Spørsmål om Green Grocer huset

Lurte på den Veggen der klokka er, er den faktisk åpent øverst mellom trappa og butikken når du setter 2. etg på??
Mangler 2 studs i høyden der!!

Bygger kopi av 1. etg så stussa litt på tegningene…

Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener, men det skal ikke være noen åpning i veggen. Den veggen som klokka står imot er riktlignok en platehøyde lavere enn veggene på hver side, men det jevner seg ut når du setter på takdelen, som når litt lengre ned på den sida.

på side 53 i instruksjons boka kan du se at veggen klokka er på er 2 brikker lavere enn selve bakveggen, finner ikke ut hvordan den fylles ut da!!

Å den veggen! Trodde du mente den med bestefarsklokka i øvre etasje. Veggen inne i butikken med den hvite klokka skal være lavere. Muligens fordi veggen da blir jevn med trappetrinnet der den møter trappa i rommet til trappeoppgangen (?). Det skulle ikke være noe i veien for å bygge den høyere bare du bruker tiles øverst slik at den neste etasjen fremdeles blir avtagbar.

Skrev jo i første post at jeg bygger kopi av 1. etg :smiley: hehe, regna med at det skulle være lavere der også for å slippe litt lys inn kanskje!! :confused:

Jeg har akkurat bygd opp min Green Grocer. Stusset litt på den veggen i 1.etg selv. Den er litt lav ja. Kan ikke skjønne hvorfor.
Sikkert en “design feil” og så glemte dem å fikse det når dem satte på 2.etg (for da vises ikke den glippen fra utsiden)…

skal se på det så fort jeg får bygd 2. etg… du kan være inne i noe Fønix!!

Du kan da ikke virkelig tro at dette var en design-feil?

Det er et af de eneste steder, hvor man kan spare nogle klodser og dermed holde en lavere pris…

Bare fordi designeren har signer instruksjonsheftet mitt så må jeg vel kunne kritisere arbeidet hans litt. Han er jo ett menneske han også, så han kan sikkert glemme noe her og der :wink:
Men uansett “design feil” eller ikke, dette er det mest detaljerte bygget og peneste bygget av alle hus som LEGO har produsert til nå.
Er en masse detaljer i interiøret osv.

Men en “design feil” kan jo være lagt inn med vilje, som colonel sier for å spare brikker (ikke at jeg tror det blir mange kronene i forskjell og hadde vært lettere å hente de kronene andre steder…)

Har også sett ett annet sted hvor jeg ville designet det litt anerledes:
Når man ser huset forfra så er den kanten på hjørnet som er helt til venstre litt trekt inn i 2 etg, mens i toppetagen så er den like langt ut som i 1.etg.
Her burde denne kanten vært trekt ut 1 stud slik at kanten ble jevn helt fra gateplan og opp til taket. Det er kanten som består av vekselsvis brikke og rund fra bunn og oppover jeg tenker på.

Den kanten du snakker om Fonix, den la jeg merke til når jeg begynte på 2. etg, banna godt da og sjekka tegningen flere ganger…

Er enig at det er en av de bedre husene lego har laget, må få kjøpt meg originalen snart :slight_smile:

Men den “design feilen” mellom 1. og 2. kan være for å slippe lys…er jo mørkt uansett bak der :smiley:

Det ser ut som jeg skal begynne å bygge denne huset igjen for nt’e gang, men da med andre farger :slight_smile:

Jeg har laget en ving på andre siden av tårnet som speiler vingen på den andre siden, dette gir et godt inntrykk rent visuelt og da måtte jeg MOC’e et lite 14 knotter bredt bygg for å fylle ut 32x32 platen. Da viskes slike asymmetrier ut.
Baard

Var på Outland i Bergen idag, GreenGrocer selges der for 8000,- :smiley:

8000? Vel, da blir det nok ikke det kjøpt inn med det første. Dessverre…

Sikkert den samme jeg så i fjor en gang, men sjekka ikke prisen da! :slight_smile:

Siden det var meg som startat denne tråden, så tenker jeg å “beholde” denne tråden til spørsmål rundt designet og oppbygning av GG.

Jeg ønsker å få tips til bricklink butikker som er pålitelige og har det meste som hører til denne bygget, bortsett fra at sandgreen utgår, og DkTan kommer inn i bildet!

DkTan blir dominerende, der har jeg kontrollen over, det som trengs kommer jeg tilbake med har tallene på en annen maskin! han svenske som blir nevnt med brikkelauget rabatt han har i hvertfall 1x8 brick billig for der trenger jeg 50 stk :open_mouth: :slight_smile:
Og de nye 1x2 mursteinutseende (glemt termen i engelsk) brikkene bør jeg skaffe minst 40 av!

Jeg trenger da flat hinge i både grå og Tan (husker ikke hvilken nyanse i gråfargen i farta) det mangler jeg mye av!

DkGreen 1x4 og 1x2 hvem butikk ville dere kjøpt dem av, billigere jo bedre bare det er trygg handel :slight_smile:

Vinduene og dørene har jeg kontroll på også!!

De vikingpregede 1x4 flat tiles kunne vært bra her men ikke en must, hvor? :slight_smile:

Fyller på med mer info etterhvert!!