Spørsmål fra en nykomling

Hei alle
Vil først starte med å presentere meg kort og takke for et godt forum. Har ingen flotte kreasjoner å vise til, da jeg dessverre har hatt et opphold i min byggekarriere på ca 15 år, men nyheten om en liten sønn eller datter tvang meg inn i lekebutikken, og… ja, nå kan jeg vel godt kalle meg AFOL… Smile
Spørsmålet mitt handler om bricklink. Har bestillt endel ting fra to forskjellige butikker der, men har ikke mottatt noen av sendingene mine ennå… Bestillte varene for hhv. fire og fem uker siden. Har forsøkt å etterlyse pr. mail, men ingen av dem svarer. Hva slags erfaringer har dere med forsendelser fra forskjellige på bricklink? Er det trygt å handle derfra, eller er det litt “sjansespill”?
Leste et emne som omhandlet toll på innføring av LEGO, og forsto det slik at det kunne ta litt tid før byråkratiet hadde kost seg ferdig, men hvor lang tid pleier dette å ta, og blir man ikke underrettet om at ting venter på å bli fortollet?
Nok en gang: takk for et godt forum, fint å se at det finnes andre som meg der ute. Smile
Vennlig hilsen varg

Hei og velkommen Smile
Ang. BrickLink, det kommer selvfølgelig an på hvilke butikker du kjøpte fra, man bør alltid sjekke karakterene og sånn. Men som regel går det ganske bra, jeg har hatt svært få problemer og det var fra folk jeg stoler på, så jeg tipper det var Posten som rotet ting bort. Så det anbefales å bestille med en slags insurance. Også airmail, om selgeren er i USA/Canada.
Ang. tollen, vel, neverending story… Rolling Eyes om de velger å stoppe en pakke kan det ta 2+ uker før man får vite om det, men da kommer det et brev i posten. For å unngå det må man insistere på å få tolldeklarasjonen på pakka, selv om mange EU-selgere tror det ikke er viktig.

Velkommen Smile Hva slags tema bygger du i?
BrickLink: Jeg har ti bestillinger på samvittigheten fra 6-7 forskjellige butikker, og alle har gått smertefritt mtp å få varene. Én gang har en pakke havnet i tollen, og det var fordi selger skrev verdi på den. Min erfaring både med BL og annet tilsier at pakker av “normal” størrelse (slik at den postansatte ikke trenger å streve for å dyttet den ut gjennom luka) går gjennom så lenge de a) ikke har noen markert verdi og b) har en privat avsenderadresse. (Men man kan selvsagt være uheldig). Forsikring gidder jeg aldri betale ekstra for, jeg tror ikke det vil lønne seg på sikt (mine bestillinger har dog aldri vært for mer enn 5-600).
Men, til ditt problem: Er det fire-fem uker siden du bestilte, eller siden varene ble sendt? Noen selgere kan være relativt trege med å sende ut ting.
Som Matija sier er “normal” tollbehandlingstid før du får brev i posten gjerne et par uker - men den går kanskje opp i julen? Hvor bestilte du fra, og hvilket fraktalternativ? Fire-fem uker forsendelsestid begynner å høres mye ut, men det som høres aller skumlest ut er vel at selger ikke svarer.

Takk for svar
Jeg kan vel ikke si at jeg har “funnet” temaet mitt helt ennå, men det som alltid fascinerte meg som liten var tog og bygninger, så det har i hovedsak blitt tog til nå. Er ikke så mye deler i kassene mine ennå, men det kommer seg vel… Smile
Så til problemet; fikk en mail fra den ene butikken i dag og der hadde varene av ukjent grunn kommet i retur, så han skulle forsøke å sende de på nytt, men den andre forsendelsen bekymrer meg mer…
Det er fem uker siden jeg bestillte. Har ikke fått noen bekreftelse på at den er sendt. Er det vanlig å sende ut dette? Butikken heter “Imperial Trading Post” Noen som kjenner til den?
Jeg tenkte at det kan ha tatt lenger tid i forbindelse med jul og nyttår, men jeg synes jeg burde fått svar på konkrete henvedelser. Karakterene til selgeren (som jeg sjekket før jeg handlet) gir et veldig pålitelig inntrykk, men samtidig gir ikke dette noen 100% garanti…
varg

Som du sier ser selger ut til å ha en god profil (ingen fjernede feedbacks heller), så det burde være seriøst nok… Om du går inn på Orders på BrickLinksiden kan du sjekke status på ordren, og se om den er sendt, om betaling er mottatt osv (gitt at selger har oppdatert, riktig nok - ikke alle er like flinke)).