Sorteringsarbeid

For å bygge opp klossebestanden i heimen uten å erte på seg kone og unger, kjøpte jeg inn en del LEGO fra finn.no. Det har blitt noen timers sorteringsarbeid, men jammen er det moro. Sorterer etter både farger og type klosser, og i kveld er det bestanden av light gray som utvides :slight_smile:

Dere har det så “enkelt”. Mine tvangstanker gjør at jeg ikke kan kjøpe brukt Lego, kun ny. Er det ikke mye misfarging, bitemerker etc på slike klosser?

Å - det er en kamp mot seg selv! Skulle så gjerne kjøpt ny LEGO i stedet, men da hadde det tatt forferdelig lang tid før det ble noe særlig ut av det! Så det blir ett og annet nytt sett nå og da, men volumet er kjøpt på finn.no. Pragmatisk må man vel kunne si at jeg er. Men jeg kjører et strengt regime; alt som ikke ser ut som nytt, sorteres ut og kastes. Noe er matt, ripete eller har bitemerker, og da er det pr definisjon søppel. Og ingenting kommer i sorteringsboksene før det er vasket! Så bare ren og hel LEGO her. Har vel blitt et sted rundt 200 kg av det til nå - i tillegg til de 60-70 jeg ikke har sortert ennå og settene mine. Så det hjelper da på. Det verste med denne strategien er at man får litt av alt men ikke mye av noe. Så man kan starte på hva som helst, men kommer liksom aldri i mål med et prosjekt…

Ja, høres ut som om du har en god plan og kontroll og da er jo mye av jobben gjort. Jeg for min del konsentrerer meg om sett og MOC som passer inn i CITY. Designer først i LDD en MOC om gangen og bestiller nye deler på BL, S@H eller Pab i butikk. Det tar jo tid men så har jeg også 4 barn, ektefelle, hus og jobb som tar mye av tiden.

Jeg har veldig mye Lego fra min egen barndom, 1980 - 1992 og fra 2006 da min eldste sønn ble 6 år og virkelig fattet interesse for Lego. All min Lego (1980-1992) blander jeg ikke med ny Lego (fra 2006) når de sorteres og oppbevares så det gjør jo logistikken mer komplisert. Jeg kan heller ikke blande gamle og nye klosser i samme sett/MOC. Det er skal ikke være lett!!

Det viktigste er jo at man har en slags plan som fungerer for hver enkelt :wink:

Ja, de interne reglene kan være kompliserte. Selv blander jeg ikke settene med løsLEGO’n, klarer ikke å bygge om et sett (det skal være som i manualen), blander ikke brukte og nye klosser og liker settene jeg har esker til bedre enn de jeg ikke har eskene til… For det meste City det går i her også, med ekstra forkjærlighet for construction og cargo (og tog selvfølgelig). Technic har ikke tatt av, selv om jeg synes det er tøft, og Starwars funderte jeg på en stund. Kjøpte en death star også, men den skal jeg kvitte meg med igjen. Det var definitivt ikke min cup of tea som det ble skrevet her inne tidligere. Kult, men får ikke gleden til å boble. Det gjør derimot modular buildings og creator advanced!

Høres jo ut som om vi har det meste til felles :slight_smile:

Da var jobben gjort og fire esker blitt til seks :slight_smile:

Jeg har noen kilo leggende som ikke blir rene samme hvor mye jeg vasker dem (blir seig på fingrene når man sorterer dem). Mistenker (pga lukten) at det er tobakkstjære…

Behøver ikke være det. Min MOC Dunstar Explorer romskip har vært opp og ned fra kjelleren med års mellomrom. Men har begge gangene hatt et brunt klliss liggende på og i mellom klossene enkelte steder og jeg røyker ikke eller har noen rundt meg som røyker.
Jeg mistenker at det er det samme stoffet som misfarger klossene som har skapt en forbindelse slik at det blir klissete. Ser ut som om noen har sølt Cola.
Men jeg har fått vasket dette bort.
Dette innlegget fra L@go i Bleking av Lego
Emne: Bleking av Lego

Men det kan hende jeg tar feil her :slight_smile:

Ett tips dersom du ønsker å kjøpe brukt eller ny lego er å registrere deg på Lego Fan Weekend neste år, følg med på når det annonseres, det fulltegnes fort. Her er det bricklink selgere som har med bøtter og spann med sortert lego, sjelden lego (1x4 og 2x2 trans clear tiles f.eks), all slags minifigurer, MISB utgåtte sett etc. Noen selger for 100DKR kiloet, her kan du ofte plukke hvilke klosser du vil ha. I tillegg er det ofte BULK tilbud av klosser, enten i pose eller kasse for en billig penge. Dette kommer selvsagt i tillegg til utstillingen der du deltar med din egen MOC (så har du et mål for bygginga) og ulike work shops etc som du kan delta på og ikke minst, sosialt samvær med andre AFOLs.
Innser at dette plutselig ble en reklame for LFW, men dette er som sagt en god kilde til både brukt og ubrukt Lego til en billig penge i tillegg til all moroa.
Sorteringa får du hjelp til på kvelden av Luza, bare spør neste gang du ser ham :laughing:
Lykke til med kjøpene :smiley:

Men man må ikke være utstiller for å handle av bricklinkselgerne på LEGO Fan Weekend =)

Mye fint å plukke på lørdag og søndag under åpen utstilling av flotte modeller laget av folk over hele verden =)

Bare så det er nevnt etter innlegget til baard :wink:

LFW høres ut som et veldig spennende arrangement. Åpen utstilling, betyr det at alle som ikke fikk plass som utstillere kan komme å se på det som blir stilt ut? Med tilhørende trivelige samtaler og treff med utstillerne?

Det betyr det. Og det er vel verd turen, kanskje kombinert med en tur innom LEGOLAND? Det er bare en times kjøring unna :slight_smile:

Det er noen deler av Fan Weekend som er forbeholdt deltagere/utstillere (workshops, middag lørdag kveld osv) men når hallen er åpen er det masse folk innom. Og utstillerne (og her er det mange som vet hva de driver med) er til stede hele tiden.

La ut mer info om tid og sted