Snugburg og Popsicle House

Sign by birgburg, on Flickr

Hei!

Snugburg er en by bygget på en 48x48 knotters plate og ble til etter at jeg hadde strevd lenge med å lage en større bylayout. Jeg hadde selvfølgelig støtt på det evige modellbyproblemet med at fasadene blir skjult når det kommer bygninger på begge sider av gata, og uansett hvor store høydeforskjeller jeg laget så det ikke bra ut. I tillegg oppdaget jeg at det skulle svært lite variasjon i farger og detaljer til før det så rotete ut. Seksjonene fungerte bedre hver for seg enn når de ble satt sammen. Kort sagt var prosjektet med å lage en tett og trivelig ”middelalderby” ikke særlig vellykket. Jeg bestemte meg derfor for å starte på nytt, i mindre format og bedre planlagt.

Da jeg, til min store overraskelse, ble spurt av Megan Rothrock om å lage noe til The LEGO Adventure Book, Vol 2 tenkte jeg at disse ”historiske” modellene mine ser sånn passe naive og barnslige ut og kan kanskje fungere i en barnebok. Fram mot jul i fjor bygget jeg som en gal og ble ferdig før tidsfristen gikk ut. Det endte opp med dette, en komprimert by der jeg har jukset litt med å skjøte bygningsvolumene inn i hverandre. Den er nå på framsiden av boken, og jeg må innrømme at jeg er barnslig stolt av dette :smiley:

Snugburg - tower corner by birgburg, on Flickr

Snugburg - market corner by birgburg, on Flickr

Snugburg - tavern corner by birgburg, on Flickr

Flere bilder av Snugburg her: http://www.flickr.com/photos/birgburg/sets/72157635732508706/

Popsicle House

Jeg trengte også noe mindre, som var mulig å vise instruksjoner til i boken og bygget Popsicle House (saftishuset). Utgangspunktet var å lage noe som var enkelt konstruert og som ikke krevde sjeldne klosser, i samme stil som Snugburg. Det skulle kunne lekes med og måtte derfor være solid og kunne åpnes.

Popsicle House by birgburg, on Flickr

Popsicle House by birgburg, on Flickr

Flere bilder her: http://www.flickr.com/photos/birgburg/sets/72157635771763543/

Birgitte

Det er ikke juks, det er historisk korrekt. :unamused:

Gratulerer - det er velfortjent!

Gratulerer. Så MORRO!
Dette er jo et utrolig stilig bygg. :smiley:

Fantastic moc! :smiley: Gratulerer… Du har klart kunststykket å plassere så mange bygninger inn på samme plate og det funger så bra :smiley:

Utrolig flott. Grattis!

Jeg har sagt det før, men gjentar det så gjerne: Begge deler ser helt strålende ut, og idéen bak Snugburg er knallgod. Og ikke minst: Bildene er utrolig skarpe. Imponerende :slight_smile:

Det har du lov til, for dette er flotte greier :smiley:

Ja, jeg er helt misunnelig på hvordan enkelte får til det med bilder altså… Jeg har stort sett mest lyst til å kaste både kamera og pc veggimellom når jeg prøver å få mine til å komme ut slik jeg vil …

Utrolig flotte moc’s, fantastiske bilder og veldig moro hvordan du har jobbet for å få dette til å være barnevennlig, bruke lett tilgjengelige klosser osv.

Kjempeflott!

Ja, disse var veldig fine! Fikk lyst på is :slight_smile: Kreativt og lekent. -Slik vi liker det. Godt jobbet!!

Jeg er enige med alle her: dette er rett å slett fantastisk!
Flotte farger og masse detaljer. Faktisk er mengden av hus og mengden av detaljer du har klart å få med på en så liten plass, helt utrolig.

Gratulere med forsidebilde til boka også.

Slike bragder er det lov til å være stolt over :slight_smile:

God grunn til å være stolt av byggverket og at det er på forsiden av boken - gratulerer!

Jeg kom er i allefall til å kjøpet den boka. Dette var kjempe stilig, gleder meg til boka er i hende.

Steinar

Imponerende by
Gratulere, vel fortjent. :slight_smile:

Flotte og fine modeller :smiley:

Flotte modeller og flotte bilder!

…og ikke minst gratulerer med forsiden, absolutt noe å være stolt av!

Tusen takk for god respons, jeg setter virkelig pris på det!

Enig i at det er historisk korrekt, men her foregår det en del som er helt urealistisk. Det er lettere å oppdage når man ser modellen “live” enn på bildene.

Vel, når jeg klarer å ta brukbare bilder er det håp for alle… :wink: Må bare innrømme at jeg fikk panikk da det gikk opp for meg at jeg skulle ta bilder til boken selv. Styrte på og prøvde alt mulig. Det jeg har funnet ut fungerer best er å ta bildene ute i overskyet vær, med stativ og lang lukkertid. De er selvfølgelig også redigert. En annen ting som fungerer bra er å få L@go til å ta bildene :slight_smile: (Han har fotografert "breakdown"bildene av Popsicle House)

Har laget en mikroversjon av Snugburg. Det tok mye mindre tid… :slight_smile:

Snugburg, large and small by birgburg, on Flickr

Micro Snugburg by birgburg, on Flickr

Micro Snugburg by birgburg, on Flickr

Utrolig stilig :slight_smile: Så flink du er!