Service with a Smile - bensinstasjon i modulformat

Heisann!

(Advarsel: Det er mange bilder i dette innlegget…)

Bildene av dette prosjektet har funnet veien ut på Flickr for en stund siden, og så skrev jeg litt om det på Eurobricks - og så har jo en del av dere sett det i Skærbæk. Men for dere andre tenkte jeg det kanskje kunne være interessant å høre litt om dette.

Mitt første LEGO-arrangement var Skærbæk i fjor. Før jeg spaserte inn i hallen i Danmark var Chilis den eneste voksne LEGO-byggeren jeg hadde møtt. Selv om jeg hadde jobbet med Megan Rothrock på bidragene mine til LEGO Adventure Book 1, hadde jeg bare snakket med henne online, og jeg hadde aldri møtt Brikkelauget-gjengen.

Litt over ett år senere har jeg vært på ni LEGO-arrangementer i blant annet Tyskland, Portugal, Storbritannia og Nederland, selvfølgelig mye takket være boka. Og så har jeg brukt en del tid på å bygge, først og fremst til LEGO Adventure Book 2.

Jeg var overrasket og veldig smigret over å bli spurt om å være med i den første boka, som etter min mening er et praktverk - jeg er veldig stolt over å ha bidratt i den, selv om mitt kapittel er et bittelite et med bare seks sider. Derfor ville det jo være dumt å si nei da Megan spurte om jeg ville vurdere å bli med på lasset til bok 2. Men mens mine bidrag i bok 1 var ting jeg allerede hadde bygd og publisert på Flickr på forhånd, ville Megan ha nye og upubliserte ting til oppfølgeren - så da måtte jeg planlegge.

Når man vet at det man bygger skal i en bok med internasjonal lansering (den første har solgt over 50.000 eksemplarer) vil man jo gjerne gjøre sitt aller beste. Og jeg kunne ikke bare bygge et par biler, sånn som i den første boka. Jeg måtte ta det et steg videre, og derfor bestemte jeg meg for å utforske en idé jeg hadde hatt en stund, men ikke hadde sett for meg skulle bli konkret med det første. Jeg hadde lekt med tanken på å bygge en bensinstasjon som ville passe inn i modul-systemet, men jeg ville også ha en (avtagbar) parkeringsetasje på toppen og en rampe som ledet opp dit. Så jeg begynte å leke meg i MLCad, med en base på 32x64.

Det fungerte dårlig.

Etter at jeg hadde bygd hele førsteetasjen og rampen så det slik ut:

Jeg var kjempefornøyd, helt til jeg fant ut at jeg skulle teste hvordan det så ut hvis jeg la til et par biler. Og de passet jo ikke i det hele tatt - de kom ikke rundt svingen på rampen, og ville egentlig ikke kunne manøvreres rundt bensinpumpene heller. Så da var det tilbake til tegnebrettet…

Mye bedre! Grunnflaten nå er 80x48, så det betyr at bygningen krever 16 studs ekstra plass i bakkant hvis den skal inn i en modul-layout, men det er sjelden noe problem. Jeg har også planer for et par andre bygg som vil stikke ut like mye, så det gjør ikke noe for min del.

Men så hadde jeg en annen idé som jeg også hadde lyst til å bygge inn i prosjektet. Dere kjenner jo til prosjektet mitt med å oppdatere de klassiske by-settene fra 80- og 90-tallet til dagens standard, og de som var på På Kloss Hold i Trondheim så kanskje den oppdaterte versjonen av sett 6561, [set=6561]Hot Rod Club[/set] - et av mine favorittsett fra den tida, som jeg ikke selv fikk da det kom ut, men det var et av de første settene jeg kjøpte etter at jeg begynte med LEGO igjen. Versjonen jeg hadde med til Trondheim var en del av dette prosjektet fra starten av, og den passer på toppen av parkerings-etasjen - men kan også stå for seg selv som et eget bygg, slik som det opprinnelige settet.

Så da endte det opp på denne måten:

Her ser dere hvordan etasjene kan skilles. Taket på klubbhuset kan også løftes av, men det er ikke synlig på bildet.

Her er noen av mine favoritt-detaljer fra bensinstasjonen. Alle klistremerkene kommer fra LEGO.

Og klubbhuset:

På det siste bildet der ser dere min respektfulle hilsen til det opprinnelige settet. Tanken er jo at hot rod-klubben vokste ut av sitt opprinnelige klubbhus :slight_smile:

Altså: En bensinstasjon og et tilholdssted for hot rod-klubben. Vel og bra, men det trengs jo noen kjøretøyer her også. Dette er Gas Guzzler, en hot rod-tankbil

Det som satte denne i gang, var de mørkeblå buede elementene som utgjør tanken. De fikk jeg tak i i rotekassene i Telenor Arena i fjor, og tenkte “hmm… dette bør det kunne bli en tankbil av!” I bok 2 finnes det komplett byggeveiledning for denne tankbilen.

I tillegg bygget jeg noen biler som passer til klubbhuset - moderne versjoner av de to bilene fra 6561 og dessuten en moderne utgave av sett nummer [set=6538]6538[/set], som også kom ut i 1995.

Sweet Yello:

Hot Howler:

Rebel Roadster:

Alle bilene kan man enkelt fjerne taket på.

Og så tok jeg med en bil jeg har bygd tidligere, Blue Eagle, som tilhører eieren av bensinstasjonen.

Blue Eagle finnes det også komplett byggeveiledning til i bok nummer 2.

Så sånn er det - en bensinstasjon i modul-format, med en avtagbar parkerings-etasje og et hot rod-klubbhus på toppen, med tre hot rods, en veteranbil og en hot rod-tankbil, som utgjør kapittel 3 i The LEGO Adventure Book, Volume 2 - den kommer ut i slutten av november. Det gleder jeg meg til, jeg har fått bladd litt i det første eksemplaret som kom til Europa i oktober, og det er noen fantastiske konstruksjoner i boka fra noen usedvanlig talentfulle byggere (deriblant vår egen birgburg, som har blitt forsidemodell (!) og nettopp har presentert sine bidrag her på forumet).

Hvis det er interesse for det, har jeg noen flere bilder av prosessen og kan si litt mer under På Kloss Hold i mars. Skjønt, nå har jeg jo sagt ganske mye allerede. Jeg har en tendens til det.

Personlig mener jeg dette er mitt beste byggverk så langt, og det er jo spesielt tilfredsstillende når det var akkurat det jeg ønsket å få til i utgangspunktet. Og så ble jeg belønnet med litt mer enn seks sider i bok nummer to :slight_smile:

Flere bilder finnes i albumet “Service with a Smile” på Flickr.

Takk for at dere gadd å lese helt hit, jeg er helt imponert!

Are / L@go

1 Like

:open_mouth: Jeg og! Flotte greier, som alltid!

:open_mouth: wow, bare wow. denne ser fantastisk ut :open_mouth:

Wow! Fantastisk bygg med herlige detaljer. :smiley:
Morro å lese om prosessen. Veldig inspirerende, og jeg har lyst å stupe i klossene mine. Takk for at du deler. Gleder meg til boka kommer.

Knall, bare det å si

steinar

Selv om dette er et stort og imponerende byggverk, er det likevel detaljene som butikkinteriøret, grillen og skraphaugen på baksiden jeg blir mest fascinert av. Det er noe med å se de selvfølgelige, kjedelige hverdagstingene på ny.

Jeg må også få korrigere deg på et punkt. Det er Snugburg som er forsidemodell, ikke birgburg :wink:

Takk for gode ord, folkens! De varmer på en iskald novemberkveld :slight_smile:

Birgburg, her representert ved Snugburg. Jeg vet at byen heter det, men jeg mente deg :slight_smile:

Helt utrolig flott. Er så mange flotte detaljer her, og samtidig så stort og omfattende!

De originale Lego-klistremerkene gjør seg helt utrolig bra!

Enig
Mange flotte detaljer, og for oss som fikk se den IRB i Skaerbæk er modellene minst like flott som på bildene. Du er også veldig flink til å lage gode bilder, Lago, det gjør det morsomt å se på. Dine oppdaterte versjoner av tidligere modeller er også verdt en titt. Fint prosjekt.
God bygging videre!
Baard

Ah! Skærbæk ja! Lurte på hvorfor jeg hadde ett sterk følelse av Deja Vu når jeg såg bildene av garasjen :smiley:

Og ja du er utrolig flink til å ta skikkelig gode bilder. Ser ut som noen er kommet dobbelt? Og akkurat det bildet lurte jeg litt på åssen du hadde klart å ta det? Det bildet hvor taket og 2.etg svever over grunnetasjen. Muligens ligger alle delene balansert på høykant på gulvet og du tar bilde rett ovenfra? Uansett en veldig bra teknikk!

Den tankbilen kan jeg ikke huske å ha sett før, men den var kjempestilig!

Latterlig bra byggverk L@go!
Mange fine detaljer, og selv om jeg er glad i LEGOklossenes utseende liker jeg også veldig godt når man får så mange glatte overflater som du får til:)

Liker også veldig godt at du skriver så mye om både prosessen og det endelige resultatet. Teksten sammen med de fantastiske bildene gir mye - både frustrasjon og inspirasjon:p

luza-

Takk igjen - for en hyggelig gjeng :wink:

Enig - hvis man kan klare seg med det LEGO selv har designet, foretrekker jeg det.

Du så vel garasjen i Trondheim, tenker jeg - det var første gang den var utenfor min leilighets fire vegger, som en liten sniktitt på innholdet i bok 2 - men uten at noen visste noe om bok 2 :slight_smile:

Jeg er nok flinkere med Photoshop enn jeg er med kameraet, men man kommer langt med en kombinasjon. Og for min egen del hjalp det stort å kjøpe et lite lystelt og eksperimentere litt med det. Man får jo ikke plass til ting som for eksempel en svær bensinstasjon, men for mindre ting som for eksempel bilene mine er det perfekt.

Jeg oppdaget at et av bildene hadde dukket opp to ganger - det var et annet som skulle være der i stedet - men jeg fikset det nesten fem timer før du skrev ditt svar…? Underlig. Uansett: Bildet av de forskjellige etasjene er satt sammen av tre forskjellige: a) et helt vanlig bilde av underetasjen, b) et bilde av mellometasjen støttet opp av gjennomsiktige klosser som jeg senere fjernet i Photoshop, og c) et bilde av klubbhuset opp-ned, liggende på taket (for å få med undersiden) - som jeg etterpå snudde rett vei i Photoshop :wink:

Takk - tror jeg :wink:

Som sagt, jeg har flere bilder av prosessen, så hvis PKH-komiteen er interessert kan jeg godt lage en liten presentasjon til april. Eller si noe om fotografering av MOCs, hvis det er interesse for det.

Steike ta! Dette må være noe av det mest imponerende jeg har sett bygd, mye fantastiske detaljer!

Jeg stiller meg i rekken av de som er målløs. Fantastisk arbeid L@go og perfekte bilder. Du legger listen høyt :slight_smile:

Fantastisk bra! :open_mouth: Bare å bøye seg i støvet! Gleder meg til jeg får Adventure vol 2 boka i hus, den første har vært en stor inspirasjonskilde.

Mange takk igjen, artig med tilbakemeldinger, spesielt når de er så veldig hyggelige :slight_smile:

Gøy å høre. Nå er jo jeg en smule upartisk, i og med at jeg fyller langt flere sider i bok 2 enn i bok 1, men jeg synes oppfølgeren er bedre enn originalen. Kanskje først og fremst fordi kapitlene er færre, men med enda bedre kvalitet, og historien som går gjennom boka er enda et hakk bedre. Gleder meg også til å studere den ordentlig, jeg har bare bladd gjennom den foreløpig :slight_smile:

Veldig bra laget med mange fine detaljer !. :smiley:

Jeg er litt skeptisk til å gi folk fra din lansdel for mye tid under PKH, men vi får se hva vi får til;) For å være litt mer seriøs, ja! Vi har jo allerede snakket om noe du kanskje skal gjøre under PKH og håper også å få på plass at Megan snakker om prosessen til boka - så vi snakkes etterhvert om detaljene rundt dette:)

Vi skal uten tvil ha fotografering under PKH2014! Det var satt opp til PKH2013 også…men i stresset ble det avglemt:/ Så denne ballen ruller videre på neste PKH, vi snakkes om dette også.

Jeg er jo generelt skeptisk til i det hele tatt å dra til din landsdel, men vi får se når det nærmer seg. Ellers er foto-“studioet” mitt sammenleggbart og mobilt, så jeg kan ta det med og demonstrere hvis det er interesse for det.

Skulle gjerne likt å høre litt om dette, spesielt når det gjelder bakgrunner / lys. Bildene dine er skikkelig flotte!

Mitt oppsett er alt annet enn mobilt! :laughing: