Serie 11 minifigs blir ikke tilgjengelig i norske butikker

Dette høres spennende ut. Det eneste jeg har å utsette på Skylanders er at det har litt lite innhold med tanke på kostnaden på figurene, men det har gitt noen timer artig spilling med poden:) Så om de tar konseptet videre og klarer å lage ok men ikke for “barnslig” innhold kan dette bli en vinner i heimen:)

Enig. Jeg har full forståelse for at LEGO må tilpasse seg markedet og gjøre grep for å sikre sin posisjon, men dette vil jo ene og alene gå utover de små butikkene på nett. Den eneste årsaken jeg kan se her er at LEGO ønsker enda mere salg fra sin egen nettbutikk, noe som forsåvidt også er forståelig men har en misstanke om at de vil få en del hissige AFOLs som vil føle de mister muligheten til å kjøpe en del rimelig LEGO. Men vi får se hva som skjer:)

What?! Det er jo helt latterlig! Prøver de å slå grunnen under beina på nettsalg av LEGO eller hva? Hvordan skal da rene nettbutikker kunne konkurrere med nettbutikkene til de som har fysisk utsalg i tillegg?

Sånn raskt sett, så vil jo ikke det bli store forskjellen.
Nettbutikkene vil bli litt dyrere mens fysiske butikker holder seg på samme pris som før.

Da vil vel de som har begge som f.eks ToysRus ha et konkurransefortrinn over de små nettbutikkene?
Eller må de plutselig skille de nett/butikk bare for Lego og ikke alle andre leverandører?

Slik jeg ser det er det Lego selv som vil ha økt profitt som vanligvis kommer forbruker tilgode fordi nettbutikker gjerne har lavere husleie/driftskostnader kontra en vanlig butikk.
Nettbutikker har lengere leveringstid + fraktkostnad, og da lurer jeg på om noen i det hele tatt gidder å kjøpe derfra.

TrU har jo sjelden lavere pris.
Men det er jo LEGO som taper på at ikke norden nå får minifigs 11.
De kan aldri klare å selge så mange på nettsia si, vil jeg tru.
I Tyskland er det jo allerede økt salg, vil jeg igjen tro.
Men det kan jo hende TrU i Norden får minifigs, ettersom de kan sikkert få inn fra et land utenom.
Så kanskje de kommer til Norge likevel.

BR og TrU er eid av Top-Toy, som er dansk, så det er vel tvilsomt om det er noe hjelp å få fra den kanten.

Interessant at de tvinger oss ut på nettet for å få kjøpt produktene deres, samtidig som de vil stikke kjepper i hjulene for nettbutikker. Jaja. Dette er vel bissniss, og da trenger de visst ikke å være snille med et så lite marked som Norge.

Det var synd at de ikke kommer i butikkene. Om jeg ikke akuratt kjøper hele pakker så prøver jeg å få tak i noen i hver serie.
Vil disse nå kun bli å få kjøpt hos Lego online eller alle nettbutikker som fører Lego i de land som får disse?

Ikke noe problem. Vegard stiller ut noen lego esker i gangen og har åpningstid fra 17:00 til 17:10. = Butikk

Jeg tror tanken bak en sen eller et ikke salg av serie 11 i de land som er nevt, skyldes at LEGO over tid har “spydd” ut seriene i den forstand at seriene har kommet tett etter hverandre. Det har nok en faktor at markedet/salget “mettes” litt/eller at butikkene sitter igjen med en del fra de tidligere seriene. LEGO har barn som primærgruppe generelt og barn som primærgruppe for disse seriene med minifig. og prosentvis er vi AFOL fortsatt en liten gruppe/andel av salget i forhold til primærgruppa til LEGO. For barn flest er det litt likegyldig om det er feks serie 8, 9 eller 10, det er det mest vi AFOL og samlere som er opptatt av. Antar også at de vet vi vet hvordan få tak i fra S@H og andre steder utenfor disse landene. Summert opp så ser de nok at dette ikke vil ha betydning for sin primærgruppe som er barn at de feks “hopper” over å selge en serie i disse landene.

Når det gjelder konkurransevilkår fysisk butikk kontra nettbutikker: Jeg tror at man må se litt på hvordan avtaler gjøres innen leketøysbransjen og i en del lignende bransjer. Det er store aktører som forhandler om innkjøpsavtaler og betingelser. På verdensbasis er det noen store aktører som er med på å bestemme vilkår. Jeg har en mistanke om at noen av disse store aktørene som har fysiske butikker og som kjøper stort fra LEGO (i dette tilfellet) har satt/bedt om betingelser om at konkurransefordelen butikk/nettbutikk må utjevnes noe, så utgifter med å ha fysisk butikk ikke i den grad blir så stor/avgjørende.

Det som er skrevet ovenfor sier ikke noe om hva jeg mener om det, bare en tanke om hva som kan ligge bak slike avgjørelser.

Pixmania har jo solgt pakker med minifigs, kommer sikkert til å gjøre dette med 11 serien også vil jeg tro, men det er jo noe med å ta med gutta å klemme på pakkene og ellers støtte norske nettsider og norske butikker.

Dette er ikke mitt inntrykk i det hele tatt. Barn (5-6+) er vanligvis svært bevisste slike ting og har ofte stålkontroll på hvilke figurer som er i hvilke serier - og hva de vil ha.

Klossbutiken.se har fått dem inn.

klossbutiken.se/lego-minifi … 312-1.aspx

Ikke svenskehandel-priser akkurat!

Har 3 stk Barbar ekstra om det er noen som trenger :wink:
Byttes gjerne :wink:
Samboern min var i Berlin og kjøpte endel serie 11 til 22 kr/stk.

Synd jeg ikke visste at det ikke blir solgt i butikk, for da hadde ho
fyllt kofforten :confused:

klossbutiken.se/pub_images/ … 1_6675.jpg

har jeg gått glipp av mye? O_o

Dette var nå ikke de kjekkeste nyhetene :frowning: jeg hadde gledet meg ganske mye til denne nye serien og ble ganske skuffet da jeg ikke fant dem noen sted. Jeg fikk til og med se igjennom retailer katalogen på Hustvedt i stavanger og der sto det ikke noe mer enn serie 10. Så søkte jeg på nettet og kom her.

Outland pleier da og ha noen spesielle lego produkter som oftest (Ewok Village, Minecraft, Orthanc Tower) og de pleier som oftest og ha greit utvalg av collectible minifig series.

Noen som vet om de noen gang får inn serie 11 i hyllene? Jeg tenkte jeg kunne høre med Outland Stavanger i dag siden jeg kjenner de som jobber der.

Outland får i hvert fall i Oslo.

Kommer ikke i ordinære leke butikker følge lego selgern jeg snakket med :frowning: Om man kjøper en eske med 30 fig får man da en komplet serie 11 ? for sett før at pixmania.com tideligere serie solgt mindre esker.

Det stemmer, garantert 1 komplett serie i eske med 30 stk og garantert 2 komplette serier i eske med 60 stk.

Alle Outland-butikkene vil få serie 11.