Segway

Noen som har laget en Segway i Lego?
http://www.time.com/time/2001/segway/
Jeg driver stadig å “leker” med tanken.
Har sett en på nettet som bruker lyssensorer, men jeg ønsker å prøve med rotasjonssensor.[/url]

Slik jeg har forstått det har rotasjonssensoren for lite oppløsning for å klare dette, og om man bruker oppgiring så blir det for mye slark i tannhjulene for å klare dette. Men for all del, ikke gi opp av den grunn Smile
Kan jo hende at du får det til å funke.
Men det er jo noen som har fått til å lage en Segway i LEGO med vanlige lyssensorer. YAL het den vel? Yet Another Legway

Da bruker man vel litt gir Smile Jeg tror faktisk at det kan bli ganske enkelt (og muligens mer presist) å lage den med rotasjonssensorer.
Hilsen,
Matija

Matija wrote:
Da bruker man vel litt gir Smile Hilsen, Matija
Har du prøvd? Det har jeg med dårlig resultat. Problemet er at en må henge på et lodd som en pendel, og det er denne posisjon i forhold til resten av Segwayen som måles. Med gir reagerer den ikke raskt nok. Problemet med Lego rotasjonssensor er oppløsningen på 22,5 grad. Det finnes en DCP sensor med RCX interface , men ikke produsert av Lego. Denne har en oppløsning på 0,1 grad, og vil nok løse problemet, men den er ikke Lego da (er litt nøye med at alt skal være produsert av lego). Problemet med pendelbevegelsen har jeg tenkt å løst med å lage en form for gyro. gammen 9v motor uten gir som sitter på et tungt hjul i enden av en kort pendel/lodd. Noen som har prøvd noe tilsvarende? Segwayen i linken over med lyssensorer er den jeg refererte til tidligere. Den står ikke akurat stille da..