Salg av kompatible non-LEGO brikker fra Shapeway

Jeg selger 3Dprintede custom legodeler som man får kjøpt her:
shapeways.com/shops/helge

Her er noen eksempler:
[attachment=0]noname2.jpg[/attachment]

[attachment=2]Noname.jpg[/attachment]

Dette er ikke ment som en salgsannonse men jeg vil vise dere en differensial som er bedre enn original LEGO siden den gir høyere dreiemoment. Den er tegnet av en privatperson og blir 3Dprintet i hardplast hvis du bestiller en. Det er ikke jeg som har tegnet den men jeg tenkte den kunne være nyttig å dele med andre. Den kan bestilles fra Shapeways.com som 3Dpriter den for deg men Shapeways har BLODPRISER - lovlig tyveri.
Jeg vil dele denne da den kanskje kan komme godt med for andre. Jeg fant den tilfeldigvis da jeg tittet på Shapeways.
shapeways.com/product/F4ZPCM … Id=7326079

Her er originalen fra 1980tallet:
Disse får du her på den linken i øverste innlegg, men du skal være rik for å kjøpe dem for Shapeways er tyver på prisene. De tar nesten hele beløpet. Men de vet også hva de driver med. (jeg garanterer ikke for dem før jeg har testet og da legger jeg fotoer.) Jeg trenger 4 stk selv så følg tråden så får dere se dem ferdig montert på i grå farge. Dekkene er jo lett å få tak i på Brickowl.com

[attachment=1]Noname.jpg[/attachment]

Den er ikke dum i sort heller:
[attachment=0]Noname1.jpg[/attachment]

Og hvis du er millionær - i messing. 303,93euro per stk. Du kan få den i 18 karat gull også. Jeg la den opp bare for gøy. Ingen er gal nok til å kjøpe det.
På den annen side så kan man si at de hadde ikke printet i så edle metaller hvis de ikke visste hva de gjorde og resulteter. Og de er like proffelsjonelle og nøyakige på plast så jeg regner med å få fine felger. De har automatisk utregning om noe kan printes før det ses over manuelt. En av 3D prinerne som de bruker i plast koster ca 63000 euro. Det sier litt. Det var derfor jeg kunne vise de bildene, fordi de har digital utregning som du får svar på på noen sekunder.
Men jeg designet og kjøpte et smykke i sølv til min kone en gang. og det var sølv tvers i gjennom. Jeg tror det var ca 70 euro. Men felger til LEGO… Å bruke ca 11000kr på det i messing for man trenger jo 4 stk…
Men til dere moderatorer. I framtiden kommer disse felgene under kategorien kjøp og salg. Foreløpig er dem ikke for salg før de er teset ut for jeg vil kunne garantere for dem. Dette er ikke ment som en annonse men som et prosjekt som jeg har. Jeg er veldig spent på å få felgene mine og dere får se utviklingen i denne tråden med fotoer. Når jeg selger offisiellt så blir det en helt annen kategori på forumet - kjøp og salg. Nå er dette et prosjekt. Men jeg forteller om shapeways hvis andre vil designe noe selv. Og jeg anbefaler Shapeways, for eksempel hvis du trenger en beam på 6 studs, noe som LEGO ikke lager etc. Foreløpig så står dette på min annonse inntil jeg har teset ut: “Not For Sale”
[attachment=0]noname2.jpg[/attachment]

Her er en servomount som er designet av en 3D designer for Power functions. (ikke meg) Jeg skal kjøpe den selv. Den er ikke original LEGO men sikkert like god med tanke på hvor gode designerne er. Og 3Dprinteren de bruker i hvit farge (hvis du velger hvit) koster 63000euro. Demme servomount gir lettere montering av Power functions servo så bare ta en titt på denne linken: shapeways.com/product/VXU4C … 94&li=cart
Det er ikke jeg som tjener penger på dette men den er så praktisk at jeg bare vil dele den med dere.

Som jeg har nevnt i denne tråden: viewtopic.php?f=2&t=3902&p=30938&hilit=Shapeways#p30938 så har jeg kjøpt flere deler fra Shapeways.
Prisene er jo litt høye, men du må jo også huske på at dette ikke er masseproduserte deler og blir som oftest kun laget når du har lagt dem til bestilling. Noen ting er populære og de lager flere på av gangen og legger på lager. Men hovedsaklig produserer de først når de får inn en bestilling.

Den bittelille “Diff 2m 20z” saken var egentlig litt for grov til at den fungerte helt fint. Den delen av de minste tannhjulene som kom i kontakt med akslingen er også veldig liten slik at de ikke holder seg særlig godt fast i akslingen. Akslingen må derfor sikres på en annen måte.
Det er mulig jeg kunne ha pusset og polert den litt mere for å få den til å gå bedre, men det er veldig mye motstand i den.

Efferman’s “Rock Bucket” var derimot veldig fin. Den er også litt grov i overflaten og med litt pussing og polering så kan man få den glatt og skinnende som standard LEGO, men jeg likte den matte finishen. Samt at den da skiller seg ut og om man ser nærme etter så ser man at det ikke er LEGO. Den har veldig tynne vegger så den passer seg nok ikke til hard lek som kan skje med unger. Men den ser veldig pen ut og jeg synes den passer mye bedre til 8043 Motorized Excavator enn den originale som følger med, som jeg synes er alt for bred.

Jeg har googlet litt og funnet noen feil i min felg. Så i morgen starter jeg på nytt - men for noen andre dekk men ca samme “look”. Disse dekkene skal passe til de nye felgene:
44771, og 2997 og 56907 og 92912 og til slutt vil dekk nummer 54120 skal passe til disse felgene. Jeg hadde en feil i navet på den felgen over.

Det er da ganske kult, da. Jeg skal kjøpe alle delene jeg lager selv for å få foto av at det virker. Jeg søker på mål på Google for best mulig resultat. Jeg ser at det er noen som feiler på mål men det gjør ikke jeg. Jeg gjør grundige undersøkelser. Og av den syke prisen så tar jeg bestandig bare 1 euro.

En annen kul en:
[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

Se denne linken. Her selger jeg litt customdeler til Technic som er 100% LEGO kompatible men som ikke produseres av LEGO (av den sinnsyke prisen så tar jeg bare 1 euro) Og jeg utvikler flere nye Technic deler hver dag som ikke produseres av LEGO. Målet er å få flere hundre custom LEGO kompatible Technicdeler og få litt inntekt på dette. Jeg gjør grundige undersøkelser på internett for å få helt riktige mål. Jeg bruker Google mye til det. Det blir 3Dprintet i hardplast. Men du må være rik, hahaha. Jeg skal vise to av flere eksempler i denne annonsen.

shapeways.com/shops/helge

[attachment=2]Noname.jpg[/attachment]

[attachment=1]Noname.jpg[/attachment]

[attachment=0]Noname1.jpg[/attachment]

Er usikker på om Google-søking kvalifiserer til grundige undersøkelser i dette tilfellet… Før du pumper ut overprisede “annonser” som dette er det på sin plass å ha testet delen egenhendig (med bilder), ellers virker dette dessverre bare useriøst. Kanskje kjøre en markedsundersøkelse før du legger for mye arbeid ned i dette?

Dette virker veldig useriøst og basert på spontane ideer. Hva med å vente med å poste til du har flere produkter testet og klar?

Det skal jeg også. Jeg skal kjøpe alle delene som jeg lager og teste ut og legge ut foto. På den måten garanterer jeg for dem og er det noe som ikke passer da så er det Shapeways som har gjort feilproduksjon, ikke jeg. I mellomtiden ligger de for salg i tilfelle noen vil ta sjansen på utestede deler på eget ansvar. Sikkert 98% av de andre gjør det samme.
Overprisede - ja, gjett om. Shapeways tar 4 femtedeler av det jeg tar i profitt. Det er sykt.
Jeg vil være mer seriøs enn de fleste andre på den siden. Sikkert 98% legger ut utestede deler eller deler man ikke kan se på foto at passer. Det er ikke min stil. Ja, de ligger der uten foto - men bare inntil jeg får testet dem. Jeg vil opptre mer proft enn de fleste andre. Søk på LEGO på shapeways.com og se hvor mange uprofesjonelle som selger. De som kjøper nå før fotoene kommer, kjøper på eget ansvar.
Men denne er en nyttig del:

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

Kan si litt fra mitt ståsted siden jeg har endel/bygger endel technic:
“Gleden” med LEGO og evt. Technic er jo å kunne lage det man ser for seg av LEGO sitt sortiment. Utfordringen med å få til ting med både løsninger og begrensninger et element har.
Har ikke LEGO produsert noe jeg trenger, så snur jeg og leter etter en annen måte å bygge det på.
Skal man lage elementer etter hva som man trenger, er jo hele utfordringen borte.
Dessuten er jeg innbarka fanatiker som kun skal ha LEGOlogo på alle deler, ellers er det plastik-avfall. Det gjelder også for Sbricks for min del.
Men det er jo meg og min mening da…

Vi er foskjellige.
Angående prisene. For en liten del så kan Shapeways ta ca 4 euro mens jeg ikke har samvittighet til å legge på mer enn maks 1 euro profitt. Men så er det jo spesialbestillte cutomdeler som lages på bestilling. Da er det jo ikke så rart at det koster heller.

Angående utestede deler. Folk må få lov å kjøpe på eget ansvar hvis de ønsker, slik man må på så og si alt der. Så derfor ligger annonsen ute nå men jeg skriver at jeg har fått mål fra Google.
Men jeg vil være ordentlig seriøs i motsettning til alle de som ikke har foto, så jeg skal kjøpe alle delene selv og teste og fotografere for så å legge opp fotoene. Da er man litt mer seriøs og man tør å kjøpe de. Jeg prøver å finne opp nye deler hver dag og vil danne meg et godt rykte på Shapeways og returnerende kunder for litt inntekter. Målet er noen hundre forskjellige deler og det klarer jeg på et år. Si tre deler om dagen i 365 dager… Det er over 1000nye deler i året. Jeg har fantasi nok til det. Det mangler det ikke på.

Hvis dere vil se min butikk så er dette adressen:
shapeways.com/shops/helge

Du har nok større sjanse til å få folk til å se på butikken din hvis du unngår å periodevis oversvømme forumet med egenreklame. Hold det i én og samme tråd i det minste, det setter vi stor pris på.

Ja, hvis dere ønsker det så… Og jeg tror at jeg er ferdig med å vise meg fram nå. Bare de to siste her.

Men jeg har fantasien i orden med tanke på å lage nyttige deler som man ikke tregner så mange av. Her er to eksempler på nettopp det:
[attachment=1]Noname.jpg[/attachment]

shapeways.com/shops/helge

Den sorte finnes i 1x2 :wink:
Den gule er neste 1x2 tecnic brick

Jeg vet at det finnes forum for 3D-printing, og jeg er rimelig overbevist om at de har underbruk for ting som passer med Mega-blox og denslags.

Jeg innbiller meg at dine skapeverk vil bli langt bedre mottatt i slike forum.

Sier han som bruker LED lys med blinking og greier som ikke er produsert av LEGO :wink:

Hehe, vi har vel alle våre meninger om dette. Noen er purister og andre er ikke. Jeg håper det er rom for begge deler her på forumet. MEN som statuttene til Brikkelauget sier så skal vi “Samle og stimulere interesse rundt leketøy av merket LEGO”, så LEGO er hovedsaken her på forumet og jeg mener at ting som ikke har noe med LEGO og gjøre bør diskuteres under “off-topic” delen av forumet.

Tilbake til Rottenikken så er jeg også enig med de andre her; delene kan være så fine som bare det og du har masse ideer ser vi. Men hva med å få laget noen å testet dem fysisk og så lage en liten review på dem?
Og ikke minst spørre her på forumet om det er noen deler vi virkelig har savnet? Jeg har mange deler jeg savner i LEGO sitt sortiment, men har ingen planer om å kjøpe en hel masse 3D-printede deler. De to jeg kjøpte fra Shapeways var mest for å teste å se hvordan dette funker. Dette er jo litt feil tråd å ta det opp i, men jeg har også kjøpt Cobi sett og en del andre merker med samme grunn: for å teste for å se hvordan disse fungerer og hvordan kvaliteten er.
Så langt er jeg ikke fornøyd med Shapeway og 3D-printede deler. Langt fra samme kvalitet som det LEGO lager, og langt fra samme toleranse på målene, og så har vi prisen da…

Jeg skal teste ut veldig mange LEGOkompatible deler selv som jeg også trenger selv og ta foto som jeg laster opp til butikken min på Shapeways. Inntil det kommer foto som beviser at delene passer så er det kjøp på eget ansvar.

Når det gjelder utfordringen om å finne løsninger innen LEGO sitt sortement så er ikke alle like dyktige til det, meg selv inkludert, og kunne trenge kanskje to tre hjelpedeler av forskjellig art. Selv skal jeg kjøpe en del der av egne deler siden jeg ikke er dyktig til å finne løsninger selv. Det er sikkert også andre i min situasjon, men jeg skjønner poenget ditt. Men jeg har litt behov for “hjelpedeler” noen ganger.
Prisen - ja helt sykt. Men som du selv skrev så serieproduseres de ikke og alt sånt er dyrt når det er privat bestilling.

Jeg skal vise den delen som jeg kommer til å kjøpe flest av for det problemet som denne løser sliter jeg masse med og det er sjelden at jeg får det til på en måte som jeg syntes er bra nok:

[attachment=3]noname2.jpg[/attachment]

Angående kvaliteten på det som shapeways lager så har jeg stikk motsatt erfaring av deg. Jeg konstruerte jeg et modelljernbanelokomotiv som kom i serieprodukskjon i en norsk butikk og kvaliteten var super med ekstreme detaljer i skala 1:87. Jeg har bare positivt å si om Shapeways sin kvalitet.

Dette konstruerte jeg til meg selv en gang. Alt dere ser unntatt selve drivverket og pantograf er 3Dprintet. De beste detaljene kommer ikke fram siden de er sorte og det er dårlig lys. Men kåpen måtte gå eksakt i klikksporet for å passe på chassiet og det gjorde det også. Bare positivt å si og dette er printet i samme type plast som jeg bruker i LEGO-kompatible deler. Lokomotivet er bare for å illustere et poeng angående kvalitet. se for eksempel det lille sporet rundt dørene. Det er 0,5mm tykt.

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]