Roma Desember 2010

Hei folkens!

Tenkte jeg skulle dele med dere noen av de beste bildene jeg tok da jeg og min samboer var i Roma nå i desember.

Setter pris på litt tilbakemelding. Er som nevnt tidligere i en annen tråd ny innenfor fotografering og har akkurat gått til innkjøp av digitalt speilreflekskamera.

Bildene er tatt med et Canon EOS 550D kamera, med 18-55mm objektiv.

Direktelenke til Flickr-galleri

Noen smakebiter:

Flotte bilder! :slight_smile:

Mye bra bilder, spesielt det første av Petersplassen er veldig bra komponert.

Hvilken fargestil har du brukt på de forskjellige bildene? Synes kanskje noen av dem ser en smule oversaturert ut…?

Takk for tilbakemeldingene!

Trollmannen: Bildene er etterbehandlet i photoshop, men har kun justert svartnyanser og fjernet litt uklarheter for å få tilnærmet true black. Ellers er bildene originale. Farge er satt til sRGB og hvitbalanse auto.

På canon EOS serie digitalkamera kan man i tillegg til WB og fargerom (adobe rgb eller srgb) sette fargestiler. Men dersom du ikke visste om dette så har du selvfølgelig ikke tuklet med det.

Jeg lurer på om kontrastjusteringen har ført til at true black er for mye. Husk på at det er ikke sikkert at det er mye true black i bildene. True black skal bare finne sted dersom du har fotografert en detalj / et område med totalt fravær av lys, som er svært skjelden.

Men det ser jo tøft ut forsåvidt, spørs litt hva man vil med bildene egentlig…

Jeg har vært klar over fargestiler, men har ikke rukket å sette meg inn i det ennå, så du har nok rett der at jeg ikke har tuklet med det.

Kameraet er forøvrig kjøpt i desember og er mitt første møte med digital speilrefleks. Begynner å få en forståelse på hvordan lukketid, blenderåpning og ISO fungerer. Har såvidt vært innom hvitbalanse. Bildene er tatt i den hensikt å lære meg med fototeknikker, samt bruk av speilrefleks. Har rukket å få med meg “rule of thirds”, samt noe grunnleggende regler for komposisjon. Nå er ikke objektivet spesielt bra lysmessig, med sine f/3.5 som største blenderåpning.

Har forsåvidt også lært at lang lukketid krever stativ for å unngå bevegelser som gir uklarheter, noe som står øverst på ønskelisten, fulgt av et 35mm fastobjektiv med stor blenderåpning.

Takk forresten på tilbakemeldingen! Setter stor pris på det! :slight_smile:

Fine bilder, men med det utstyret kan du hente ut mye mer. Det er for mye utbrent og for lite omphf i bildene etter min smak. Det første er jo pent i seg selv. Natteksponeringer ligner jo ikke på virkeligheten. Men dette bildet står.

Det andre bildet er et godt motiv for å prøve HDR / Auto-exposure-bracketing som dit kamera støtter med få knapptrykk. Da kan du hente ut spennende detaljer i både det lyse og det mørke. Mange går helt bananas og lager veldig kunstige / tekniske bilder når de begynner å leke med HDR, men med en smule selvkontroll kunne du fått pene detaljer over hele bildet og bedre gjennspeilet det øye ditt så da du var der (menneske øyet har større dynamisk range enn et kamera). Ta en titt på “AEB” funksjonen på kamera og last ned Photomatrix (gratis prøvetid) - så kan du leke deg med høy-dynamiske bilder.

Det siste bilde er bra, men kan enkelt (uten å reise tilbake til Roma) gjøres bedre med å legge på litt mer farge metning. Det grønne er nesten grått og det av himmelen som ikke er utbrent er veldig veldig lys.

Mener ikke å være negativ her. Det er fine bilder i seg selv og du er langt over det de fleste dumper ut av dSLR’ene sine. Dette er ment som konstruktiv hjelp så du kan få enda mer ut av det fine kamera ditt.

Anbefaler forresten www.foto.no og forumet og bildekritikken der. Veldig nyttig.

Oi, oi oi - nå snakker vi! Skal prøve å sette meg inn i de begrepene du brukte. Det meste er totalt nytt for meg. Tar overhodet ikke det her som negativitet på noen måte. Som sagt i førsteinnlegget, så ønsket jeg tilbakemelding, og jeg setter pris på at du tok deg tid til å se på bildene, samt skrive detaljert om hva som kan gjøres anerledes og bedre. Takker så mye!

Har forresten lagt ut to bilder på foto.no som du nevte og fått noen tilbakemeldinger allerede.

Har nå googlet AEB/HDR, og bildene man kan lage er simpelthen fantastisk. Helt utrolig!

Skal sette meg inn i det her og prøve meg litt frem :slight_smile:

Synes dette var ganske flott, selv om det finnes bilder som nesten ser ut som de er animerte. Helt utrolig hva man kan få frem på et bilde.