Review av set 7628 "Peril in Peru"

Ok, da skal jeg forsøke meg på noe nytt; en “review” av ett sett jeg nylig har bygd.
Hadde fra før flere Indiana Jones sett og ble overrasket når jeg såg dette i butikken for jeg hadde ikke sett noe bilder av dette settet i noen katalog eller online tidligere. Og flyet i dette settet såg så bra ut at jeg like greit kjøpte to sett.
Settet er altså #7628 og heter “Peril in Peru” og er fra Indiana Jones serien. Settet består av 625 deler.
Ferdig montert består settet av blant annet 5 minifigurer, ett fly, en jeep, en tracktor med henger en flytrapp og en rekke flygods på paller.
Er også en del våpen i dette settet i form av pistoler, gevær, maskingevær og noen kniver og sverd av forskjellig slag.
Som vanlig så har minifigurene trykk på torsoene mens dekorasjonen av flyet er på stickers. Slikt liker jeg for stickers kan fjernes og man har en fin brikke som kan brukes hvor som helst i ettertid.
Settet var som alltid enkelt å bygge når man følger instruksjonen. Testet med sett nr 2 å bygge uten å se i instruksjonen og det gikk helt greit til jeg kom til flykroppen.
Flyet og Jeepen var flott designet og var både solide og kurrant laget og vil sikkert holde om unger skulle leke med dem. Understellet på flyet kan løftes opp. Lasteluka på flyet kan åpnes. Toppen på flykroppen kan løftes av for å lettere kunne sette inn minifigurer i flyet. Kan også løfte av taket på cockpiten for å sette inn piloten der.
Både flyet og Jeepen ser veldig naturtro ut. Flyet har ett veldig preg av nostalgi og ser ut til å være tatt fra 40-50 tallet en gang. Mener å huske å ha sett ett fly som såg ganske så likt som dette. Eneste minuset med flyet er at det ikke har halehjul. Men det hadde likevel blitt for klumpete på dette lille flyet.
Men den traktoren var helt grell! Den ser ikke ut i det hele tatt. Mulig jeg som ikke har sett mye bilder av gamle trekkvogner på flyplasser. Men denne var ikke pent designet etter mitt syn iallefall.
Hengern og trappen var jo grei nok, selv om jeg ikke er helt sikker på hvor trappen skal brukes på ett slikt fly. Flyet har jo luke bak vingen hvor ting lastes inn. Det var heller ikke noen antydning til dør foran og trappen stod ikke helt i stil til størrelsen på flyet… men nå er det vel bare jeg som er for “prippen” og tenker for realistisk Wink
Dette er jo tross alt ett leketøy.
Det var også noen flotte cargo bokser på paller. Samt noen oljetønner med en genial laget pumpe på toppen. Enkel og stilfull.
Her kan dere se litt bilder av selve settet:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=335819
Her er ett sneak preview før folderen blir åpnet/godkjent.

Oppdaget under byggingen av flyet at flykroppen er bygget (nesten) i moduler, eller det er jo flere deler der som innbyr til modulbygging av flyet. Så da tenkte jeg at det måtte være enkelt å modifisere flyet.
Først forlenget jeg kroppen en modul fremover. Det ble ikke så dumt det? Har bare brukt deler som var fra de to settene jeg kjøpte.

Så fant jeg ut at med ett så stort fly så måtte det vel ha flere motorer? Så da puttet jeg på to motorer til. Fremdeles kun bygget av deler fra disse to settene.

Men nå ble kroppen litt kort så da la jeg til en seksjon til på bakparten og fikk ett lasterom til der bak.

Modifserte også litt på de hengerne til traktoren sånn at jeg kunne ha flere etter hverandre. Og bygde opp en ekstra vogn av delene som var igjen.

Håper dette ikke ble bare svada men at andre kansje fikk lyst på dette settet også?
Edit (8/11-08 kl15:3Cool: glemte å nevne at jeg kjøpte settene på BR leker på Jekta her i Tromsø. Prisen husker jeg ikke akkurat nå men tror det var rundt 400kr ett sted. Tipper det var 449 eller 499kr for det kom iallefall rett under tusenlappen for begge to. Men uansett så synest jeg da (og fremdeles) at prisen var helt grei. Har ikke sett dette settet på andre butikker. Selv ikke min trofaste “pusher” Extra Leker har hatt dette settet inne.
Sorry at galleriet ikke var åpente enda. Men har nå lagt til litt bilder.
Edit2: bruk av thumbnails. Thnx torerik

F0NIX wrote:
Håper dette ikke ble bare svada men at andre kansje fikk lyst på dette settet også?
Selvfølgelig skal vi ha dette! Men hvor har du kjøpt det???_________________Helge

Snedig, trodde ikke dette ville bli gitt ut i norge (enda), da det ikke er i katalogen. I USA selges det vel eksklusivt hos TRU, kan BR ha en liknende avtale her til lands?
Forresten, Øyvind, gidder du bruke thumbnails i innlegget og heller lenke til de store bildene? Om man ikke har all verdens oppløsning fører de store bildene til at man må scrolle i bredden for å lese all teksten.
Slik:

Kode:
[url=http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/7628-Peril-In-Peru/Mod-3/2008-08-10_0046.jpg][img]http://www.brickshelf.com/gallery/Phoenix/7628-Peril-In-Peru/Mod-3/thumb/2008-08-10_0046.jpg_thumb.jpg[/img][/url]

Oh… den der thumbnail tingen var jeg ikke klar over var mulig.

Denne har jeg og elsker den, Er en kopi av DC-3 tenker jeg, har ennå ikke sett 4. filmen Very Happy

De har dette settet på BR i Torggaten, på Byporten og Gunerius i Oslo. Det kostet 599,- alle stedene.
Jeg så det også på Toys r us på Sandvika Storsenter, men der ble det borte i løpet av noen dager. Så sikkert lurt å skynde seg hvis man vil ha det…
varg

Fikk inntrykk at hver butikk hadde kun 2 sett, opplevd lignende andre steder???

De hadde flere igjen i hylla på BR her i Tromsø. Var tilbake der i tidlig i uka og da hadde de fortsatt tre sett av dette til 499,- (de hadde 5 når jeg var å kjøpte).
La forresten merke til at de hadde fått inn flere Agents sett også. Noe ingen av de andre butikkene hadde fått inn til da.
Så noe smarte trekk har BR tydeligvis gjort som gjør at de får spesielle sett tidligere enn andre.
Tilbake til topic:
DC-3 var det flyet het ja.
Men synes ikke proposjonene var helt gode. Men de mod’ene mine gjorde det ikke bedre. Men uansett ett veldig bra sett.
Ser at noen liker å rate “playability”, men iogmed at jeg ikke leker med settene bare bygger de opp, modder de og så parter ut delene for andre kreasjoner så kan jeg ikke vurdere slikt.
Er det andre ting man lurer på i en review av ett sett?
Byggetid? Vanskelighetsgrad (står jo på eskene)? Spesialdeler (ingen i dette settet)? Andre ting?

Jeg så ikke det settet her på lillehammer, men på brio har dem fått inn en del nye sett. Dem har også den nyeste katalogen. Smile Er det noen andre steder der det har kommet inn den nyeste katalogen?

Den nyeste katalogen var kommet til Haugesund. Sikret meg 3 ex, (et til barna, ett til å drømme seg bort med selv, og ett til å samle he,he…)
Så til saken. Dette med review synes jeg var skikkelig greit. Er det en ide med ett helt eget tema på forsiden for dette?? Ser at en del utenlandske nettsider har en del av dette, men da på engelsk, og andre uforståelige målføre… Shocked
MVH
Odd

Bra sett men litt for dyrt syntes jeg.

Bra review! Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe dette settet på forhånd, og nå fikk jeg litt fortgang i sakene. Kunne jo ikke risikere at det ble utsolgt!!!
Har lest alle dine siste reviews også, og synes det er positivt å få en gjennomgang av settet fra en AFOL. Blir liksom noe annet enn å se bilder i en katalog eller på nett…
Keep up the good work!