Review: 8634 Mission 5: Turbo Car Chase

LEGO Set #8634 Mission 5: Turbo Car Chase
Sjanger: Agents
Aldersgrense: 8-14
Antall brikker: 498 (i følge Peeron)
Pris: 449,- katalogpris

(Trykk på bildet for å komme til Brickshelf galleri med flere bilder)
Dette settet kjøpte ene og alene fordi det er mange sølvfargede brikker i settet. Men det var jo litt morsomt å bygge noe anerledes sett for en gang skyld.
Også i dette settet var det numererte poser så bygginga gikk ganske greit. Settet består av 3 hoved modeller i tillegg til de 3 minifigurene. Disse bygger man opp etter hverandre ut fra hver sin nummerete pose.
Settet inneholder også en Power Function sak som bare er en alarmgiver. Når man trykker inn knappen på den så gir den fra seg lyd som en tyverialarm som har blitt utløst.
Man starter med å bygge opp minifigurene. En av dem har seks insektsbein istede for vanlige føtter. Sikker en mutant ala Dr.Oktopus men her i variant av en edderkopp eller noe slikt.
Bør også nevnes at det er en laptop med i settet i minifig size. Den såg jo lekker ut.
Deretter bygger man ett helikopter. Det er bygget i seksjoner som kan lett kan tas fra hverandre om man vil. Var en snål konstruksjon her; piloten som er Dr.Edderkopp henger i en vinsj ned fra cocpiten. Vinsjen får du opp å ned ved å snurre rundt på helikopter rotoren…
Her tror jeg man med stor suksess kunne brukt Power Functions vinsjen istede for denne konstruksjonen (som de har brukt i helikopteret i set #7738).

Så bygger man bilen som var det morsomste og best konstruerte av de tre modellene i settet. Den var meget solid bygget og hadde flere bevegelige deler. Blant annet en rakett utskytningsrampe bak som kunne heves ved å vri på en knott bak. Det skulle også være noe utskytnings sete på passasjersiden, men skjønte egentlig aldri hvordan dette skulle fungere. På bilen er det mange sølvfargede deler, blant annet 2stk 1x8 brick i silver, ett par 1x6 tiles i sølv, flere 1x1 plater i sølv og en del annet.

Den siste modellen man bygger opp er porten. Den er ganske enkel å bygge opp. Er litt usikker på om de to store gitterportene er nye deler. Men de fire tornekransene som er på porten er iallefall noe jeg ikke har sett tidligere. De var ikke i ABS men i samme matriale som de fleksible technic akslingene.

Lekegraden (Playability) på dette settet er sikkert stor for de som liker slike type sett. Men den var lik null hos meg. Eneste jeg måtte teste ut var jo det katapultsetet, men det fikk jeg ikke til å fungere.
Bilen er solid bygget og er tydlig ment for å leke med. Helikopteret var ikke like solid bygget, men det har jo flere tynne deler som stikker langt ut så det er vanskelig å lage slikt veldig solid. Porten var ikke solid bygget i det hele tatt og tippet lett over, og den alarmen var ikke like lett å utløse da hengslene på porten var ganske så trege.
Konklusjon
Middels bra sett.
Bilen var godt og solid konstruert.
Helikopteret kunne gjerne vært bygd med Power Function vinsj.
Porten burde vært litt mer stabil og port dørene burde gått lettere på hengslene.
Positivt med MANGE sølvfargede deler.