Review: 8258 Crane Truck

LEGO Set # 8258-1: Crane Truck
Sjanger: Technic w/Power Functions
Aldersgrense: 11-16
Antall brikker: 1877
Pris: 1599,- katalogpris (1429,- hos Extra Leker)

Har ikke tatt noen bilder av denne da det jo finnes rikelig med bilder av denne på nett allerede.
Her er ett bilde fra Brickset:

Først å fremst så må jeg jo si at jeg er en Technic-fan og liker disse store modellene til LEGO. Har allerede mange av dem.

Når jeg åpnet eska, som i seg selv var ganske stor, fant jeg mange polybags uten nummer. Og hele 4 bøker som var byggeanvisninga for kun den ene modellen: kranbilen. Den andre modellen som er avbildet på eska må man gå på www.LEGO.com sine hjemmesider å laste ned 8 forskjellige PDF-filer.
Kikket litt rundt inni posene og oppdaget kjapt noen nye deler. Viste jo på forhånd om de nye panelene (Technic Panel Fairing Smooth) som jeg syns er veldig lekkre paneler i forhold til de gamle.
Oppdaget også noen andre deler som:
[part=64179]Technic Beam 5 x 7 with Open Center 3 x 5[/part]
[part=64178]Technic Beam 5 x 11 with Open Center 3 x 5[/part]
Som er studdless versjonen av Technic Brick with Open Center som også finnes i flere størrelser.
Andre smarte nye deler som: [part=60484]Technic Beam 3 x 3 T Shape[/part] og [part=63869]Technic Axle Joiner Perpendicular Triple[/part] som jeg ser god bruk for allerede.

Så var det tid for å starte bygginga. Det gikk relativt enkelt. Må si at alders anbefalinga på eska kansje er litt vel høy. Denne hadde ingen så enormt vanskelige konstruksjoner. Bare litt tidkrevende. Kan selvsagt være at en 9-10 åring hadde blitt lei av bygginga før han ble ferdig med å bygge. Men anvisningene var gode og var jo enkle å følge. Tror jeg brukte ca 7-8 timer totalt byggetid på denne.

Etterhvert som bygginga gikk fremover innså jeg at dette ble en stor modell. Vet ikke om den er større enn 8285-1: Tow Truck, men den er iallefall lang og tung. Den er også veldig solid bygget med veldig mange gode teknikker for å gjøre den stiv og solid. Denne er tydeligvis designet for å kunne lekes med.

Normalt sett bruker jeg heller ikke å sette på klistremerkene, men her passet de flott. Ikke er de FOR prangende heller, men gjør bilen enda litt mer realistisk. Og nå som jeg sitter å ser på modellen som står på bordet noen meter fra meg så ser den faktisk veldig realistisk ut. Tror det må være en av de mest realistiske Technic modellene som LEGO har designet. Den har jo også ett mer Europeisk utseende enn Tow Trucken som jeg nevnte tidligere.

Under selve bygginga var det ikke helt enkelt å se hva alle de girskiftene var for. Men etterhvert som byggingen gikk frem fikk man jo vage aninger. Lurte lenge på hvordan de skulle overføre TO funskjoner over til kraner. Men det ble jo genialt utført med slike tannhjul uten akslinghull i midten som brukes for girbokser. Men når det nærmet seg slutten såg jeg jo at det faktisk er fire funksjoner i den kranen. De to siste er manuelle funskjoner: forlengelse av ytterste del av kranarmen og selve vinsjen som også er her.

Alle funksjoner styres av bare én XL-motor via de tidligere nevnte girskiftene og selvsagt clutch-tannhjul for å beskytte akslinger og slikt. XL-motoren er jo som kjent kraftig nok til å knekke akslinger. Batteriboksen er pent skjult bak på hytta. Men fremdrifta av bilen er ikke motorisert. Styringa er typisk “hand-of-god” med en vridknott på toppen. De nest bakerste hjulparrene får stempelmotoren foran til å gå rundt og bevege stemplene når modellen skyves. Her kan man enkelt ta ut den stempelmotoren og erstatte den med en PF-motor for fremdrift og en for styring og legge til en IR-mottaker på taket.

Var jo en flott liten finesse at hele hytta kan vippes fremover slik at man ser den fine V8-stempelmotoren som er under.

Fant ikke noen direkte designfeil på saken utenom at det kansje er litt vel trangt mellom kranen og hytta slik at den ikke kan roteres mer enn 90 grader så lenge den er slått sammen. Men straks man slår den ut så blir det rom nok til å snu den rundt så mye man vil. Er ingen begrensninger siden kraftoverføringen skjer i senter av der kranen spinner rundt. På den annen side så hadde kranen noen niftige funksjoner for å kunne legges sammen så kompakt som den gjør. Tror ikke jeg hadde kommet på noe slikt iallefall.

Min konklusjon:
Denne modellen får iallefall 6 av 6 mulige poeng av meg. Men nå er jeg jo fan av slike store Technic modeller.
Den er en av de mest realistiske modellene jeg har sett på lang tid.
Den har mange flotte funksjoner og dippedutter som kan beveges på.
Den har veldig mange flotte nye veldig brukbare deler og selvsagt mange ikke riktig så nye deler men som også er veldig kjekke. For eksempel er det to slike linjære aktuatorer som jeg er veldig fan av.

Selv prisen var ikke så ille egentlig, det blir jo godt under en krone pr del og med så mange flotte deler er dette ett godt kjøp vil jeg si.

Nå får jeg bare prøve å lage en vogn som kan passe å henge bakpå denne :slight_smile:

Veldig kult, takk!