Review: 8184 Twin X-treme RC

LEGO Set #8184 Twin X-treme RC
Sjanger: Racers w/Power Functions
Aldersgrense: 8-12
Antall brikker: 238 (ifølge delelista bakerst i byggeanvisninga)
Pris: 449,- katalogpris (399,- hos Extra Leker)

Har ingen egne bilder foreløpig, men har dette fra Brickset:

Settet inneholder deler til å lage to komplette overbygg som du veldig enkelt kan bytte mellom, samt 2 sett med hjul som er for de to forskjellige overbyggene. Fulgte også med 4 røde pynte hjulkapsler som vel må være første som ikke er sølvfargede? De passet iallefall bra til modellen.

Bygginga foregår i 3 steg:
1 - underdel.
2 - overdel til den røde og hvite rally trucken.
3 - overdel til den grønne og hvite rally bilen.

Byggeanvisningen er som alltid utmerket og enkel å følge. La først merke helt til slutten at det faktisk ikke stod hvilke deler som trengs for hvert bygge steg, men erfarne LEGO-byggere trenger jo ikke dette :wink:
Dette øker jo vanskelighetsgraden på bygginga litt. Men her er ikke noen vanskelige og kompliserte byggetrinn så det burde ikke være noe problem.

Underdelen er ganske enkelt en boks med batteriholder for 3 AA batterier. En motor for å drive bakakslingen som bare er ett akselhull bak på enheten. Og to akslinger foran som er en del av styringen hvor styrehjulene monteres. Det er en støtfanger foran som er laget for å beskytte fronthjulene, denne kan ikke tas av. På toppen stikker det opp en liten klump som er selve IR-mottakeren. Inne i denne sitter også en grønn lysdiode som lyser når enheten er skrudd på.

Som alle IR-enheter i Power Function serien har enheten 4 kanaler å velge mellom.
Styringen er digital, dvs full fart forover eller bakover og full rattutslag venstre/høyre. Når man slipper rattet sentrerer styringen seg selv, denne kan justeres med en liten skrue helt foran under styringen.

Jeg testet først underdelen uten noe annet enn hjulene på. Den kjører relativt kjapt for en så liten enhet. Er iallefall nok motorstyrke her til relativt store modeller. Usikker på om det er noen giring fra motoren, det er iallefall ikke mye.
Ett stort minus som jeg oppdaget kjappt var at styringen er litt svak. Den fungerer ved at det ligger noen elektromagneter inne i styringen som drar den over i den ene eller den andre rettningen. Dette gjør styringen veldig svak og at den er vinglete på ujevnt underlag. Man kan lett vri hjulene i motsatt rettning av det man styrer. Akslingene til forhjulene gikk også veldig tregt rundt. Dette kom tydeligere frem når jeg fikk mer tyngde når jeg hadde overbyggene ferdig.

Treghetene i forakslingene og svakheten i selve styringen gjorde at bilen spant rundt veldig lett. Forsøkte å putte mer vekt bak på bilen og da ble den litt bedre. Smurte så litt olje som er beregnet for plastdeler og da ble det mye bedre. Men styringen fungerer sikkert mye bedre på helt slett underlag. Kan ikke tenke meg at bilen engang fungerer på teppegulv…

Jeg synes den røde og hvite rally trucken ser tøff ut. Har ikke puttet på klistremerkene, jeg syntes ikke den trengte det for å se tøff ut :slight_smile:

Ett minus i konstruksjonen er måten overbygget er festet til understellet på. Det bare hviler oppå underdelen og holdes på plass av en del tiles i forskjellig høyde og en enkel ‘Tile 2 x 2 with Pin’ (2460). Noe som gjør den litt vaklete. Er enkelt å bytte ut for eksempel den 2x2 tilen som er helt fremst med en 2x2 plate. Da sitter enheten fast med noen knopper og er ikke så skranglete lengre.

Ett annet minus i systemet er antall/type batteri.
Som vanlig så har selve senderen (som ikke er noen ny del) 3stk AAA batteri og man trenger ett stjerneskruhjern for å åpne batteriluken. Noe jeg syns er tåpelig. Dette kunne de gjort mye bedre.
Underdelen (selve mottakeren med motor) har 3stk AA batteri. Her er det kun antallet batteri som plager meg. 3 stk går ikke opp i batteri pakkene som jo for det meste er med 4 stk i hver pakke… De burde heller hatt 4stk AAA batteri eller 2 stk AA. Sistnevnte hadde gjort enheten mindre, men også svakere og/eller med kortere kjøretid.

Nye deler:
Eneste jeg kunne finne var selve underdelen/mottakeren.
Samt hjulkapslene som var i en ny farge; rød. Tidligere utgitt kun i sølv.

Konklusjon:
Fantastisk sett. Løp å kjøp. Dette kan man ha mye morro med i en by layout kan jeg tenke meg :slight_smile:
Ett stort minus for dårlig konstruert styring.

Edit 02.04.2009:
Oppdaget at det jo er byggeanvisning til hele 2 variasjoner på hver av de to overbyggene. Altså 4 biler totalt.