Rensing/vasking av 9V skinner

Nå blir det mye mas her, men har ikke brukt det elektriske toget siden 2002 og skinnene er ru… Toget klarer ikke trekke mer enn en vogn, haha :blush:

Så jeg lurer på hva som er det beste å bruke til å få bort dette belegget og få skinnene blanke og glatte igjen… Har prøvd med klut, men det tar bare bort det værste, så det holder ikke… Noen kjærringråd?

Der jeg kommer fra pleier vi å bruke 96%-alkohol sånt. Men her er det kanskje ulovlig (eller, hvis det likever finner sin vei blir det sikkert drukket opp før man får mulighet til å bruke det til no’ annet :unamused:)

Butikker som selger modeltog har jo rense veske til å rense skinnene med du kan jo prøve det eller bruke et viskelær på skinnene,måtte selv bruke en klut med RØDSPRIT for å rense mine modeltog skinner.
:wink:

Vi har ikke slitt med pent behandla 8 år gamle skinner, men har noen få ganger kjøpt brukte skinner fra røykerhjem som vi har måttet vaske ganske grundig for at toga skal gå jevnt (resten av klossene fra de bruktkjøpa har også vært rimelig prega av tjærea fra røyken :confused: ).

En rask runde i lunkvarmt vann (40-50°C) med Zalo (rask slik at ting ikke ruster!!), vasking av alle deler av klossen/skinnen med myk børste (gamle tannbørster er gulle gode til slikt), og så muligens en forsiktig runde med en myk versjon vaskeskrubbsvamp (hva heter de dingsa med svamp og nesten-stålull-skrubb?). Skyll og tørk!

Skal du la layouten ligge og bare få toget til å gå vil forsiktig rensing med kjemiske hjelpemidler (rødsprit har jeg tro på) funke for selve skinne, men plasten vil fremdeles være møkkete og seig :cry:

aj-ml

Ikke at jeg har noen erfaring overhode med 9V togskinner, men jeg har lang erfaring med bilbane. Som jeg faktisk en gang i året eller sjeldnere, plukker frem og bruker litt sammen med noen venner og drive med litt fyllakjøring under kontrollerte forhold :wink:
Der har jeg ofte måtte bruke ett kronestykke som blir ført langs skinnegangen for å “skrape” bort rust/skitt og lignende. Det har fungert med stor suksess. Så disse metalldelene på togskinnene kan kansje gjøres rein med ett VELDIG fint sandpapir, typisk grad 1000 eller finere, slik type som er beregnet for å finpusse på metall, ofte kalt våtsandpapir.
Ett ark med slikt rundt en liten trestykke eller annet hardt og rett matriale, så fører du denne langs skinnene.

Men bør ikke brukes for ofte og får hardt på de togskinnene kan jeg tenke meg. Usikker på om de togskinnene har noen coating på seg, for det ser jo ofte ut som om de er “forkrommet” eller.no sånnt. Mye bruk av sandpapiret vil kunne skade denne eventuelle coatingen. Men er fullt mulig skinnene bare er av polert stål, da vil ikke superfint sandpapir skade.

Hva med å lage en rense vogn som renser skinnene hele tiden,bilde av rense vogn her:

:sunglasses:

Matja: Haha, jeg liker den plassen du kommer fra! SPESIELT damene :wink: Hehe 96% drakk jeg faktisk rent i gamle dager, i svært småe porsjoner!.. -Fullstendig galskap!

Tog Freak: Takker, rødsprit funket fjell :slight_smile: Rensevogn faktisk, hehe… Med den 9V motoren jeg har, ville ikke den vognen kommet av flekken…

aj-ml: Ja, som du vet røyker jeg… Tror det ligger en del nicotin i akslingene også… Dårlige smøreegenskeper med nicotin og støv, så skal prøve å rense dem med rødsprit og… Tør ikke noe zalo og vann…

Fonix: Tøft! har du lagt ut noe video av bilbanefyllekjøring da? :slight_smile: Mynttrikset var ikke dumt, men fikk bort det værste med rødsprit :astonished:)

Ikke noe video, men opp til flere bilder:
gallery.irctos.org/2002/album52/ … 5.jpg.html

Rødsprit og elektronikk er av min erfaring litt ekkelt, det legger igjen ett lite fettlag. Så forholdet kan bli værre med for mye bruk av rødsprit. Jeg for min del bruker å kjøpe teknisk sprit til jobben min for rengjøring av ting som skal føre elektrisitet. Det er vel det samme som 96% sprit. Men uten noen tilsetningsstoffer.

Hvorfor er Zalo og vann skummelt? Vanlig, klisterlapp- og metallfri Lego tåler lang bløtlegging i 40 graders vann helt fint (enkelte Lego-esker og instruksjonshefter har til og med vaskesymbol).

Når de har metall i seg kan de altså ruste hvis du bruker for lang tid. Men noen få minutter i vann etterfulgt av grundig skylling og så tørking av metallet går kjempefint. Been there, done that.
Det skumleste du kan oppleve er at skinnene og den andre Legoen du vasker blir så rein og fin (som ny!) at du føler at du må vaske alt - og også slutte å røyke :wink:

Sjekk forøvrig min utlegning om vasking av Lego i denne tråden.

aj-ml

Oi sånn bilbane hadde jeg en gang på åttitallet… Tar jeg ikke feil var dette den beste kvaliteten man fikk på sånne veibaner, dermed oxo den dyreste… Noe som igjen begrenset seg til å bli med en startpakke… Kult at du har tatt vare på den :astonished:)

Teknisk sprit vakke dumt… Tror jeg må bruke det inne i akslingene… Takker for rådet :astonished:)

Jo, på rene plastikk klosser funker det fjell! Men tror jeg prøver teknisk sprit på disse metallgreiene… I allefall først :slight_smile:

Btw, tenk hvis alle slutta å røyke? Da hadde Norge gått konk! 40% flere pensjonister som lever til de er 100 år… Og hever full pensjon… Null provisjon fra tobakk og papir…

Må ha litt humor, sant? :slight_smile:

Jeg har ScaleXtric bilbane. Svær. Svært svær! Fyller en hel stue! Tipper cirka 10 meter med lange rette skinner … i skala 1:32 …