Rambøll og LEGO-koncernen på oljeeventyr

LEGO wrote:
Det rådgivende ingeniørfirma Rambøll Olie & Gas har indledt et samarbejde med LEGO Koncernen. En lille LEGO model af en olieplatform, samt et nyt softwareprogram udviklet af LEGO Koncernen, kan blive et vigtigt salgs- såvel som arbejdsredskab for Rambøll. Der er intet klodset ved lille etbenede Cecilie, der måler 160 centimeter og er en tro kopi af sine flere tons tunge store søstre, som langt ude i Nordsøen producerer olie for DONG Energy. Men lille Cecilie er ikke desto mindre bygget af klodser - LEGO klodser.

LEGO modellen af Rambøll Olie & Gas’ banebrydende platformdesign, den såkaldte monopod, der kan producere olie på ellers urentable marginale felter, bliver introduceret på den store offshore-messe i Stavanger sidst i august. Besøgende på standen vil kunne modtage et ’Build your own platform’ LEGO sæt, som de kan tage med hjem til børn og børnebørn. Desuden får de muligheden for at lege med et nyt software program udviklet af LEGO Koncernen til Rambøll.
Med få muse-klik kan man med dette softwareprogram bygge sin egen platform med alverdens forskellige moduler som for eksempel en helikopterlandingsplads, beboelsesmoduler, redningsbåde og meget mere. Det er også muligt at vælge beliggenheder rundt om i verden. Rambølls kommunikationschef Annette Ernst Lüdeking er ikke i tvivl om at både programmet og den lille LEGO model bliver et hit. ”Det er en helt ny måde at vise vores produkter på, og alle kan være med,” siger hun.
Ikke kun for sjov
”Software programmet har på sigt et kæmpe potentiale både som salgs- og arbejdsredskab,” siger Rambølls markedsudviklingschef Kai B. Olsen. Med det nye program behøver Rambølls ingeniører ikke sidde mange timer foran tegnebrættet, før de kan præsentere kunden for et koncept, men kan hurtigt skabe et visuelt og enkelt billede af deres ideer. ”
”Og kunden kan i bogstaveligste forstand lege med og komme med input til, hvordan de forestiller sig deres projekt skal udformes, således spares der tid og penge samtidigt med at kreativiteten hos begge parter får rig mulighed for at udfolde sig,” forklarer Kai Olsen.
Programmet der er under stadig udvikling, vil i fremtiden kunne bruges som mere end et visualiseringsredskab. Når programmet ligger færdigt, vil ingeniører kunne bruge det til at udforme komplekse skitser af enkelt moduler som for eksempel et boremodul eller et processmodul såvel som hele strukturer.
”Vi er ikke langt fra at have nået dette punkt, og det er en meget spændende udvikling," siger Kai Olsen.
I klodser og moduler
LEGO Koncernen og Rambøll Olie & Gas kan måske virke som et noget umage par. Vi er vant til crossbranding mellem filmindustrien og LEGO produkterne, senest med den efterhånden legendariske filmhelt Indiana Jones, men offshoreindustrien i samarbejde med LEGO Koncernen er nyt. Dog hvis man ser på grundprincipperne i LEGO systemet og designmetodikken inden for olie og gas, vil man opdage, at der er store ligheder, forklarer Nigel Michaels, der er CAD systems manager i Rambøll og manden, der med det samme kunne se perspektiverne i LEGO Koncernens ideer.
Begge opererer med færdige enheder, der bygges op til større sammenhængende strukturer. Det har således været forholdsvis nemt at oversætte olie og gas moduler til LEGO klodser. Og i LEGO hovedkvarteret i Billund er der stor begejstring for projektet med Rambøll.
”Det er dejligt at opleve den succesfulde levering til vores første kunde i markedet for visuel produktkommunikation. For mig viser det LEGO Koncernens evne til at implementere nye forretningsideer inden for vore kernekompetencer, som eksempelvis visualisering af produkter i 3D format – Og så er det endda kun første skridt på vejen med Rambøll” siger Lisbeth Valther Pallesen, Executive Vice President, LEGO Koncernen.

Den på bildet der såg ikke ut til å måle 160cm. 16cm kansje.
Tenker at den i 160cm størrelse er litt mer detaljert.
Høres litt morsomt ut dette. Kansje LEGO kan bli en software utvikler også i fremtiden. Kan se at dette kan være interessant innen flere bransjer. Får jo håpe at de lager en versjon som er tilgjengelig for de “vanlige” konsumerne. Altså oss.
Tro om det er bygget på LEGO Digital Design systemet?

…og der kom E24 ut med saken, kun ca en time etter oss. Tilfeldig? Neppe Exclamation Laughing

Brikkelauget - alltid først med det siste!
Hva skal den der greia forestille, egentlig? For meg ser det mest ut som et fjernsynstårn…

Sniffanolia, om du hadde lest artikkelen hadde du kansje skjønt at det var en oljeplattform det var snakk om? Den lille grå tingen øverst til høyre er ett helikopter som står på landingsplassen. Den tuten ut til venstre er der flammene står å brenner på en slik plattform.
Synes slike mikromodeller er morsomme, men jeg liker større modeller med mer detaljer.

Søren, jeg som har billetter til ONS, men får ikke brukt dem pga. at jeg er bortreist på kurs… Sad
Den modellen som de deler ut var ikke noe særlig med tanke på detaljrikdom. Men på hjemmesiden til Rambøll var det flere bilder av den “store” modellen, og den var detaljrik og naturtro. Det rører litt ved hjertet til en som har sin arbeidsplass offshore, og gir store ideer til egne
kreasjoner. Skulle gjerne hatt en kikk på den ja.
The 160 centimetre exhibit model is built in a 1:50 scale using 18,700 LEGO bricks. However, the jacket structure has been reduced to enable visitors to have a close look into the topsides module.
MVH
Odd

Jeg leste oljeplattform, jeg er ikke like dum som man kanskje kan få et inntrykk av… Men jeg syntes ikke det liknet skrekkelig mye på en oljeplattform, syntes derimot det liknet mer på et fjernsynstårn.
Så det så!
Men atter en gang: Det er vel dere som har rett igjen og jeg som er korka. Som ørtentusen ganger før.

Sniffanolia: sorry, var ikke sånn ment Smile
Jeg trodde oppriktig du ikke skjønte at det var en oljeplattform.
Der ser du hvor lett det er å missforstå ting som blir skrevet…
Skal være enig at den mikroskala saken ikke helt får frem hva det skal være. Derfor liker JEG litt større skala, for å få frem mer detaljer og form. Men ut av artikkelen så forstod jeg at det også var en ny type plattform dette var snakk om, så vi har vel bare ikke sett slike før…

Jeg vil anta at elementer fra LDD som “klikking” er benyttet for å plassere modulære byggelementer. Også mulig at grid-funksjonen kan være brukt, men det blir bare spekulasjoner før vi kan se specs på programvaren.
Men det er særs artig at LEGO får en slik fokus i fremtiden.
LEGO - we brought you plastic, now we bring you (trommevirvel) OIL!!!

Jeg er på ONS. Smile Har vært her siden fredag og blir ut hele uka. Har ansvaret for panoramateateret på FMC-standen. Må nok ta en tur innom Rambøll i løpet av uka. Smile

Tok som sagt en tur innom Rambøll-standen og snakka litt med en av dem som stod der. Etter å ha fortalt litt om Brikkelauget, sa fyren: “Jammen da må du jo få med deg en slik.” og fant frem et slikt gavesett. Very Happy

TU har en artikkel om Rambølls ONS-stand, samt en video, men mest fokus på programvaren LEGO har utviklet for Rambøll.