Produksjonsproblemer hos Lego

Jeg sendte en bestilling til Lego Norge i dag, og fikk til svar at de ikke aksepterer ordre for levering før 1. September. I Juni - August vil de kun levere ordre som allerede ligger i systemet. Dette skal vissnok gjelde worldwide. Jeg fikk også bekjed om at hvis det var spesifikke sett jeg ville ha levert før Jul, var det lurt å legge dette i bestilling allerede nå.
Grunnen er at de ligger seriøst etter med produksjon i forhold til salg. De jobber med å utvide kapasiteten, men nytt produksjonsutstyr blir ikke levert før i høst, og de regner med at leveringsproblemene varer til langt ut i neste år.
Så hvis det er legosett dere har bestemt dere for å kjøpe, kan det være lurt å ikke basere seg på at de kommer på salg senere…
mvh
Helge

Hmmm… høres jo ikke bra ut. Fikk nettopp en lang liste over sett som forsvinner i juni 2006. Ikke overraskende er både RIS 2.0 og alle nåværende tog- og skinnesett med på lista.

Håper ikke dette problemet med produksjonen går ut over NXT enhetene? Anybody knows?

Man kan jo prøve å se det positive i det; produksjonproblemene kan jo stamme fra den tiden LEGO ikke lå så høyt på ønskelistene hos barn og entusiaster, og at etterspørselen har skutt gjennom taket takket være godt design og rimelige(re) priser.
Jeg tviler på at disse problemene holder igjen de nye produktene noe særlig. Problemer er å regne med når produksjonen omstilles til nye produkter. F. eks var 4512 svært populær, men bortimot umulig å få tak i pga. omstilt produksjon, for å få de nye produktene ut på markedet (i dette tilfellet, 7898)

Freddie wrote:
Man kan jo prøve å se det positive i det; produksjonproblemene kan jo stamme fra den tiden LEGO ikke lå så høyt på ønskelistene hos barn og entusiaster, og at etterspørselen har skutt gjennom taket takket være godt design og rimelige(re) priser. De sier selv at de har økt salget med 30%. De begrunnet også problemene med at mens de tidligere produserte til lager, produserer de nå til ordre og prognoser for ordre. Dette har gitt mindre lager, og dermed mindre kapitalkostnad, men produksjonskapasiteten har ikke vært tilstrekkelig til å takle den økte (ikke planlagte) salgsøkningen. Men det er jo helt klart at kvalitetsmessig er Lego i dag vesentlig bedre enn for f. eks 5 år siden.
Freddie skrev:
Jeg tviler på at disse problemene holder igjen de nye produktene noe særlig. Problemer er å regne med når produksjonen omstilles til nye produkter. F. eks var 4512 svært populær, men bortimot umulig å få tak i pga. omstilt produksjon, for å få de nye produktene ut på markedet (i dette tilfellet, 7898) Ut fra egen erfaring gjelder problemene også for nye produkter. Det er sett som er nye i år (januar) som jeg har bestilt gjentatte ganger og fortsatt ikke har fått, og nå tidligst kan få i september. mvh
Helge wrote:
Jeg sendte en bestilling til Lego Norge i dag, og fikk til svar at de ikke aksepterer ordre for levering før 1. September. I Juni - August vil de kun levere ordre som allerede ligger i systemet. Dette skal vissnok gjelde worldwide. Jeg fikk også bekjed om at hvis det var spesifikke sett jeg ville ha levert før Jul, var det lurt å legge dette i bestilling allerede nå.
Jeg sendte en bestilling til Lego i går: nå aksepterer de ikke nye ordre for levering i 2006. Dette gjelder alle produkter. Så jeg la inn en ordre for levering uke 3, 2007. jeg har fra tidligere en ordre liggende inn for levering i September, men jeg regner ikke med å få så mye av det som er på den orderen.

Vet noen om produksjonsproblemene hos Lego også rammer høstens nyheter som f.eks. de nye togmodellene?

Bjørn Einar wrote:
Vet noen om produksjonsproblemene hos Lego også rammer høstens nyheter som f.eks. de nye togmodellene?
De store lekebutikk kjedene har nok bestillt i god tid, så de kommer nok i butikkene. Men jeg tipper at det blir ganske tomt nærmere Jul. I omerådet her, hadde mange lakebutikker veldig tynt utvalg i desember i fjor, og det blir nok ikke bedre i år. mvh

Betyr dette også at vi sannsynligvis bare kan drømme om noen flere store salg ala Smart Clubs 50% i år?

Helge wrote:
Bjørn Einar wrote:
Vet noen om produksjonsproblemene hos Lego også rammer høstens nyheter som f.eks. de nye togmodellene?
De store lekebutikk kjedene har nok bestillt i god tid, så de kommer nok i butikkene. Men jeg tipper at det blir ganske tomt nærmere Jul. I omerådet her, hadde mange lakebutikker veldig tynt utvalg i desember i fjor, og det blir nok ikke bedre i år.
Kanskje med unntak av TRU, skal man ikke regne med at de fleste butikkene har godt med LEGO på hylla til jul. De fleste butikker bestiller etterhvert som det blir behov, med unntak av de nye som bestilles i god tid. Altså, hvis dere vil gi noen LEGO til jul, kjøp gaven i løpet av november, senest. Det er min anbefaling.

Bestiller dere direkte fra LEGO som såkalte “onetimecustomers” ?

Daniel wrote:
Bestiller dere direkte fra LEGO som såkalte "onetimecustomers" ?
Nei. Både Helge og jeg er næringsdrivende og har forhandleravtale med LEGO.
Thomas wrote:
Daniel wrote:
Bestiller dere direkte fra LEGO som såkalte "onetimecustomers" ?
Nei. Både Helge og jeg er næringsdrivende og har forhandleravtale med LEGO.
Ok