Problemer med 9V-tog

Som jeg har skrevet om i galleri-delen av forumet, så har jeg en juleutstilling gående i Molde sentrum. Som en del av utstillingen er det et tog. Dette toget kjøres med en 9V-motor, fra togsystemet som ble innført av Lego på tidlig 90-tall, og som avløste det gamle 12V-systemet.

Toget går hver 30 minutter, og står 30 minutter, fra og med kl. 09 til kl. 21. Deretter står det tolv timer. Slik har det gått i to uker nå.

I går kontaktet butikken, hvor utstillingen står, meg for å fortelle at toget ikke lenger gikk. Jeg ba dem gi toget en dytt, og det fungerte, men bare en liten stund. Deretter stod toget helt stille. Jeg dro derfor dit i går og byttet ut med en 9V-motor som vi ikke hadde brukt før. Men nå fikk jeg melding om at toget står igjen.

Kan det hjelpe å rengjøre skinnene? Har noen av dere vært borte i dette problemet?

Hvordan går det med kontrollen?

Den lyser grønt. Skal se om jeg har en ekstra, slik at jeg kan koble den til. Men merkelig om den skulle slutte å virke etter hvert. Virker mer trolig at den enten virker, eller ikke. Men jeg skal også sjekke den med et voltmeter.

Neste gang den stopper, så mål spenningen på skinnen nær toget.
Tipper du har overgangsmotstand mellom skinnene.

Jeg tror det kommer at lego sine 9 volts motorer kun tar opp strøm i sidene skulle ha vært over alt på hjul :

Som dette marklin lok som er over 40 år gammelt :

Ta å rens skinnene på innsiden med en fille med rense middel har brukt rødsprit på marklin togskinner vet
ikke om det blir for sterkt for lego skinner.
:wink:

Takk! Jeg har foreløpig gått over skinnene og hjulene med en tørr klut. Det var stor forskjell før og etter støvtørking da jeg lot fingrene gli over skinnene. Får krysse fingrene.