Prisøkninger på fjorårets LEGO sett

Ser på S@H at mange av fjorårets sett har fått prisøkninger nå. :open_mouth:

F eks er nye Death Star nå 5499,- (opp 10%), en del andre SW sett har fått fra 50 til 150 kr i påslag.

Forsåvidt ikke så sjokkerende at sett som blir produsert lenge (exclusives) får en liten justering i løpet av sin levetid, men at sett som ble introdusert for bare noen måneder siden blir justert er overraskende for meg. For sett som vanligvis lever i 12-18 måneder så er det jo også ganske uvant med prisjusteringer…

LEGO har jo alltid vært relativt kostbart, og fair nok det, det er jo tross alt premium leketøy med en levetid som overgår det meste. Har dog merket at spesielt SW er i ferd med å bikke over prismessig - selv når jeg nesten utelukkende kjøper når det er gode rabatter. Hva tenker folket?

… og dessuten var alt så mye bedre før! :laughing:

Wow… Jeg syntes Star Wars Legoen presset prisene som det var… Det her tyder ikke så godt for min del. For eksempel Poe’s X-Wing ( som jeg har og kan uttale meg om) for 1000 kr? Shit! Det syntes jeg er for gale…

Jo da, Lego holder høy kvalitet og varer, men det er også en leke. For 1000 kroner kan man få ganske så mye annet rart, og når mengden av Lego man får for 1000 kr er en X-Wing da blir jeg skuffet…

SW-settene har bikket over prismessig. Heldigvis trenger vi som følger med på tilbud og salg aldri å kjøpe til fullpris hvis vi følger med og har litt tålmodighet. Kjøper ingenting med mindre jeg får minimum 25% rabatt på RRP. Unntaket er hvis LEGO slipper en UCS Millennium Falcon i år da…

Må innrømme at for SW sett det siste året så tenker jeg meg om før jeg kjøper selv med 30-40% prosent rabatt. Ender nå likevel opp med endel sett i løpet av året, mest fordi jeg er veldig glad i minifigurene.

Heldigvis så er det et stykke mellom hvert “must-have” sett, og etter noen år som AFOL så klarer jeg å vente med å kjøpe selv når det gjelder Exclusive-settene.

Ja…kommer UCS Millennium Falcon så blir den kjøpt! Men ellers går det på tilbud ja :slight_smile:

Det er vel en av de største (den eneste?) ulempen ved å plutselig ha kommet utav tåken og blitt AFOL. Det er utrolig dyrt! Og selvsagt måtte jeg velge å legge meg på SW. Det skal sies at alt av sett som er kjøpt så langt har vært på tilbud, men dog. Føler jeg er tilbake i ungdomsårene or vurderer heftig om det er verdt å spise spagetti i en måned for å kunne ha det gøy i helga.

Med en kombinasjon Lego, Star Wars og Disney så er det vel ikke rart det koster.

La merke til at det siste julesettet (tog), Big Ben og et par andre exclusive-sett har gått opp i pris. Det gjorde det bare enda billigere å handle fra England (som ikke har satt opp prisen).

Ja nå er det bare å komme seg til England og handle når det er AFOL shopping days. Regnet litt på det og Star Wars settene er temmelig gunstige å handle der nå!

Jeg trodde jeg hadde med stor nok koffert, men det hadde jeg ikke. Ble tre bæreposer i tillegg.

Kan være lurt å besøke John Lewis. De kjørte en del rimelig gode tilbud. Porsche GT3 RS til 170 pund bl.a.

UK har vel satt opp prisene med 5% nå? Skulle komme prisjustering 1. januar.
Facebook kokte hvertfall over av rants rett rundt nyttår.

Jo det stemmer. De har satt prisen opp en del i Storbritannia også, men ikke så mye som de norske prisene, og det er fortsatt gunstig å handle der

Ser John Lewis faktisk har nettbutikk som leverer til Norge med snill fraktpris (£7,50)- noen som vet om de skreller av UK moms når man bestiller ?

Et lite sidespor, men jeg bestilte 70911 fra zavvi.com i går. Britisk nettbutikk, gratis frakt.

Whoa!

Det står jo under salgsbetingelsene deres:

UK VAT is not due where the delivery is made to a destination outside the EU. 

no.johnlewis.com/customer-servic … ional-faqs

Det var gilde priser der ja.
Siden de har 20% VAT kan det jo lønne seg for noen å få det levert i Sverige.

Siden Sverige er med i EU er vel poenget at det spiser opp besparelsene ved å få levert i Sverige?

Jeg drar jevnlig på shopping til Sverige likevel, så om jeg timer det bra så blir det en bonus med 20% i stedet for 25%…
Bor man f.eks i Østfold blir det jo enklere.