Portal til Lego-festival på Vitensenteret i Trondheim

Jeg har fått delansvar for en Lego-festival i høstferien og helgene før og etter. Festivalen blir på Vitensenteret. Jeg fikk en idé til en modul-portal som blikkfang og inspirasjon. Min tanke er å la de som vil sende inn moduler med variert innhold. Disse modulene stables oppe på hverandre, ev. monteres i et “usynlig” hyllesystem med tilgang til strøm for lys og funksjoner. Portalen kles med pleksi slik at de besøkende ikke kan plukke i stykker objektene. Alle innsendte bidrag blir selvsagt returnert etterpå. Vi må selvsagt ha informasjon om Brikkelauget i én eller annen form.

Er dette gjennomførbart? Hvor store bør modulene være? Er dette interessant?

Her er en kjapp skisse og eksempler på innhold for inspirasjon.

Høstferien (i Trondheim) begynner med helga 8. og 9. oktober og fortsetter i uke 41. Det er bestemt at festivalen fortsetter 4 helger til etter høstferien og at Lego-modulene derfor må stå 6 helger tilsammen, altså fram til og med 12. og 13. november.

2 Likes

Jeg har tenkt litt mer.
Hva om hver modul er 16 x 16 knotter i grunnflate og 13 hele klosser høy?

Temaet for Lego-festivalen er satt av sponsoren Equinor (Lego er ikke med på laget): “etterbruk av oljeplattformer”, men inspirasjonsmodulene fra Brikkelauget kan være langt friere.

Jeg ser også for meg at vi kan legge en enkel Brikkelauget-info i Vitenbutikken så lenge festivalen varer, gjerne med info om bl.a PKH-utstillingene våre.

Det bør vel kanskje være lokkepremier? For responsensen foreløpig var laber, jeg hadde i hvert fall forventet reaksjoner eller spørsmål.

Én mulig måte å beskytte innsendte bidrag kan være å plassere de i høyden i pleksirør, her en kjapp skisse med ei 16x16 baseplate inne i et standard 200 mm rør. To av sidene kan inneholde en bærende struktur og strømtilførsel, eventuelt et eller to LCD-lysbånd. På sidene ut mot publikum kan man bygge litt ut over baseplata. Disse rørene forankres inn mot vegg, slik at byggverkene er godt sikret mot fingring.

Vi er fortsatt på skisse-stadiet her, så gode idéer mottas med takk.

I motsetning til PKH-modulene kan man her gå utover grunnflaten, her er en skisse. De oransj feltene er ei konstruktiv ramme inne i pleksirøret for å feste hyller i og for å montere LED-lister på. Nøyaktig hvordan denne ramma blir vet jeg ikke enda.

Her er en plasstest inne i en rørstump

Kult konsept, dette! Håper noen slenger seg på, liker tanken. Selv er jeg ikke helt i posisjon til å bidra for tida.

1 Like

Jeg kan sikkert bidra med noe her, tenker jeg. 16x16 og maks 13 høy?

Etterbruk av oljeplattformer høres spennende ut… :slight_smile:

Når må disse inn, og hvor mange trenger du?

1 Like

Ingen høydebegrensing egentlig, bygg gjerne flere modulhøyder som én modul. Eller flere moduler.

Pleksirørene leveres i lengder på 2 meter, men som én kommentator på epost nevnte, ting bør jo være i nærheten av øyehøyde for å oppleves best. Så fra ca 1 meter til omtrent 1,7 meter over gulvet. Opprinnelig tanke var å bruke 4 pleksirør, to i inngangen og to i selve byggerommet.

Etterbruk av oljeplattformer er festivalens tema, men bygg gjerne noe som ikke er direkte relatert, men som likevel kan oppfattes som en inspirasjonskilde. Gjenbruk gjerne noe du har bygd før, eller bygg noe som du alltid har hatt lyst å bygge. Hva med en kul tensegrity-plattform? Interiøret av et slott? Julenissens verksted?

Frist bør være senest ei uke før åpning, men gi gjerne tilbakemelding her tidligere hvis man tar sikte på å levere noe.

Jeg kommer selv til å bygge noen moduler, men målet er å få flest mulig bidrag fra andre, så hvis jeg kan plukke bort noen egne for å få plass til innsendte bidrag så blir jeg glad.

1 Like