PKH 2023 - 70 år med LEGO i Norge

Hei,
Tenkte å ta turen til Trondheim i år også, men denne gangen med litt mindre i bilen. :slightly_smiling_face:

Vet ikke om det er så godt kjent, men LEGO feirer 70 år i Norge i år.
I fjor var det “AS LEGO SYSTEM NORGE” som feiret 60 år (1962-2022) + 90 år med LEGO som en helhet.
Derimot så startet faktisk Norge med produksjon av LEGO til salg i Norge i 1953. Det ble til og med i løpet av 50-tallet skalert opp produksjon så vi produserte LEGO for Sverige og Nederland.
Denne historien om norsk LEGO-produksjon på 50-tallet er ikke så godt kjent, men er en viktig del av LEGO sin historie og burde ikke minst være det for oss norske LEGO-fans! :smiley:

Så det jeg tenkte å høre med dere om, er om dette er av interesse å gjøre noe ekstra ut av i år? Kanskje også for Brikkelauget?

Hvis det er det så hjelper jeg i hvertfall gjerne til!

Jeg hadde tenkt til å sette opp en liten utstilling med norskprodusert LEGO på PKH i år hvis det er av interesse.

Det var et tett og nært samarbeid LEGO hadde med Norge på 50-tallet og jeg syntes det er litt synd det ikke blir lagt mer vekt på denne tidsperioden og samarbeidet av LEGO selv.
Jeg kan forstå LEGO NORGE som har fokus på sin egen etablering i 1962, men likevel hadde det vært hyggelig om de var litt mer interessert i historien. :slightly_smiling_face:

Så da tror jeg det blir opp til oss å legge litt vekt på det, kommer i hvertfall til å gjøre det jeg i løpet av året på utstillinger, forumet og Facebook-grupper. :+1:

Med vennlig hilsen
Fabian

9 Likes