PKH 2018: Obligatorisk modell / mandatory model

Jeg fikk en pakke til i posten i går med samme innhold som sist. Regner med det er en glipp og at vi ikke skal lage to stykker? :mrgreen:
Så hvis det blir manko på klosser kan jeg videresende den ekstra jeg fikk.

Whops…jaja, bedre med en for mye enn en for lite :smiley:
Du skal slippe å bygge to vogner ja :stuck_out_tongue:

Og jeg har fortsatt ikke fått :cry:

Har jeg ikke klart å melde meg på, eller hva?

Hmmm. Du er påmeldt du. Sender deg en PM.

harald-

Nå som oppgaven er blåst, kan det kanskje legges ut mer detaljerte regler her også? :slight_smile:

Det blir publisert i midten av neste uke.

Maser mye til ikke å være deltager, men…
Er det noen mulighet for at oppgaven kan bli lagt ut før påsken - så har vi andre også noe å pusle med i disse fridagene…?
:wink:

Alle som var påmeldt innen 1. februar skal ha fått en konvolutt i posten med følgende innhold:

  • beskrivelse av obligatorisk modell
  • 2 buffer-plater
  • 2 akslinger
  • 4 toghjul
  • 2 “hjulholdere”

Til dere som er påmeldt senere, jeg har sendt til noen og skal se om jeg rekker å sende til resten etter påske. Hvis ikke får dere delene når dere ankommer PKH.
Håper dere bygger likevel, enten med egne deler eller “tomrom” som kan fylles når dere får delene under PKH :slight_smile:

Her er beskrivelsen av årets obligatoriske modell!

[size=150]Så gøy at du vil komme til PKH![/size]
Hvert år har vi, som du kanskje vet, en obligatorisk konkurranse der vi forventer at alle påmeldte stiller med en modell hver. I fjor var det en 16x18-modul med en liten bit av ei elv, i forfjor en 16x16-modul med en liten bit av ei gate – og i år har du kanskje nå allerede oppfattet at vi har sendt deg noen klosser som er helt nødvendige hvis man skal bygge… ei togvogn!

Ja, det er det vi vil at du skal ta med deg til Trondheim. Men for at vognene alle tar med seg faktisk skal kunne bli et tog det går an å kjøre rundt på en skinnestrekning, må vi ha regler:

  • Minimumsavstanden mellom de to hjulsettene er 6 studs.
    Maksimumsavstanden er 8 studs.
  • Maksimum lengde på selve vogna er 16 studs (inkludert overheng), hvis du har valgt 6 studs mellom hjulene, eller 18 studs (inkludert overheng), hvis du har valgt 8 mellom hjulene.
    Det er tillatt å bygge helt ut til den buede kanten på buffer-plata* i hver ende av vogna.
  • Maksimum bredde på selve vogna er 6 studs – men vi tillater et overheng på maks 1 stud på hver side.
  • Buffer-plata* skal gå kant-i-kant med toppen av hjulsettet.
  • Det er ikke tillatt å utstyre vogna med flere hjul enn de fire du har fått tilsendt.

Hvis noe av dette er uklart, kan du spørre her:
tinyurl.com/pkh2018model
Vi gleder oss til å se deg i Trondheim

  • Buffer-plata: Se illustrasjon!

Hvis noen trenger ett sett slik som Harald beskriver så kontakt meg. Jeg fikk et ekstra.

Vi har fått noen spørsmål angående bredden, her kommer svaret:
Tanken er at vi får et tog med vogner som er 6 studs brede, men som kan ha utstikk her og der på en studs bredde - likt de fleste tog og vogner fra LEGOsett :slight_smile:

(alle som har spurt meg tidligere kan dermed glemme det jeg har mumlet, og følge dette :wink:)

Er det lov med egenproduserte stickers på modellen?

Det godtar vi.

For de av oss som ikke har tenkt på denne før nå (Takk Kristin!) - hvilke deler er det som er låst? Bare hjulsettene og “koble-sammen-med-andre-vogner” delene. Eller er også Xx6 plata og Xx2 plata under “låst” ? Jeg vet ikke hvilke deler som var i pakken som har blitt sendt ut.

Lurer på det samme her. Og hvor langt ned kan man bygge? Har aldri bygd togvogner eller kjørt dem, så jeg vet ikke hvor mye tilt de evt får i fart. Fant noen togdeler og en skinne, så jeg får bygd modellen. Er det greit så lenge de ikke toucher skinnen når det står i ro?

Denne har jeg glemt å ta med meg :frowning:
Den ligger hjemme på pulten ferdig demontert :frowning:

Godt poeng - beklager, det har ikke jeg tenkt på! Det eneste som var i pakken var hjulsettene og bufferne med magneter. Resten er fritt fram, både på deler og farge - så lenge man holder seg til de låste dimensjonene.

De får ikke så mye tilt - men toget skal kjøres rundt, så jeg ville ikke bygd så fryktelig mye under selve plata hvis jeg var deg. Toucher vognen skinnene når den kjører blir den fort disket… :wink: