Piratkopier - pføy, bort med dem!

Walkman og Frisbee er ting man blander i dagligtale (og er begge fortsatt beskyttet), men det er tross alt noe man må ha på stell når man skal ta penger for det. Kan jo tross alt ikke selge Rolex eller kronograf bare det er et armbåndsur, det er å lure folk. Jeg kan jo koble et par høyttalere til på det gamle surround-anlegget og selge det som 7.1.

Og jernbanen i Norge består i hovedsak av bi-monorails… Noen har misforstått og skal virke som om de er mer inn i det enn de egentlig er. Nok et tilfelle som villeder kjøper, om det er med vilje eller ikke.

Første gang jeg ser falske Ghostbusters figurer…

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60452641

Hvordan ser du at de er fake…? Ser det er feil hårfarge på et par.
Om du er sikker i din sak hadde det vært fint om du forklarte det til folka på finn.no :slight_smile:
Dessverre har jeg litt blanda erfaringer med hvordan de behandler klager, men en del annonser blir stoppet.

Hvis du titter på Egon figuren så ser du at beltet er speilvendt, håret har feil farge, og det virker som øynene er for mørke. I tillegg så er utstyret på ryggen litt annerledes enn originalen.

…men jeg må innrømme at det jeg stusset på først var at “ingen” vil selge disse figurene såpass billig / uten bilen, samt at de virket ørlite grann “off”. Så jeg tittet på andre annonser fra samme selger hvor det var flere minifigs som klart er falske. Søkte deretter på ebay etter Ghostbusters Lego og fant denne: http://www.ebay.com/itm/MiniFigures-Ghost-Busters-Building-Toys-Ramond-Si-Tanzi-Winston-Zeddemore-ONZ-/111689209279

Kopiene er ganske gode, og med såpass dårlig kvalitet på bildene som det er på Finn.no så er det lett å gå på limpinnnen.

Aha, ja, det var jo åpenbart på en av de andre annonsene… Fiffig hvordan luringen passer på å ikke påstå at det er lego, men piratkopier er det likefullt, og dermed ulovlig å selge. Så får vi bare håpe finn tar dette på alvor.

Og det gjorde de, fikk svar at annonsen er fjernet :smiley:

Raporterte det jeg også. Vekk med slikt tull!

Jess, nå er vi et team her! high five :smiley:

high five

Nok en annonse med masse kopier:
m.finn.no/bap/forsale/gallery.ht … e=60735641

Sett og rapportert :slight_smile: Litt dumt at man ikke kan rapportere rett ifra mobilappen syntes jeg. Måtte finne en pc/bruke browser.

Serriøst, ass, finn.no mener denne annonsen ikke strider mot deres regler:
finn.no/finn/torget/annonse? … =61022001+

Kan flere rapportere? Jeg er så lei det herket her, ass. Sendte mail til LEGO om at finn.no ikke bryr seg, jeg. Ser gjerne at flere gjør det også.

Begge rapportert… og nå borte, kanskje de skjønte det til slutt.

Vi liker jo ikke piratkopier vi heller (sitter her med en stor kasse Cobi utsortert fra siste kjøp), men er det noe ulovlig i dette? Er det ikke lov å f.eks. selge Toybricks i Norge? Det sto jo ingenting i annonsen om at det var noe annet enn det, og kategorien på finn heter jo “Lego og byggeklosser”, så da er det vel åpent for alt mulig rart?

Cobi lager vel bare kompatible brikker tror jeg og det er jo lov etter at patenten gikk ut.

Minifiggene er jo kopi av superhelter som Lego har lisensiert fra DC og Marvel.
Hvem som helst kan ikke lage dem.

DC minifigur “kopiene” tror jeg nok de kan få trøbbel med både fra Lego og DC rettighetsmessig. Var det ikke en dom nylig hvor Lego vant ang minifigurenes utseende? Og DC har vel neppe gitt lisens til både Lego og Toybricks?

finn.no/63272054

Rappprtér gjerne!

Legger ut til salgs på Finn før han bestiller fra Kina…

Rapportert…

De sletta den i dag tidlig, men nå har den poppa opp igjen, gitt, med samme annonsenummer. Mystisk!

Mysteriet er oppklart - de hadde bare bedt ham fjerne ordet “LEGO” fra annonsen. Håpløst! Piratkopier er ikke mindre piratkopier om man kaller dem det ene eller andre?

Skjønner Finn hva de holder på med? Synes de virkelig at det er greit å være markedsplass for ulovlige produkter?