Photos from PKH

Here are the photos i took at this year’s PKH.

Feel free to use the photos as you see fit.

@KristinK Her er bildene, bruk de som du ønsker

@Harald @hazel Kan dere dele lenken med våre internasjonale venner, vet ikke i hvor stor grad de er på dette forumet?

8 Likes

Nydelige bilder Joakim, utrolig bra jobba!

Disse skal jeg sette meg å kose meg med i kveld, sammen med en stroopwafel og en nederlands øl! :grin:

3 Likes

Jeg skrev først et innlegg over her, men sletta det siden de aktuelle bildene allerede er fjerna. Det gjaldt polaroidbildene med navn. Jeg prøver å reformulere det siden jeg synes temaet er viktig, og det er greit å ha litt mer bevissthet rundt det. Det er også fortsatt bilder her som krever samtykke ved publisering og evt videre publisering av andre. Det gjelder bilder tatt rundt i hallen der enkeltpersoner er motivet i bildet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40/KAPITTEL_8#%C2%A7104

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

/rant

Ellers mange fine bilder. :grinning:

1 Like

Joakim er det greit at jeg tar noen av bildene dine og legger ut på BrikkeFrue og legger med link til Flickr om at det er flere bilder der? Skriver selvsagt på at du har tatt de :slight_smile:

Hei

Takk for tilbakemelding.

Vanskelig tema dette. Har alltid prøvd å være bevisst på å følge lovverket men samtidig få dokumentert at vi har vært en allsidig gjeng fra LUG’s og at det har vært publikum til stede.

Det enkleste er nok kanskje å ikke ha noen bilder av mennesker i det hele tatt, men da synes jeg vi går glipp av mange gode øyeblikk.

Jeg har fjernet en del bilder, da spesielt de med publikum eller enkeltmennesker fra utstillere.

Jepp, bare å bruke bildene :slight_smile:

1 Like

Situasjonsbilder

Situasjonsbilder kan defineres som bilder der aktiviteten eller hendelsen på bildet er det egentlige motivet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet. Slike bilder kan gjengis offentlig uten samtykke fra de som er avbildet såfremt bildet gjengir forsamlinger eller hendelser som har allmenn interesse. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på konsert, et idrettsarrangement eller i et 17. mai-tog.

Det er imidlertid viktig å være klar over at selv om publiseringen av et situasjonsbilde ikke baseres på et samtykke, vil det fortsatt være en behandling av personopplysninger hvis man kan kjenne igjen enkeltpersoner, og da gjelder personopplysningsloven.

Før man publiserer kan man derfor for eksempel foreta en interesseavveiing. Det betyr å gjøre en vurdering av om formålet med publiseringen er nødvendig for å vareta en berettiget interesse som veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern.

Er det mulig med skilt ved inngangen neste gang? Som informerer om at man kan bli fotografert inne og at bildene kan/vil bli delt på sosiale medier osv.
Og at alle utstillere gjøres oppmerksomme på det samme.

Det er allerede skilt på plass i hallen.