Paypal o.l.

Har i natt meldt meg inn på bricklink som medlem !.
Men for å kjøpe lego der må jeg opprette paypal konto.
En ting jeg lurer på er vilken visa kort jeg skal bruke til paypal,grunnen til jeg spør er at jeg ble trukket DOBBBELT opp når jeg handlet data spill på nittitallet.Handlet data spill for £56 og ble trukket for £112 og måtte skrive brev o.l. for å få igjen de £56. Evil or Very Mad
Har vanlig visa kort gjennom postbanken+visa betalingskort gjennom coop der jeg betaler etter på varen er kjøpt.
Lurer på om jeg skal knytte paypal til coop visa kort ?.
Question

TOG FREAK wrote:
Har i natt meldt meg inn på bricklink som medlem !. Men for å kjøpe lego der må jeg opprette paypal konto. Man må ikke det. Men det gjør ting lettere hos mange BrickLink-butikker (spesielt om man bestiller fra USA o.l.). Innenfor Europa kan man ofte betale med direkte bankoverføring, men det tar lengre tid (PayPal er "øyeblikkelig" - selgeren får penger og mail-bekreftelse med en gang).
TOG FREAK wrote:
En ting jeg lurer på er vilken visa kort jeg skal bruke til paypal,grunnen til jeg spør er at jeg ble trukket DOBBBELT opp når jeg handlet data spill på nittitallet.Handlet data spill for £56 og ble trukket for £112 og måtte skrive brev o.l. for å få igjen de £56. Evil or Very Mad
Det har strengt tatt ikke noe med hvilket kort man skal bruke å gjøre, men den enkelte butikken du kjøpte fra. PayPal har (i mitt tilfelle i hvert fall) aldri gjort sånne feil.
TOG FREAK skrev:
Har vanlig visa kort gjennom postbanken+visa betalingskort gjennom coop der jeg betaler etter på varen er kjøpt. Lurer på om jeg skal knytte paypal til coop visa kort ?. Question Det er helt opptil deg. Om du klarer å passe på at du ikke bruker for mye, er kredittkort trolig ok (så får du regning en gang i måneden). Om du er usikker på seg selv, eller vil for andre grunner helst betale med en gang mens du vet at du har penger, bruker du bankkortet. Akkurat som med hvilket som helst annet kjøp.

Takker for raskt svar !
Får prøve å opprette paypal konto så fort som mulig.
Så jeg får handlet lego fra bricklink !.
Very Happy

Kan noen forklare meg HVORDAN jeg setter opp en paypal konto ?.
Har visa kort gjennom postbanken+visa kredit kort på mitt coop medlems kort der jeg betaler på etterskudd. Question

Trenger du å gjøre noe mer enn å registrere det bankkort nummeret på Paypal da?
Har visa og mastercard kredittkort selv, og bruker nå mastercard kortet på Paypal og har ikke gjort annet enn å legge inn kortnummeret der. Vips så fungerer det. Får trekk på kortet og overfører så penger fra lønnskontoen inn på kredittkortet (enten i etterkant eller helst i forkant for å slippe unna renter).

Jeg vurderer også å skaffe meg paypalkonto nå snart ettersom at jeg har fått meg jobb. jeg trur nå det ikke kan være alt for vrient å sette det opp. Så da lurer jeg på om dere kan linke til de beste europeiske butikkene? det ville vært flott.
Erik

Jeg har gode erfaringer med LEGOshop Holland, Adams Family (UK), A Slim Chance (UK).
Og så er såklart vår venn Helge fin å handle hos, men siden det var snakk om Paypal gikk jeg ut fra at det var utenlandske du var interessert i. Nå drifter dette kanskje smått off-topic, men jeg kan ikke se at vi har noen “anbefalte Bricklink-butikker”-tråd. Matija får heller splitte denne hvis det blir for ille Wink

Paypalen min er i orden har alt kjøpt data spill for å se hvordan paypal virket,betalingen ble gjort VELDIG fort.
Har fått tilbud om å kjøpe LEGO fra colene`s brick haven til 10% off total order,skal prøve å få sendt orderen i morgen.
(BRICKLINK)
Men da jeg skal ha sommer ferie 9 aug,velger jeg å holde orderen under toll fri grense på kr 200~37-38 USD.
Hvis en betaler med direkte bankoverføring i europa så kommer det et ofte et gebyr på ca 60-135 kr. Very Happy

erikutt wrote:
Jeg vurderer også å skaffe meg paypalkonto nå snart ettersom at jeg har fått meg jobb. jeg trur nå det ikke kan være alt for vrient å sette det opp. Så da lurer jeg på om dere kan linke til de beste europeiske butikkene? det ville vært flott. Erik
Her er i allefall noen butikker jeg har positive erfaringer med i det siste. Med det mener jeg at legobrikkene er bra, de er raske til å sende ut "invoice" og sender pakken hurtig etter betaling. Noen skriver også mindre verdi på pakken (uten at jeg spør om det). http://www.bricklink.com/store.asp?p=SimplyBricks http://www.bricklink.com/store.asp?p=Stefan69 http://www.bricklink.com/store.asp?p=BricksThatStick http://www.bricklink.com/store.asp?p=agebuss http://www.bricklink.com/store.asp?p=slim..pickins http://www.bricklink.com/store.asp?p=lecountm Ellers opplever jeg ofte at engelske butikker har ganske rimelig porto dersom du handler for under 200 kr i deler, sett i forhold til andre europeiske land. Mine negative erfaringer med Adams Family som var nevnt tidligere og Bricksroom ( som alltid har lokkesalg) er at det lukter røyk av delene.

Hvorfor begrense seg til Europa? Frakt fra USA er ikke nødvendigvis dyrere, og utvalget gjør at det kan være mye å tjene.
Når det gjelder fraktpriser er det vekt som gjelder, og BrickLink har en funksjon man kan slå på i innstillingene som gjør at man kan se vekt i handlekurven. Den er ikke allitd supernøyaktig, men gir en ganske brukbar indikasjon.
Ellers har jeg ikke samme erfaring som andy16806 om at England har så spesielt billig frakt i forhold til andre europeiske land.

torerik wrote:
Hvorfor begrense seg til Europa? Frakt fra USA er ikke nødvendigvis dyrere, og utvalget gjør at det kan være mye å tjene.
Jeg liker ikke å vente lenge på ting.

Kjøper endel bøker fra USA. Bruker FedEx som normalt bruker 2 - 3 dager. Den største bremsen er ikke transporten til Norge, men behandlingen i Norge.
Birger

TOG FREAK wrote:
Hvis en betaler med direkte bankoverføring i europa så kommer det et ofte et gebyr på ca 60-135 kr. Very Happy
Nå vet jeg ikke hvilken bank du bruker, men jeg (med Skandiabanken) betaler ikke noe gebyr innenfor EU/EØS-området. Mener faktisk å huske at det var noen lov som sa at det skulle være gratis.
Matija wrote:
TOG FREAK wrote:
Hvis en betaler med direkte bankoverføring i europa så kommer det et ofte et gebyr på ca 60-135 kr. Very Happy
Nå vet jeg ikke hvilken bank du bruker, men jeg (med Skandiabanken) betaler ikke noe gebyr innenfor EU/EØS-området. Mener faktisk å huske at det var noen lov som sa at det skulle være gratis.
Har hatt konto i postbanken i alle år,der står det at det koster 135 kr for å sende penger til utlandet gjennom IBAN. Har lest på bricklink at ANDY´S MINIMARKET som holder til i norge må betale $12 når en kunde bruker bank overføring,som kunden selv må betale.$12~64 N.KR+135 KR=199 KR i gebyr hvis jeg bruker postbanken. Jeg har lest en plass at PAYPAL koster noe å bruke,som kunden må betale selv ?. Question
TOG FREAK wrote:
Har hatt konto i postbanken i alle år,der står det at det koster 135 kr for å sende penger til utlandet gjennom IBAN. Har lest på bricklink at ANDY´S MINIMARKET som holder til i norge må betale $12 når en kunde bruker bank overføring,som kunden selv må betale.$12~64 N.KR+135 KR=199 KR i gebyr hvis jeg bruker postbanken. Ja, ser det nå. Da er løsningen enkel - åpne konto i en bank der gebyret er 0 kr Smile
TOG FREAK skrev:
Jeg har lest en plass at PAYPAL koster noe å bruke,som kunden må betale selv ?. Question Det er mottakeren som evt. betaler PayPal-gebyr og det er derfor at noen BrickLink-selgere sier at det blir dyrere om man betaler med PP (andre skrur opp prisene, tredje gjør kanskje ingenting, osv.)

Ja jeg vet at POSTBANKEN er VELDIG dyr av seg !. Twisted Evil

TOG FREAK wrote:
Matija wrote:
TOG FREAK wrote:
Hvis en betaler med direkte bankoverføring i europa så kommer det et ofte et gebyr på ca 60-135 kr. Very Happy
Nå vet jeg ikke hvilken bank du bruker, men jeg (med Skandiabanken) betaler ikke noe gebyr innenfor EU/EØS-området. Mener faktisk å huske at det var noen lov som sa at det skulle være gratis.
Har hatt konto i postbanken i alle år,der står det at det koster 135 kr for å sende penger til utlandet gjennom IBAN. Har lest på bricklink at ANDY´S MINIMARKET som holder til i norge må betale $12 når en kunde bruker bank overføring,som kunden selv må betale.$12~64 N.KR+135 KR=199 KR i gebyr hvis jeg bruker postbanken. Jeg har lest en plass at PAYPAL koster noe å bruke,som kunden må betale selv ?. Question
Som eier av Andy's Minimarket kan jeg vel komme med mine erfaringer. Jeg ble tatt på senga første gang noen overførte penger vha IBAN systemet til meg. Banken stakk av med 60 kr... Derfor ble jeg nødt til å innføre et gebyr som kjøperen betaler, med den konsekvens at nesten ingen velger å benytte seg av IBAN i min shop. Når deg gjelder Paypal gebyrer, så opplever jeg med at stadig flere av de større butikkene ikke belaster kunden med gebyr knyttet til Paypal (heller ikke jeg). Da er prisen i butikken reell pris (uten frakt). Man får lese det med liten skrift før man handler, ellers kan det dukke opp gebyrer her og der. Wink

I går ble mitt første kjøp fra BRICKLINK sendt fra usa,så jeg håper at pakka kommer til norge i neste uke evt.uka etter.
USPS hjemme side sier at det tar mellom 6-10 dager å sende en pakke fra usa til norge.
Har betalt med PAYPAL og har ikke betalt noen gebyr noen plass.
Gleder meg til å bygge mer med LEGO TECHNIC når jeg får pakka !. Smile

Har i dag fått en eske fra BRICKLINK med masse LEGO TECHNIC deler og en del svarte plater.Må prøve å bygge noe ut av det jeg har fått,det kribler i hendene mine…