PAHAB

Heisann!

Har endelig gjort meg ferdig med humanoiden, som nå er 175 cm høy og veier omtrent 30 kg.
Har brukt omtrent ett og et halvt år på denne. Totalt snakker vi om ca. 30 000 deler.

Armene er fullstendig motorisert med powerfunctions, med unntak av fingre og håndledd.
Føttene er også bevegbare.

Har programert roboten til følgende

  • Høyt klapp eller lyd gjør at den skriker ut og hodet og øynene går til hver side og så tilbake til midten der den sier: “Aha”.
  • Om det står et objekt forran en av US-sensorene, vil han snu øynene mot den siden og fortelle hvordan side det er. Er begge blokkert, vil øynene holde seg midtstilt.

Har også lagt inn variabler, slik at ikke begge kodesekvensene kjøres samtidig og lager kluss.

Flere bilder på Brickshelf

Bare?!?!

Wow.

Gærning!

Og da er ordet gærning tenkt i særdeles positiv form, imponert og gleder meg til å høre/se fortsettelsen. Du hakke no video av det som beveger seg?

Det må også nevnes at denne er enda mer imponerende live, altså når du står ved siden av den. Da først får du virkelig føling med størrelsen!

Sa brura :stuck_out_tongue:

Jobber som bare det med humanoiden for tiden, men fikk et avbrekk på bursdagen min i går (24.10), da fruen kom overraskende med en splitter ny Mindstorms 2.0 til meg. Tenker at nå er det påtide å legge inn en ordre på IR-link-sensor slik at jeg får armene automatisert. Planen er å få begge NXT’ene til å samarbeide om “oppgavene”, og jeg skal se om jeg ikke får integrert fargesensoren som fulgte med den nye NXT’en også. Hadde vært morsomt å få til et gjenkjenningssystem med ID-brikker eller noe i den duren.

Har en video, men tenker jeg skal prøve å få lagd en litt bedre, som har litt kvalitet over seg som jeg heller kan legge ut.

Imponerende arbeid her. Men angående å få den på beina - bokstavelig talt - klarer jeg ikke å la være å tenke at noe av det smarteste du kan gjøre er å prøve å redusere vekten på overkroppen? Ser ut som det er veldig tett med brikker der nå. En mer rammeverk/skjelett-aktig konstruksjon hadde sett like tøft ut, synes jeg.

Gratulerer med dagen forresten :wink:

Ikke hør på han, vi vil ikke ha utsultede afrikanere her! :wink:

Jeg hadde bursdag i går :smiley:

Det blir nok ganske vanskelig å redusere vekten, da mesteparten kommer fra NXT’en, motorene, og ikke minst de to batteriboksene til hver av amene. Totalt 18 batterier i hele overkroppen, som veier endel samlet. Skal ikke legge skjul på at det også ligger noen kilo i brikkene som er brukt :slight_smile:

Forøvrig, så er roboten bygd opp av et skjellet/rammeverk som du snakker om. Det er egentlig bare et ytre skall de brikkene som står tett i tett for å forme overkroppen.

Se bildene under for å få en forståelse av hva jeg mener:


Takk for bursdagsgratulasjonen, forresten! :wink:

Oppdatert. Se første innlegg.

Dette er jo bare helt… helt… vannvittig er liksom ikke et sterkt nok ord… Skulle gjerne sett video av den da…

Rått! :open_mouth:

Video ja! Og bilder med personer ved siden av, så man ser dimensjonene.

Den var jo helt toppers =) Gleder meg til å se den i live på video og regner kanskje du tar med denne på noe fremover som det går ann å se den live…

Og gratulerer til alle sammen som har hatt bursdag siste tia :wink:

Er helt enig med Thomas her. Det er bildene hvor man kan se hvor stor den er i forhold til folk som gjør den mektig imponerende.

Men, skulle gjerne sett en video av den! :wink:

Vanvittig kul ! Vi trenger en video :slight_smile:

Først og fremst: herregud så utrolig kul!
nummer to: vi skal ha en eller annen lego mindstorms-happening på Outland i løpet av vinteren, er karen din i det hele tatt flyttbar, og ville det vært interessant å komme å vise ham frem hos oss en gang?
nummer tre: gratulerer med å ha den aller kuleste bursdagen som fins (altså dele den med meg)

Takk for flotte kommentarer folkens!

PAHAB er fullt flyttbar, og jeg kunne godt tenke meg å få vist den fram litt mer slik at folk får se hva man kan bygge i LEGO og at det ikke finnes grenser - annet enn fantasien :slight_smile:
Men, langtransport blir det verre med. Kan ikke akkurat sende den med Posten pga. vekt og størrelse. Noen forslag?

På grunn av vekt og størrelse må du vel kjøpe egen flybilett til han :slight_smile:
Skulle uansett vært morsomt å se den sitte i ett flysete og reaksjonen på folk som passerer.

Haha, lurer på hva de hadde sagt i sikkerhetskontrollen :stuck_out_tongue: Tror det hadde blitt mange rare blikk fra folk.

Ha, ha, tenk om den kom gående selv! :laughing: