På kloss hold 2018 - vi trenger hjelp!

Tar med lokomotiv
Har dere skinner og regulator?

Har et [set=10133]BNSF-lokomotiv[/set] som jeg har satt opp med to motorer i dag, som jeg kan ta med. Det eneste som kan oppleves som dramatisk er at dekorsidene på den ene motoren er light gray (lånt fra Santa Fe), og ikke light bluish gray. Jeg klarer så vidt å leve med det. :slight_smile: Når det er sagt så kjøper jeg gjerne to stk [part=2871]dekorsider[/part] i LBG for å få ro i sjela hvis noen har til overs.

“Batteri/plastskinne lokomotiv” eller sånne som tar strøm fra metallskinnene?

-og kun orginale lego lok eller er moc/mod ok ?

Dersom jeg kommer med et par BNSF lok til så blir det jo bra…

Har over 20 stykk 9 volts motor oppe på lageret men får ikke hentet de før på tirsdag 24 april da
jeg skal hjem til min bror på Evje på lørdag og blir der nede til mandag 23 april.
Men jeg ta med de 9 volts lokomotiv jeg har blant annet modellen av DB v200 diesel lok
og lok fra sett 4512 og 4564,4565.
Og har dere nok STRØM til å dra 20 9 volts motorer da trafo til reg. sier 7 va inn med spenning 10 volt ?.
Hvis 2 motor på lokomotiv drar ,2 amp så blir det for mye for reg med 20 9 volts motor.

Jeg kan ta med et Nikon D 5100 om det er bra nok? :slight_smile:

Jeg kommer tilbake til tog å sånn…meeeeen, oppdaget akkurat en ting jeg ikke hadde beregnet inn i tidskjemaet mitt: i Trondheim har Brikkelauget/PKH fire kasser med byggeklosser, disse har vært brukt på et par andre arrangement siden sist PKH og har pådratt seg en mengde små grønne “hår”, disse må bort. Jeg oppdaget dette nå når jeg skulle flytte klossene fra ødelagte pappkasser til nye fine plastikkasser.

Er det noen i Trondheimsområdet som kan være behjelpelig med vask av dette før PKH?

Jeg ser for meg følgende (andre tips er hjertelig velkomne): dumpe alt i et badekar og skylle klossene før man legger de tilbake i rene plastikkasser. Disse kjøres så til SmallBricks, hvor klossene tørkes noen dager på en ny, ren og pen presenning eller lignende.

Hvis dere legger våte brikker i plastkasser, så bør dere også la plastkassene tørke.

Jeg innbiller meg at det er lurt å legge lego på noe som absorberer vann og gir luft lett tilgang når den skal tørke, som tørkepapir eller håndduker.

Gode poeng - like greit å bruke håndduker!

Jeg syns MOC-lokomitivene bør kjøre i MOC-layouten.

Kom gjerne med (gjennomførbare;) innspill på min lite gjennomtenkte plan:
Jeg innbiller meg det blir best å bruke strømførende skinner for å slippe batteribytter. Jeg har ingen formening om hvor mange lokomtiv vi faktisk trenger, men vi kan ende opp med et tog som har 88 vogner og blir 10ish meter langt.

For å unngå for krappe kurver, hadde jeg tenkt å bruke ME-track sin 102 radius. Det eneste usikkermomentet akkurat nå, er at jeg i skrivende stund ikke har funnet skinnene på lageret mitt…
Her er jeg på dypt vann, men basert på tidligere diskusjoner har jeg fått inntrykk av at det er nada problema å koble flere regulatorer til samme loop - såfremt de går “samme” vei da…
Så hvordan høres det ut å koble til 4-6 regulatorer fordelt utover loopen?

Jeg har ikke gått gjennom skinnebehovet enda, skal prøve å gjøre det i helga. Det ligger an til at vi får en loop på 25-30 meter, eventuelt to looper som er litt kortere.

Så langt har vi følgende lokomotiv:

[set]10133[/set]
1 stk m 2 motorer - kespy
1 stk m 2 motorer - harald
2 stk m 2 motorer - baard

[set]10219[/set]
1 stk m 2 motorer - harald

Hvis du skal bruke 4 -6 regulatorer på den banen SÅ må hver skinne streng som regulatorene leverer strøm til sporet isoleres på begge spor med teip o.l. mellom hver regulator som leverer spening til sporet.

Det ville jeg ikke gjort. Det vil gå strøm fra en regulator til en annen, rett og slett fordi du ikke vil klare å sette kontrollerne på samme spenning.
Det er heller ikke noe som regulerer hvor mye strøm som kommer fra regulatorene, bare en sikring på hver, så når en sikring ryker vil resten ryke etter tur.

Bent og jeg drar ikke før mandag morgen, så vi hjælper med oprydning.

Hei,

I can offer a wide range of different Lokomotiver with 9V motors. ønsker du vanlig eller MOC?

I have also a modified 9V Lego-regulator that can deliver up to 5 Ampere! That is enough to run 20 motors on an even ground.

Just tell me what you need, as long as I can transport it in a cabin-koffert, I´ll try my best to support you!

Whops…minor detail utelatt der ja…
Takk for input. Kan kanskje kjøre en flexitrack som skille mellom skinnene også.

We would love to use that modified LEGO-regulator, could you bring it?

About trains, do you have the 10133 and/or 10219? I you bring those I think we have a total of 7 with two motors on each. I have some extra here in Trondheim, we can use them if we need to.
If you can bring anything else, I would like you to bring MOC trains! :slight_smile: They could be running in the MOC-city, or we could make a setup with only traintracks and some MOC-trains if needed.
Have a look in this thread about the MOC-city: viewtopic.php?f=40&t=6250

Jeg kan ta med 10219 Maersk-lok, hvis det er interressant å ha flere av samme. Har desverre ikke 9V motorer, men stiller med lok!

Hvis alle lokene står på samme seksjon samtidig vil sikringen ryke.
Hvis du planlegger å bruke lokgrupper fordelt utover i toget kan det hjelpe. Hvis du gjør det riktig, det vil si sørger for at avstanden mellom seksjoner er kortere enn avstanden mellom lokgruppene.
Og toget vil gå veldig langsomt når en av lokgruppene skal passere en strømløs seksjon, siden LEGO togmotorer ruller heller dårlig.

Jep. I will bring that regulator. I have also one 10133 and some 10219, but all Maersk-Locos are without stickers.
Maybe also interesting, 4551 and 7755, both with light.

Will see what I can bring on train-MOC´s, depends a little on how much space will be left in my koffert

Mmmm…tanken var å spre lokene.
Men nå ser det ut som vi låner BrickMusher sin regulator, så tar vi det derifra og ser hvordan det er mulig å løse det :slight_smile: