"På kloss hold 2012" - Trondheim 20.-22. april

Påmelding: http://brikkelauget.no/side/events?event=66
Påmeldingsfrist: mandag 9. april

Om du allerede nå vet du kommer, meld deg på med en gang! Om du er usikker, send gjerne en PM så vi så tidlig som mulig vet ca. antall:)

Fra fredag 20. april klokken 17:00 arrangerer Brikkelauget “På kloss hold 2012” i Trondheim - nærmere bestemt Charlottenlund Videregående Skole

Hva er “På kloss hold”?
Tanken med denne helgen, er å lage en arena hvor Brikkelaugets medlemmer fra hele landet kan møtes for å utveksle ideer, vise fram modeller, skaffe nye bekjentskaper og generelt bare ha det bra:p
Det hele avsluttes med en utstilling på søndag, som er åpen for allmennheten.

Hvem kan være med?
Enten du er hardcore MOCer med byggverk i verdensklasse, akkurat har fått din første LEGOeske, hobby MOCer, aldri har bygd en MOC eller har en samling av originale LEGOmodeller - er det plass til deg denne helgen. Du trenger ikke å ha modeller å stille ut for å delta.

Hva koster det?
Det koster ingenting å delta, men i utgangspunktet må hver enkelt dekke transport og overnatting selv. Mat dekkes av arrangementet.

Hva skal stilles ut?
Hva ønsker du å stille ut?
Basert på det som er postet på dette forumet, bør det kunne bli en utstilling med mangfold.
Pr. nå er det planer om en by/tog layout, “retro” tog layout samt en utstilling med originale LEGOmodeller.
For å stille ut behøver man ikke være med i en layout, det er rom for både store og små enkeltmodeller.

Hva er tidsplanen for helgen?
Tentativ tidsplan;
Fredag 17:00-> De første av Brikkelaugets medlemmer ankommer, uformell sammenkomst og start på oppsett til utstilling mm
Lørdag ->12:00 - Ankomst av Brikkelaugets medlemmer/ustilligere
12:00-13:00 - Felles Lunch
13:00-> Workshop, konkurranse, oppsett til utstilling, bygging
20:00-> Årsmøte Brikkelauget, med påfølgende middag og sosialt
Søndag 11:00-16:00 - Utstilling åpen for allmennheten
16:00-> Utstilling plukkes ned

Er det kun utstilling av modeller på søndag, eller skjer det noe mere?
Utstillingen vil bli hovedgreia, men en eller flere konkurranser for de besøkende er ikke å forakte. Tips er hjertelig velkommen - til konkurranser eller andre ting vi kan ha med.

Hvor i Trondheim er dette?
Charlottenlund Videregående Skole

Workshops på lørdag?
Er det tema du kunne tenkt deg å hatt en liten workshop på? Så langt er det kommet forslag om “fotografering av LEGOmodeller”, “tog” og “belysning”. Kom gjerne med input på dette i denne forumtråden.

Hvorfor heter det “På kloss hold”?
Fordi det så langt er det beste navneforslaget. Tips til andre navn er velkommen:)

Dette kan jeg jo ikke gå glipp av - hvordan melder jeg meg på!!?!
Påmelding: http://brikkelauget.no/side/events?event=66
Påmeldingsfrist: mandag 9. april

Informasjon om arrangementet blir lagt i dette forumet, mens en del av planleggingen skjer i medlemsforumet. Hvordan får du tilgang der? Melder deg inn i Brikkelauget for usle 100 kroner:)

Kan jeg bidra med noe i planleggingen?
Helt sikkert! Om du har en rik onkel, kjenner noen som har non hundre m2 med svarte gardiner liggende, er en kløpper på å overtale bedrifter til å gi noen kroner i støtte, har gode ideer eller bare har lyst til å bidra med noe - ta kontakt med meg på PM! (eller skriv det i denne tråden)

Ellers…?
Har du spørsmål eller innspill på hva du kunne tenkt deg å fylle helgen med, post i forumet eller send en PM om du ønsker det istedet.
Vi er foreløpig svært tidlig i planleggingsfasen, mer info kommer så snart brikkene faller på plass.

Dette blir uten tvil det beste LEGO arrangementet i Trondheim i 2012 - ikke gå glipp av det;)

Harald
Trondheim

Edit 2012-03-12: oppdatert med sted samt påmeldingsfrist

Jeg er med! :stuck_out_tongue:

Flott tiltak :smiley:

Foreslår at det legges inn som et arrangemanter, hvor man melder seg på der.

Morten

http://brikkelauget.no/side/events?event=66

Påmelding er åpnet for “På Kloss Hold” 2012.

Påmeldingen er egentlig en forhåndspåmelding, men er absolutt ikke bindende.
PS: Du vil være påmeldt når du har meldt deg på.

Det er satt dato 20 mars for å kunne se hvor mange vi kan vente oss. Det er bare å melde seg på etter dette også, men ikke vent for lenge.
Vi må ha litt tid for det vi eventuelt skulle måtte bestille inn til helgen.

Følg med i denne tråden for mer info.
Fint om dere legger igjen mobil og e-post i påmeldingen.

Linken er både øverst, under her og helt i starten og finnes i Arrangementer på forsiden til Brikkelauget

http://brikkelauget.no/side/events?event=66

Dette er så flott event :smiley: Er påmeldt og håper å se mange andre kjente og nye Brikkelauget medlemmer og andre nyskjerrige.

Nå begynner denne å nærme seg. Jeg blir ikke med på LEGO World så da er dette neste mulighet for meg.
Siden flere reiser langt kan det kanskje være greit å vite hvordan mulighetene for overnatting er der i området?
Jeg for min del kan godt ta til takke med ett gulv ett sted om det er toalett/dusj muligheter i nærheten. Teltplass funker også…

Jeg er mer usikker på om jeg blir å ta med meg noe LEGO modeller og eventuelt hva. Er ikke så lett å fly og ta med seg store modeller… og jeg har ikke noe smått å vise frem…

Kommer litt mer info i slutten av førstkommende helg…

Jeg vurderer også å være med På kloss hold 2012, men lurer på hvordan de her i sør tenker å komme seg oppover til Trondheim. Ser man for seg bil eller fly? Har satt av dagene i kalenderen samt advart fruen, men har ikke bestemt meg helt ennå…

Jeg har ikke bestemt meg ennå for om det blir bil eller fly. Må se an litt hvor mye tid jeg har i forhold til endel andre ting, og hvor mye Lego jeg tenker å få med meg :stuck_out_tongue:

Er med jeg og hvis dere tillater det selvsagt. :wink:

Har dere kommet noe lengre med og bestemme Lokalisasjon?
Vil da gjerne hvite dette litt før slik at man kan få tak i evnt. Hotell eller seng hos slektninger.

Markus.

Da…endelig…sted for På Kloss Hold er spikret.

Charlottenlund Videregående skole låner oss sine flunkende nye lokaler:D
Vi har tilgang på areal på plan 1, oppe ved det røde inngangspartiet - se bilde på link: http://charlottenlund.vgs.no/Om-oss/3D-modell-av-Charlottenlund-vgs/

Grovt regnet er arealet på 300 m2, og vi vil også få tilgang til tilstøtende rom for lagring av “rotet vårt”.
Bilder samt oversikt over størrelse på bord kommer en dag etter at jeg har vært der å gjort litt mål.

Her ligger skolen: http://kart.gulesider.no/m/9VSJJ
Den ligger i utkanten av Trondheim, så tar ca. 20 minutt fra torvet i Trondheim.

Overnatting:
Det vil være noe plasser hos bla undertegnede, mer om det i medlemsforumet. Om noen vil slå opp telt i hagen min, funker det også:p Jeg bor ca. 15 minutter unna Charlottenlund VGS (med bil).
Rimeligst overnatting vil jeg tro er Trondheim Vandrerhjem http://www.trondheimvandrerhjem.no/. Ca 7 minutter fra buss, som tar ca. 17 minutter til Charlottenlund VGS.
Ellers er det byens hoteller som er aktuelle, de fleste ligger i sentrum med god bussforbindelse til Charlottenlund VGS.

Transport
Det går busser, men sålangt det lar seg gjøre skal vi nok klare å frakte folk rundt i bil. Hvordan vi praktisk løser dette, får vi se på når folk har meldt seg på.

Husk påmelding: brikkelauget.no/side/events?event=66

Mer informasjon om konkurranser under PKH kommer plutselig…vi har fått tak i en del snasne premier;)

Harald Kvande, Trondhjæm

Hadde noen bilder fra lokalet:
https://picasaweb.google.com/106176094777798561033/PKH2012Forberedelse?authkey=Gv1sRgCMXu1963k5ugLQ#5696823667870312210

Sitter og ser på hotell, og må bare anbefale denne siden: Booking.com

Alle hotella jeg har finni der er billigere enn rett på sia til hotellet.
Har også valgt ut de med wi-fi og parkering.
så trykker dere på linken over så kommer dere til trondheim 20-22 april med wi-fi og parkering. (om ikke det er slik at søket utdaterer seg)

Skal vi planlegge noe layout eller tar vi det på sparket når vi kommer dit?
Kan vel være greit å forhøre seg med hva folk har planer om å ta med sånn i grove trekk. Samt hvor mye veier og slikt folk kan ta med.

Kan jo starte med meg selv. Og siden jeg skal ta fly blir jeg ikke å ta med så enormt mye. Det blir vel stort sett bare 4 store modeller:

  • Ishavskatedralan (ikke ferdig bygget enda, men blir bygd opp under “Build the change” her i Tromsø i påska), den er på 2stk 48x48 plater. Litt usikkert på om denne blir med da jeg må se hvordan denne lar seg pakke ned.
  • Verdensteateret er bygget på en stk 48x48 plate, men har ett lite takutstikk på ene siden som vel stikker ut 2,5 studs. (kan fjernes).
  • Kirkegårdsvegen 14 bygger 48x64 og har ingen overheng.
  • Kirkegårdsvegen 16 bygger 64x64 med en trapp på ene siden som bygger 2 stud utenfor baseplaten og er 6wide.

Ellers kan jeg ta med meg ett par biler og slikt som det blir plass til inn i mellom i kassene til modellene.

Jeg har ikke bestemt meg ennå for hva jeg skal ta med, all Legoen min er nå pakket bort i mer eller mindre grad på grunn av salgsprossess i leiligheten min, så jeg får se hva som er mulig å få fisket fram fra eskehaugene når det nærmer seg. Forøvrig er det lov å komme med ønsker til hva dere syns jeg skal ta med av det jeg har bygget :wink: Noen kandidater er:

  • Collectible minifig hyllene
  • Vinterlandsbyen
  • Indianerlandsbyen (inkl. Western toget)
  • 2 Fabuland hus (bilder av det nyeste kommer i løpet av helgen, de ble tatt før jeg ryddet alt bort, men har ikke fått lagt ut ennå)

Tviler på om jeg får alt dette i Yarisen min dog, så må nok prioritere :wink:

Cecilie: alt! Har du ikke hanskerom da? Går mye LEGO der:)
Personlig kunne jeg tenkt meg å sett minifig hyllene, og tror også fabuland kan være et litt artig å “anerledes” innslag:)

F0nix: Det har vært snakket litt om at lørdagen skal brukes til å lage en layout, basert på det folk har med seg. Dog er jeg enig i at det er ok om folk nevner litt hva de har tenkt å ha med seg, og spesielt på skinner/baseplater bør vi nok koordinere litt. Det befinner seg en del skinner og baseplater i Trondheim, men det er ikke sikkert det er nok.

Morty har en liten tanke om å lage en “retro” tog-utstilling, og har vel vært litt i dialog med andre som kan ha ting å stille med her.

Jeg har plan om utstilling med originalsett. Stjeler litt ide fra Morty, og prøver å få til minst ett sett fra hvert år siden LEGO kom til Norge for 50 år siden. Jeg mangler nok litt fra de 10 første årene, men skal prøve å få en oversikt å eventuelt høre om noen har noe de kan ta med.
I dag har jeg nesten 300 oppbygde sett, å målet mitt er 250 sågodt som komplette sett.
Om andre har lyst til å ha med gamle sett, for å sikre akkurat sin favoritt, er det hjertelig velkommen til det - men håper folk prioriterer MOC’er i bagasjen framfor originalsett;)
Litt enklere for meg som bor i Trondheim å kan kjøre flere turer fram og tilbake:D

En city layout med mulighet for å kjøre flere tog samtidig, bør vi jo absolutt ha:p

Pr nå har jeg ingen MOC’s, men jeg jobber for øyeblikket med følgende “prosjekter”

  • bolighus i minifigskala på 64x64 (4 32x32 plater)
  • liten space layout på 32x32
  • stasjonsområde på 64x96 (6 32x32 plater)
    Om jeg blir ferdig med alt, får tiden vise. Alternativt bygger jeg litt på noen av de underveis. Målet mitt er selfølgelig å vinne tog, sci-fi og beste MOC konkurransene…right:p

Mange gode idèr her :slight_smile: Retroutstilling tog må dessverre gå ut til dette eventet (det er stor usikkerhet) når og om jeg får reist kanskje inntil kort tid før og utsetter derfor dette til et senere event…

Jeg har planer om å ha med komplett set med Space Police 1 sets + 2 MOCs i samme tema.

Synd jeg ikke får med meg dette. Sliter med å komme meg etter en hodeskade/hjernerystelse og har så smått begynt å følge litt med på forumet igjen. Og om jeg plutselig skulle bli frisk, så blir jeg nødt til å prioritere 70-årslaget til foreldra mine den helga.

Jeg stiller med tre modulære bygg av egen design, hvorav den ene av disse er todelt, så tilsvarer to bygg. To av disse er hjørnebygg, og samlet areal for disse er på 64x64 knopper.