Øya - bit for bit

Mer maritimt fra vest.

M/F Klossfjord har utløst en kjedereaksjon på legorommet. En ferge trenger et fergeleie som må ligge et sted der noen ønsker å dra. Venner og kjente kommer med mer eller mindre gode ideer til hva som bør finnes på et slikt sted og det hele baller på seg. Først hadde jeg planlagt ei øy over 12 baseplater med utgangspunkt i denne modellen (modul 2 – Klosshavn) som jeg hadde fra før.

Module 2 - Klosshavn by birgburg, on Flickr

Module 2 - Klosshavn by birgburg, on Flickr

Etter hvert som jeg har fått bygd litt nytt og planene har vokst til 20 plater har jeg gjennomgått flere emosjonelle faser :slight_smile: Optimisme (dette blir knallbra!!!), anger (idiotisk å begynne på noe så omfattende, det blir aldri ferdig) og nå tilbake til forsiktig optimisme (det ser ikke så verst ut…)

En ny modul er helt ferdig, fire andre er på gang.

Her er noen bilder av modul 1 – sjøhus. Flere moduler kommer (forhåpentligvis) senere.

Birgitte

Module 1 - Sjøhus by birgburg, on Flickr

Module 1 - Sjøhus by birgburg, on Flickr

Module 1 - Sjøhus by birgburg, on Flickr

Kjempemessig, likte virkelig skriften på huset. flott gjort

steinar

Veldig kul stil.

Det er utrolig hvor mye det liver opp ved å bygge litt på skrå; sprenger disse kvadratiske rammene Lego ofte forbindes med. Forfriskende!

Digger de «sprukne»/løse plankene!

Jeg ble nesten litt fuktig i øynene nå, og har begynt å fantasere om hvordan resten vil se ut! Supert med et skråbygg! Jeg håper ikke øya blir helt flat; hvis det er et annet stigma som Lego ofte får så er det at alt foregår på ett plan. Eller i faste etasjer. Fjell og skråninger gjør så mye for totalinntrykket!

Fantastisk fin, gleder meg til å se fortsettelsen!

Fabelaktig. Digger gelendret på modul 2 og generelt hele modul 1. Kult med skråstilt modell!

Hold ut! Det kommer mange flere faser… Men det er ingenting som slår følelsen av å fullført et skikkelig stort prosjekt :wink:
(og så tar man det med seg på en utstilling, og plutselig ser det så lite ut…)

Dette blir knallbra! :smiley:

Hei igjen!

Takk for kommentarer, her kommer en oppdatering.

De tre nye modulene 5- huset i svingen, 9 - fergekai og 13 - molo, er ferdige. Har tatt noen bilder av dem sammen for å gi et inntrykk av hvordan dette kommer til å se ut. Målet er å få til et noenlunde realistisk landskap uten de typiske “rutene” og “trappene” som store legomodeller ofte ender opp med. Samtidig bør overgangen mellom to moduler være på et brukbart ryddig sted så det ikke blir så vanskelig å bygge kanter som passer sammen. For å gjøre dette enklere har jeg holdt veien og fergekaien på samme plan. Dette gjør at denne siden av øya dessverre ser litt “trapp” ut, men resten av landkapet er planlagt med plagsomt mye variasjon :slight_smile:

Modul 5 - et lite hus med halvvalm

Module 5 - The bend by birgburg, on Flickr

Modul 9 - fergekai. Har igjen fått god hjelp av min maritime konsulent/bror til å bygge et gammelt fergeleie med slike morvekts greier (jada, jeg er dame og derfor vanligvis ikke særlig opptatt av mekanismene på fergeleier :slight_smile: ) stedet for hydraulikk. Den gamle telefonkiosken har ingen brydd seg med å fjerne og pølsebua har noe uklare åpningstider

Module 9 - Ferry landing by birgburg, on Flickr

Module 9 - Ferry landing by birgburg, on Flickr

Module 9 - Ferry landing by birgburg, on Flickr

Modul 13 - molo. Nødvendig, men kjedelig modul.

Module 13 - Breakwater by birgburg, on Flickr

Her er et par bilder av flere moduler sammen

Untitled by birgburg, on Flickr

Untitled by birgburg, on Flickr

Rett og slett ett imponerende prosjekt!

Første tanke som slo meg da jeg så disse modulene sammen var hvor storslagent dette kommer til å bli - og faktisk allerede er!

Andre tanke var at dette stedet ville vært et mareritt i tilfelle brann…! :open_mouth: Kanskje en av modulene kunne vært en gammeldags branngarasje?

Meget imponerende :slight_smile:

-Morten

Denne er knall allerede, og så kommer det mere…JIPPI

Kjempe imponerende

Steinar

Meget pent byggverk du har laget !. :smiley:

Utrolig bra…ser veldig pent ut de sammensatte modulene. Blir spennende å se ferdig :slight_smile:

oH! Dette er fryd for øyet! :slight_smile:
Jeg har ikke vært mye på sørlandet å sett, men har vært i lofoten en del ganger og dette får meg umiddelbart til å tenke på Lofoten området. Men de har vel omtrent de samme greiene: “småknudrete” øyer og holmer med små gamle hus og trange gater (som gjerne ikke er asfaltert engang) og noen gamle fergeleier. Dette var jo helt perfekt. OG så kommer det attpåtil mere? Håper virkelig jeg får anledningen til å se denne med egne øyne en gang :slight_smile:

Selv den moloen som du sier er kjedelig syns jeg var helt perfekt; noen gamle slitte dekk i forskjellige størrelser og fiskeren helt ytters som jo selvsagt er en turist for innbyggerne i området drar jo ut på fiske med egne båter…
Og kanskje det kan pynte opp litt sjøområdet med noen som er ute i en liten sjark og noen som er ute i en robåt og fisker?

Wow rett og slett. Fantastisk Birgit.
Gleder meg til fortsettelsen.

Rå flott. Var noe slikt kyst samfunn jeg forestilte meg at fergen ble brukt i mellom.
Gleder meg til å se det ferdige resultatet.

Ovasjoner også fra Sandefjord :smiley: :smiley:
Gleder meg til fortsettelsen (e)
Super ide og gjennomføring
Baard