Jeg skal lage en julekalender til en venninne som blant mange andre oppgaver er ansvarlig for IT på jobben. Dette blir hun innimellom oppgitt av, fordi vi “IT utfordrede” folk ofte stiller de samme, ofte håpløse, spørsmålene.
Jeg fant ut at jeg skulle lage en “Bruker-bingo” til henne, der hun får en lapp med utsagn som sikkert dukker opp ofte. Som “Alt ble bare helt blått, jeg har ikke gjort noen ting” eller “Feilmelding? Den er borte, jeg klikket på den”, “Jeg tror jeg lagret…” og tilsvarende.
Noen som kan hjelpe meg med slike meldinger som kommer inn til dere som jobber med, eller hjelper til, med IT i jobbsammenheng?
Jeg skal lage denne innen lørdag så all hjelp blir satt pris på!
“Nei, jeg kan ikke se hvor kablene går. Det er helt mørkt og strømmen har gått. Hvorfor virker ikke PC’en?”
Etter at bruker selv har restartet en enhet: “Nå virker alt jo! Hvordan klarte du å fikse det?” (til kundebehandleren over telefon)
“Det kom opp en feilmelding her, men jeg leste ikke hva som sto der. Kan du fikse?”
“Nei, jeg har ikke gjort noe som helst endringer på PC’en, plutselig var det bare ingenting som funker lenger…” (gjerne etter å ha byttet deler i PC’en, oppgradert OS, installert nye programmer etc.
“Nei, slike sider er jeg aldri inne på, så det kan ikke ha vært meg!” (konfrontert med bevis fra nettleser-loggen)
" " (teksten på gul lapp på en ukjent PC plassert hos IT for feilsøking)
Til kundebehandler over telefon: “Dere må sende tekniker! Jeg kan ikke med sånn derre datta-greier.” etter å ha blitt bedt om å restarte router
“Hva? Må jeg koble strøm til printeren? Men den er jo trådløs!!!”
“JEG HAR ET PROBLEM! FIKS!” (e-post til IT, uten nærmere forklaring)
Selvopplevd case fra virkeligheten da jeg satt med telefonsupport for noen år siden: “Jeg går ikke logget på harddisken! Ingenting virker!” vi feilsøker litt men finner ikke ut av det Gøy når noen kaller en stasjonær PC for harddisk, hehe… koser meg hver gang.
Rykker ut en time etterpå og finner at brukeren har trådløst tastatur og ikke skjønte at dette trengte nye batterier av og til… hun mente til og med at det var IT-avdelingens ansvar å bytte batterier i dette. \o/
Opplever ofte at når folk snakker om selve Pcen er det Harddisken. Men kan forstå tanke gangen bak det. De som ikke er så inne i det vet at ting blir lagret der og at det er den som får ting til å skje. Ikke at det er en boks med flere enheter som utgjør PCen hvor harddisken er lagringsmediet.
Jeg har selv opplevd alle de ovennevnte…pluss noen til. Og sikkert en del som enten er fortrengt, glemt eller sensurert.
“Jeg kan ikke sånne datagreier…er det ikke derfor dere er ansatt?” (Sagt i forbindelse med at jeg måtte ut å hjelpe en bruker med å sette i USB kabelen til tastaturet)
“Dritten fungerer ikke”
“Hvorfor får jeg ikke <sett inn valgfritt spill, fildelingstjeneste, nettside> til å fungere på jobbpcen, selv ikke hjemme?”
“Den har jo strømledning, da må den jo være IT’s ansvar” (Sagt om en kaffetrakter som ikke fungerte lengre)
“Jeg glemte igjen strømforsyningen min på eksternt møte, jeg må ha en ny I DAG”
“Han andre kunne ikke hjelpe meg men ba meg fortelle deg at feilkoden var ID: 10T”
Jeg hadde med min laptop på møte og ei skulle låne pcn… men fant ikke av/på knappen eller dingsen under bordet… (hurra for docking og at ALLE i bhg ikke må kunne Noe om pc)