Oslo Mini Maker Faire - NTM 6.-7. april 2013

Jeg har søkt om å stille ut toglayouten min på Oslo Mini Maker Faire. Ikke sikkert at den blir antatt, men det går rykter om at det skal vises en vaffelstekerobot bygget i LEGO, så noe LEGO-relatert blir det nok. Ellers er det kanskje flere her som har noe de kan tenke seg å stille ut, lære bort eller presentere, enten det er LEGO eller andre prosjekter man måtte ha.

Sakset fra websida: “Oslo Mini Maker Faire er en familievennlig festival over to dager hvor kunstnere, håndverkere, oppfinnere og folk som liker å skape møtes og viser frem hva de har laget. En Maker Faire er en festival for å lære og for å skape og er en feiring av amatørene. Det er kunstnere, håndverkere, oppfinnere og folk som liker å skape. På denne festivalen vil du kunne oppleve fantastiske oppfinnelser, rare dingser, godt håndverk og en overflod av kreativitet, og ikke minst delta i flere spennende kurs og verksteder. Oslo Mini Maker Faire arrangeres på Norsk Teknisk Museum 6. og 7. april 2013 av Universitetet i Oslo og Norsk Teknisk Museum.”

Det blir legotog på Teknisk museum til helga.

Jeg profilerer gjerne Brikkelauget. Noen som har en bunke med de små infokorta og evt en kortholder?

Jeg tror jeg har en bunke, skal sjekke når jeg kommer hjem.

Oppdatering: ja, jeg har en bunke.

Anbefaler å ta en tur. Mye moro. :slight_smile:

Her er listen over alle utstillere

• 3D-printere / Bitraf: Jens og Walter viser frem de to 3D-printerne sine (en Ultimaker og en Printrbot Jr. og snakker om 3D-printing.)
• 501st Legion Nordic Garrison: Kostymeorganisasjon som dedikerer seg på konstruksjon av og utkledning i autentiske filmkostymer fra Star Wars-filmuniverset.
• Astromech R2-D2: Fullt operativ R2-D2 Astromech Droid fra Star Wars.
• Evolusjonær robotikk: Hvordan kunstig evolusjon, en metode inspirert av naturlig evolusjon, kan brukes til å designe roboters gåmønster og form.
• Fotosyntesefestival: Hjemmelaget flipperspill som viser hvordan vann, karbondioksid og sollys får planter til å gro.
• Gadget Dreams: Alt som kan 3D-printes, laserkuttes, CNC-routes; roboter, 3D-printere og undervannsbåter.
• HipsterBot: Hjemmelaget 3D-printer med fokus på høy kvalitet.
• Høy kreativitet på lavt nivå: Touch-gitar, klokke som viser tiden binært og platespillere som spiller mønsterbasert musikk.
• Kostymeworkshopen: Her får du veiledning til å komme igang med å lage egne kostymer.
• Lag ditt eget dataspill med Scratch: Lær å lage animasjoner og dataprogrammer med Scratch, et programmeringsspråk som er veldig lett å lære.
• Larrys fabelverksted: Lars M. Aurtande er illustratør og modellmaker. Han skaper nye ting av brukte gjenstander funnet på loppemarkeder.
• Norsk modell og dampforening: Damplokomotivet “Dovregubben”, lokomotivet Planet, modell av trikken, modell av et gammelt engelsk damplokomotiv en en liten stasjonær dampmaskin.
• PancakeBot: PancakeBot er en robot laget av LEGO som lager pannekaker.
• Pink Ardubot: Rosa kostyme med programmerbare lys som styres via to Arduino-kontrollere.
• Radioamatører i Norge: Analog og digital radiokommunikasjon, antenner og elektronikk.
• RattleJam: Sosial musikk-app, som lar brukere jamme sammen med venner til lyden av favorittartisten.
• Reunion: Verk/installasjon for sensormodifisert sjakkbrett, sjakkspillere, elektroniske instrumenter og visuelle effekter.
• S.P.A.C.E.: En prototype av et framtidig læringsverktøy hvor elever får mulighet til å spille ulike roller ombord på en romstasjon.
• Sandermosen Damp & Blågress: LEGO-tog med lyd, lys og røyk automagisk styrt med LEGO Mindstorms og ymse elektronikk.
• Stereofoto: Fotoklubb for alle 3D-interesserte som demonstrerer stereofotografering med alt fra smarttelefoner til avanserte 3D-rigger.
• Sugru: Ny silikonteknologi som gjør det mulig å lage gummi enkelt selv for første gang.
• Unknown Pleasures: Audiovisuell installasjon som produserer musikk, lyd, og visuell feedback som respons til folks bevegelser.
• Visuell Pinball: Ombygd flipperspill med virtuelt spill.
• Åpen sone for eksperimentell informatikk: Universitetet i Oslos eget makerspace, kreativt prosjektrom og studentlaboratorium.

Her er oversikten over miniforedrag

• Steampunk: Ut med det nye, inn med det gamle!: En kort introduksjon til hva steampunk er og hva steampunkere gjør.
• Kameraer som kan se det usynlige: Om kamerateknologier som gjør at vi kan se ting som er usynlige for øyet, f.eks. nattkameraer, termiske kameraer og hyperspektraler kameraer.
• Lær å lage kretskort: Lær å designe et kretskort ved hjelp av programmet Eagle og hvordan du får laget dette billig.
• Arduino: oppfinnelser og eksperimenter: Introduksjon til Arduino og flere eksempler på oppfinnelser laget av studenter og ansatte ved UiO.
• Raspberry Pi: En datamaskin bygget på et enkelt kretskort på størrelse med et bankkort, utviklet med tanke på å oppmuntre til å lære grunnleggende databehandling i skolen.

Her er oversikten over aktiviteter og verksteder

• Høyttaler-bygging: Lag en høyttaler av en spole, en magnet og en eske!
• Løgndetektor-bygging: Bygg en løgndetektor med motstand, kondensator og transistorer! Kan den avsløre løgner?
• Børsterobot-bygging: Bygg din egen børsterobot du kan ta med hjem og børste gulvet med!
• Lysgraffitti-verksted: Lag lysgrafitti med lommelykt og kamera!
• Miniskaperen: Bygg fantasifulle skapninger av gammel elektronikk!
• Røykringskyting med gigakanon: Vær med på å sette uoffisiell norgesrekord i røykringkanonskyting!
• Lesekrok med Realfagsbiblioteket: Les en spennende bok om å skape i lesekroken vår!

[youtube=wide]18JAEu6wR-g[/youtube]

Ligger an til ny Maker Faire på Teknisk museum i januar. Lager ny tråd når endelig dato er satt. Ellers ryktes det at det også kan bli Maker Faire-arrangementer i Bergen og Trondheim, men jeg vet ikke noe om når.