Oppbevaring-problematikken

Her er en tråd som vi kan bruke til å diskutere problematikken med plass.

Jeg har flyttet sofa’n fra kjellern opp til stua og kasta bordet, og kjøpt 3 stk bord til lego istedenfor og 30 kasser på ikea slik at jeg kan sortere lego’n!
(bilder kommer)

Oste Hovel

Skal så snart middagen er laget og spist skal jeg rydde for n’te gang på soverommet mitt. Akter å legge samtlige byggeplater (bortsett fra de store grå) og veiplater i nattbordskuffen. De store grå går ikke oppi nattbordskuffen. Må tømme minst en oppbevaringsbakk under senga, det jeg allerede har der er slikt som godt kan stå fremme uten at det virker mistenkelig rotete. Altså blir det forhåpentlig plass til de tre svære Outland-bæreposene som for tiden holder til bak en vegg av kjoler og sommerbluser i klesskapet mitt. De uåpnede klosseesker jeg har i en av undersengskuffene må åpnes. (Som tidligere nevnt synes jeg ofte LEGO-esker er veldig svære sammenliknet med innholdet, det hadde vært fint med noe mindre esker slik at de ikke okkuperte en halv oppbevaringsbakk alene…)

Ellers tror jeg at jeg må kjøpe en bokhylle til, de tre jeg har er uansett fulle av bøker, de blir det også til stadighet flere av her i leiligheten. Men det er plass bak bøkene til diverse småsett. Har også tilgjengelig diverse iskrembokser, skoesker, småesker det har vært kjeks og kaker i, smågodtbegre, konfektesker, 2 skyllemiddelflasker, cherrytomatbokser, potetsalatbokser, rekebokser og mer… Har også kommet over en stor kakeboks jeg forleden reddet fra søppeldynga.

Jeg vurderer å kaste alle eskene mine…den 8. dødsynd:S
Ja, de fleste er flatpakket, men fortsatt tar det litt unødvendig plass og jeg lurer på om jeg egentlig har glede av å ha de eller ei da de har svært liten praktisk nytte:/ Mulig jeg liker godt å ta de fram å se på de hvert 10. år eller no, men vet ikke om det heeeelt er verd det å faktisk la de ta opp plass…vanskelig…

Jeg hadde aldri klart å kaste en LEGO-eske. Vet ikke hvorfor, men … har et kjært forhold til de. :unamused: (Esker har jo også følelser! :laughing: )

Vel, jeg har til en viss grad kastevegring (noe jeg mest trolig har arvet fra morfar, til min mors store fortvilelse! :laughing: ), men akkurat emballasje tror jeg at jeg fint skulle klare å kaste. Dersom en LEGO-eske skal bli gjemt tror jeg det må være fordi akkurat den esken skiller seg ut, fx 50-årssettet #5522 som hadde en litt nostalgisk retro-design. Har ett uåpnet eksemplar av dette settet stående på loftet i barndomshjemmet, når det eksemplaret skal åpnes vil jeg være veldig forsiktig slik at ikke esken går i stykker.

Forklaringen er enkel - du har ikke plassproblemer :wink:

Jeg bruker LEGO-esker til å oppbevare ting. (Vel, ikke alle …) Og jo, jeg har plassproblemer, men det synes ikke :wink: Har nok kastevegring jeg òg.

Jeg har prioritert å ha mer lego så da kaster jeg alle eskene, har ikke plass :wink:
Men forsatt plassproblemer.

Oste Hovel

Godt å høre at folk kaster…litt lettere for å meg å kaste oxo da;)
Men klarer ikke heeelt å bestemme meg, har non esker som er 20-25 år gamle:/ Dvs, har to små esker fra -62 også, de går ikke i søpla.

Jeg har mer enn nok problemer med å få plass til alle brikkene mine, så esker må nok finne veien til papirsøpla gitt. Jeg har egentlig også ekstrem kastevegring, men ett sted må jeg jo bare sette grensa skal jeg kunne leve her også… Så jeg lukker øynene og sender eskene ut :stuck_out_tongue:

Alternativet er å selge dem på bricklink. Det er forøvrig morsomt når man gjør et varp og kjøper en gammel legosamling der eskene er fine og hele, spesielt dersom noen av settene går for en så høy pris på bricklink at man kan finansiere hele kjøpet. :smiley:
De store eskene beholder jeg til å ha tog som ikke er i bruk i, gamle brosjyrer etc. Etterhvert har samlingen med Lego blitt så stor at Ikea har tjent bra på oppbevaringsboksene sine, hyllene og bordene. Den siste kolleksjonen av plastbokser fra Ikea er jo også perfekt, med bokser både til sortering og oppbevaring + billig. Skal poste et bilde eller to av min måte å gjøre dette på.
Bård

STOPP!! Ikke kast dem! :wink: En ting er å ha nye, vanlige esker, en anen ting er gamle minner … :slight_smile:

Min bod i min leilighet er nå ganske full av lego og modeltog,snart ikke plass til mer.Prøver nå kaste en del gamle blader og div. fra min kjeller bod så jeg kan sette noen av lego settene der.
[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/TOGFREAK/MITT-GALLERI/Div-lego/img_1102.jpg [/bsurl]
[bsurl]http://www.brickshelf.com/gallery/TOGFREAK/MITT-GALLERI/Div-lego/img_1104.jpg [/bsurl]
Jeg har til dags dato nesten ikke kastet mange lego esker,hvis jeg kjøper eldre lego sett ønsker jeg å kjøpe settet med eske synnes det hever verdien på settet.
Da jeg fikk lego tog sett 171-1 i posten i går fikk jeg det med esken.
[inv]171-1[/inv]
:smiley:

Jeg har kastet stort sett alle eskene. Har for det første ikke plass til å ta vare på alle esker som settene kom i og for det andre synes jeg ikke de er noe nyttige heller.
Men de to eskene som de forrige IR-togsettene [set]7897[/set] og [set]7898[/set] kom i. De hadde en sånn praktisk indre “skuff” som man kunne dra ut. Der oppbevarer jeg de togsettene jeg har til nå, ferdig oppbygd. Men nå er det fullt der så jeg må nok finne andre steder å lagre disse togene etterhvert.

Ellers har jeg tatt vare på “inmaten” i noen av eskene. Det gjelder de technic eskene som hadde slik plastsak med mange som rom i, de er kjekke å bruke til sortering og til hjelp når man bygger nye sett. Er bare å tømme hver pose i hvert sitt kammer og dermed har man “automatisk” sortert brikkene slik de ble lagt i posene.

Noen som har noen “best practice” råd når det gjelder sortering / kategorisering / oppbevaring.

Alle settene mine bygges fort for så å gå inn i det store arkivet. Det er å bygge fritt (MOC) som fenger meg. Og da lurer jeg på, hvordan gjør dere andre moc’ere det med sortering ? Hva er fornuftige algoritmer?

Alle tips tas i mot med takk.

Her er en tråd som omtaler samme tema: http://brikkelauget.no/diskusjon/viewtopic.php?f=1&t=58&p=6817&hilit=sortering#p6817

Jeg sorterer først etter type, feks. alle flate klosser fra 1x1 og oppover, eller alle høye klosser fra 1x1 og oppover.
Så sorterer jeg dem etter farge. Eller størrelse hvis det er snakk om vinduer, dekk etc.

Alt annet enn klosser man bygger (hus/bygninger) med sorteres etter type, uavhengig av farge. Bortsett fra feks. gjennomsiktige brikker (lys til feks biler) de sorteres etter farge.

Alt oppbevares i IKEA kasser med varierende størrelse. Har en hel etasje (gulvareal) til Lego så plassmanglen blir det ikke med det første :wink:

Misunnelse!

En klassiker Legosortering er denne Lugnetpostingen fra 2001. Selv om stadiene er litt telfeldig satt er vi vel flere som er kommet (minst) til punkt 24 :smiley:

Hvordan det etterhvert blir i det enda ikke ferdig oppussa Legorommet i “nyhuset” kommer vi tilbake med bilder fra!

aj-ml

Alltid like morsomt å lese den der, kanskje fordi jeg kjenner meg igjen? :wink: I løpet av et år er jeg nå ved en slags kombinasjon av punkt 17 og punkt 24. Trenger et LEGO-rom der jeg kan ha ordentlig system, men har ingen rom å ta av i leiligheten, så det blir eget rom i rekkehuset vi har kjøpt (og venter på at skal bli bygget, men det blir ingen kjeller…). Forøvrig startet jeg vel rundt punkt 4 et sted. Og mens jeg venter på LEGO-rom, så har jeg noen stabler med plastkasser fyllt med zip-lock poser, en stabel med sorteringsskrin og en liten haug med små plastbokser til små elementer jeg har mye av (f.eks 1x1 runde plater, cheese osv). Sortererer på brikketype, og på farge innenfor der. Noen brikketyper er samlet, og noen farger er samlet, alt etter hvor mye det er plass til i en zip-lock pose. Når en pose begynner å bli så full at jeg ikke klarer å grave rundt i den lenger (eventuelt ikke klarer å lukke den :stuck_out_tongue:), så splitter jeg den i 2 eller 3, enten etter størrelse eller på farge, avhengig av hva som var i den. Plastkassene er sortert på type, altså en kasse for posene med 2xN, en kasse for 1xN, en for plater, en for spesielle plater (f.eks tiles), en for slopes, osv… Sorteringsskrin benyttes til småting som minifig-accessories, og alt mulig småting som passer i de små rommene og som det ikke er mer av enn at det fyller et lite rom. Og oppå det hele har jeg selvsagt en haug med uåpnede sett som venter på tid og plass :stuck_out_tongue: