Oppbevaring av LEGO

Ja dette er vel kun ett problem for oss som har MYE LEGO, noe jeg antar de fleste her på forumet opplever ? Smile
Uansett, hva bruker dere for oppbevaring av LEGO?
Innenfor samme tema kan man jo diskutere hvordan dere sorterer LEGO’en? For eksempel går dere kun etter farge, kun etter brikke-type, eller har dere som meg delt opp i en mix av disse to;
De brikkene jeg har mest av har jeg ofte sortert opp i type brikke og farge. Mens de brikkene jeg har litt mindre av så er en type brikke i alle farger i en beholder. Og de brikkene jeg har aller minst av så samler jeg sammen flere innenfor ett tema i samme beholder. Og til slutt så har man jo noen “diverse” bokser.
Men uansett hvordan man vrir og vender på det så må man jo ha PLASS å putte alle bitene i. Nå begynner jeg å få dårlig plass og må utvide systemet mitt. Beholderne må være solide og tåle bruk og frakting. Altså de pappeskene som brikkene kommer i holder ikke for meg.
Jeg har en del store plastbokser kjøpt på OBS! for de største delene og for de delene jeg har VELDIG mye av, for eksempel standard 2*X brikker i alle farger ligger i en stor boks som er ment for å kunne putte under senga. Den har hjul under og er ikke så veldig dyp slik at det er lettere å komme til bunnen når man leter etter brikker. Men er ca 60-70 cm lang og 40 cm bred og kansje 25-30 cm høy.
Men for de andre delene har jeg slike “sorterings hyller” fra Raaco. De er kansje litt dyre, men er veldig solide og er greit at skuffene kan deles av med skillevegger. Disse skilleveggene fjerner jeg når jeg må resortere samlinga når jeg får for mye av en type brikke slik at de ikke passer i ett slikt rom.
De boksene jeg har finner du her:
http://www.raaco.com/raaco/frameset.asp?lang=en&officeID=2 (fikk ikke denne siden til å funke i Opera, men måtte bruke IE)
Velg “Produkt” - “250 - Storagebins” - og trykk på “Browse” nede i høyre hjørne og du får da opp en liste med kabinett i den serien.
Jeg har 4 stykk av de som heter 24-1 og 6 stykk av de som heter 8-2.
Jeg kjøpte noen av disse hos Nauman, mens resten er kjøpt hos en lokal leverandør her i Tromsø som heter Tools, der har jeg litt rabatter igjennom jobben.
Litt eldre bilder av min LEGO-samling kan sees her:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=275287
Men det er bare de 4 stykk 24-1 kabinettene. Samlingen vokser hele tiden og er etter det bildet utvidet med de 6 8-2 kabinettene pluss de store boksene fra OBS!

Har min LEGO oppbevart på to ulike måter:
1 - Som MOC’s, plassert enten på hylle eller i to digre skuffer under senga, begge med hjul.
2 - I svære IKEA kasser, stablet oppå hverandre, nederste med hjul. Alle delene er blandet sammen.
Tviler på at det er til mye hjelp, men du verden, så billig det er.

Var slik jeg hadde det i starten. Alt av “vanlig” LEGO i en stor eske og all “Technic” LEGO i en annen eske. Men ble etterhvert lei av å bruke så mye tid på å leite frem de bitene jeg ville ha tak i, spesielt ille med de minste bitene. Så derfor dette sorterings-systemet.
Nå er samlinga mi kommet til over 40.000 brikker, og med slike mengder med LEGO så skjønner jeg ikke hvordan man kan klare seg med store samle-esker.
Har ikke så mange modeller stilt ut til enhver tid. Er vel bare 2-3 stykk til vanlig. Egentlig bare en modell jeg tror kommer til å bli lenge til jeg demonterer: “The statue of liberty”. For det første er det brikker av en farge som jeg ikke finner helt bruken av og for det andre tar den ikke så mye bordplass da den jo er veldig høy. Men så har jeg ofte to store MOC som jeg jobber med og de opptar jo noen brikker.

Da jeg startet med Mindstorms i 1999, skaffet jeg meg 1 stk rack fra Biltema ganske likt det Raaco har. Det ble etterhvert 3 stk som fortsatt brukes til Technic- og Mindstorms-deler. Da det tok av, kjøpte jeg en haug med plastbokser (Hammarplast) på Clas Ohlson. Har også et par av de store LEGO-boksene Helge refererer til, men jeg foretrekker de gjennomsiktige fra Hammarplast, for da kan jeg se hva som er oppi. Smile Delene/modulene til togbanen er stort sett lagret i pappesker. Shocked
Ellers anbefaler jeg å ta en titt på LEGO-rommet til Michael:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=254387
Han bruker gjennomsiktige plastbokser som han får gratis fra butikker som selger godteri i løsvekt (Nei, ikke PaB Smile ).

Nå har leieboer flyttet ut, vi har vaska og rydda rommet hennes. Og så har vi flytta og lempa Lego Very Happy
Nå skal det sies at vi ikke kan sammenlignes med Michaels rom, men det ligger noen bilder av flytteprosjekte i prossessen
her. Flere kommer etterhvert som vi får flere detaljer på plass.
Der ligger det også en god del bilder av noe av det vi ikke har fått (eller kommer til å få?) plass til og enda er spredt rundt i huset.
Det kommer mer Billy-hyller og det rødstripet bordet skal snart byttes ut med et Björkudden slagbord fra IKEA, det må bare vente til neste lønning. Og så må vi finne en måte å få tatt det i bruk til å bygge MOCs og ikke bare ferdigsett, selv om Håvard innvia rommet med bygging av en 8857 i går kveld.
Så får vi med spenning se fram til om den futon-sofaen klarer å leve et dobbeltliv som gjesteseng… Ekstrabadet er i allefall utstyrt med Lego-håndklær og Lego-shampo, så det er bare å ta turen til Trondheim Wink
aj-ml

Daws I drenge og pigen!
Altså: æ bruke heller pengan til lego enn til plastbokser.
Derfor tråler æ kiosker osv og tigger til mæ tomme bokser fra godteri i løsvekt. Kun gjennomsiktige. Plasseres på ka som helst ei hylle.
Lignende bokser finnes lavere, kun i Danmark.
Sånn omtrent:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=254387
For fem år siden.
De brune kassene ved lampa inneheld byggeveiledningene. Flyter over nå.
Øverste hylle skal være alfabetisk etter klossenes tyske navn. (mine egne navn, ikke de offisielle.) Nede etter størrelse. Etterhvert har æ “sjeldne farver” i kasser for seg, også hver sort kloss enkeltvis.
Holder på med å bygge mæ ei hylle på hjul for å få litt plass til meir Lego.
Hilsen
Michael

Må si at jeg foretrekker Raaco seksjoner,eller tilsvarende som fås kjøp på Claes Ohlsson. Tar litt plass, men oversikten er “enestående”
Jobber nå med å lage et automatisk sorteringssystem for Lego elementer som plasserer klosser, bjelker og lignende rett i riktig suff (raaco). Systemet skal bestå av to hovedenheter, en sorteringsenhet (lignende sorteringsmaskinen for parkett som jeg bygde i 2004) og et lagerstyringssytem som henter riktig skuff ned til sorteringsmaskinen.
Lagerstyringssystemet er nå ferdig rent mekanisk. Det vanskelige blir her programmeringen. Har et “demo” program som kjører opp, henter en skuff, kjører denne ned til utgangsposisjonen, og setter den på plass igjen.
Har ingen bilder enda, men skal vise systemet frem for første gang på RoboLab konferansen nå 24. oktober.
Har enda ikke begynt å bruke NXTer til større prosjekter, så dette prosjektet blir antaglig styrt av 5 eller 6 RCXer. Lagersystemer består kun av 1 RCX, 3 stk 9v standard motorer og 3 stk rotasjonssensorer + en hel haug av bjelker, kjeder, tannhjul og lignende.

Tar opp en gammel tråd…

Tekno: hadde du noen bilder av den sorteringsroboten?

Kunne trengt en slik robot nå :slight_smile:
For nå har sorteringsproblemet hos meg oppstått igjen! Det må utvides. Foreløpig litt usikker på hvordan.
Men jeg var altså kommet så langt:
brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=3818868

Dette er ett bilde tatt i april i år. Siden da har samlingen fremdeles vokst. Har gått tom for plass i de Raaco sorteringssystemet. Eller det skjer en kjedereaksjon: har fått for mange biter av en del som var i ett avdelt rom i de minste skuffene, og noen små skuffer som var overfylt.
Da måtte først noen av de største skuffene frigjøres, så deles de i to med romdeler, så går alt som var i en full liten skuff oppi det ene rommet på den store for å frigjøre en hel liten skuff, så tas innholdet i en av de overfyllte rommene på de små skuffene over i den tomme lille skuffen. Men hvor skal jeg gjøre av det som jeg først måtte ta ut av den store skuffen for å frigjøre plass i systemet??
Foreløpig er de i store ZIP-lock poser. Men etter å ha demontert de fleste MOC og modeller jeg har hatt oppe siden hobbyutstillingen så er det etterhvert blitt mange omrokkeringer i sorterings-systemet og antall ZIP-lock poser har økt…

Har en del slike Hamarplast 32L bokser fra før. For å spare på plass så har jeg tatt av lokkene på boksene og satt de oppi hverandre, dermed så blir all luften fra brikkene og opp til lokket borte. Høyden på dette “tårnet” av bokser øker sakte med sikkert med mengden av brikker i disse boksene.

Det første som falt meg inn for utvidelsen er å først kjøpe en ny hylle. Har ett ledig område som er ca 1m langt og 40-50cm bredt som går helt til taket. (Helt til venstre i bildet av LEGO-samlinga litt lengre opp). Er bare ett lite vindu der langt opp på veggen, så det går nok bra. Ser at Clash Ohlson har noen hyller også, noen som har erfaring med disse?

Og i den hyllen tenkte jeg å bruke mange mindre 15L Hamarplast bokser. Eller har dere noen andre forslag til noen sortering/oppbevaring som er i mellom de store skuffene i Raaco 8-2 kabinettet i 250 serien og 32L Hamarplast boksene?

Jo, jeg har sett de godteboksene til Michael, men syns for det første at det er for dårlig kvalitet i de boksene, og så er de stort sett litt for små. Trenger noe litt større, men er en stor fordel at disse er gjenomsiktige slik at man ser hva som er i dem uten å åpne lokket og kikke oppi, eller å lese på etiketten på utsiden… (har ikke tilgang til IKEA enda)

Foreløpig oppbevares LEGO i fryseposer med gummistrikk. I fremtiden vurderer jeg sterkt å oppbevare LEGO i alt fra skoesker og toliters iskremspann til kommoder og bokser lik de man selger løsvektgodteri i, eventuelt sokker.

Du oppbevarer LEGO i fryseposer med strikk, men planlegger en fremtid med klosser i sokker?

-Nå får jeg i allefall ikke sove!

Kjære dere,
Det viktige er jo ikke hvordan man oppbevarer klossene, men om hvor lett tilgjengelig klossene er når man skal bygge. Selv har jeg laget et nytt legerom som ser ut til å bli 19m2, kun til Lego. Jeg hadde tenkt meg en blanding av et veggrack med plastbokser der klossene er sortert etter farge og type i tillegg til seksjoner med små skuffer for de minste delene inkl teknikkdeler samt større bokser for resten som ikke får plass på denne måten. Problemet med sortering er at det tar tid og dermed blir det mindre tid til bygging. Den ultimate balansen slik at bygging kan ta mest plass i hobbyen søkes stadig. Jeg er imidlertid enig med Daniel at sokker, dem er det best å ha på bena eller å henge på peisen 1. juledag.
God julebygging
Bård

Hei!

Altså æ trur at det ikkje er LEgoene som skal oppbevares i sokker, men sokker som skal selges i liknende bokser som godteri i løsvekt. Man kan jo bruke alskens gjennomsiktige bosker (helst sekskanta istf runde, men det hindrer ikkje mæ i å ha stabler på stabler med runde…)

For å spare (litt) plass, kan man sette klossene sammen i faste “tårn” (godteri-boksene tar 10 klosser i høyden, behøver æ å si kas konsekvenser det har for tellinga?). Men æ har lest et sted at noen var skeptiske mht minkende klemmkraft av klossene, hvis dem er satt sammen lenge.

Nei, det går mykje tid til sorteringa, men for en glede å finne feilsorterte klosser!

Æ har nylig begynt med nedrigging (og opptelling…) av Katarinapalasset, nå flyter alle bokser over og Legoene risler nedover i andre bokser. Eller overfylte bokser velter nedover. Ikkje er det plass i hyllene til nye bokser, heller.

Man kan spare seg for slik nedrisling ved å ha en 50 liters boks for 1x1x0,3 klossene, i tilfelle man får så mange en gang. Husk: Dette er nærmere enn man trur! “Skrytepave!” (For øyeblikket er det vel to godteri-bokser á 3 liter, men æ jobber med saka som man sier.)

Og så blir det å gå gjennom alle bokser for å finne enkelte klosser som trenger mere behandling (maling, gulning…)*. Dvs det ser man jo best, når alt er sortert etter farger. Det eneste argumentet æ kjenner FOR fargesortering.

Og så man man se på undersida, i tilfelle det er en gul hand, som er klemt inne der. Fordi det alltids er manko på gule hender.

Ev. finne klosser som trenger vask?
Bør man sortere boksene etter regnbuens farger eller etter alfabetet av sine egne fantasinavn på klossene?

Usorterte hsilen
Micha

*Her har æ vorre lur: mens æ tar Katarinapalasset fra hverandre, kjem gulnede klosser i en ekstra boks med en gang. Den m,å æ huske å telle opp før viderebehandling.

Kremt…tror det trengs en ørliten forklaring her!

På loftet står to svære pappesker med LEGO. Her oppbevares enkeltsett og klosser i fryseposer med strikk. Under senga mi står uåpnede sett. Har imidlertid noen sokker som er for tynnslitte til at de tilfører noen særlig varme til føttene, men de er ikke hullete så de burde kunne egne seg som (nød)oppbevaring av LEGO. Selvsagt foretrekker jeg kommoder og slikt til fremtidig oppbevaring av LEGO.

De fleste her har vel samlinger som overstiger det denne er beregnet på (1500-1700 brikker), men den kan kanskje brukes til grunnleggende sortering.

http://www.box4blox.com/index.html

Hehe…smart løsning :smiley:

Den kommentaren har jeg utelukkende hørt av folk som ikke har den selv. :unamused: