Nytt tankeeksperiment

Jeg ble spurt her om dagen hva jeg ville gjort hvis jeg fikk et år hvor jeg kunne gjøre hva jeg ville.
Jeg svarte at jeg ville bygget lego, så har jeg tenkt litt videre på dette.
Jeg tror jeg har kommet frem til hva jeg ville bygget.

Hvis du kunne bruke et år og fri tilgang på legoklosser.
Hva ville du bygget?

Ble veldig nysgjerrig på hva det var du ville bygget
Forutsetter ønskedrømmen at du også har tilgang til det antall klosser du ville, eller må du holde deg til det du har?
Baard

Jeg fikk en idè om å bygge et norgeskart som en mosaikk hvor en knott er 1 km^2 og en plate høyde er ~50 meter.

Den ville blitt ganske stor tror jeg.

ev. bygge 3d bykart med bygninger i mosaikk skala.

Jeg ville ha sortert ferdig det jeg har liggende :smiley:

Min drøm har nok et behov for MANGE flere klosser enn de jeg har per i dag…
Litt oljeidiot :slight_smile:
Skala 1:43
Har regnet litt på klosseforbruk og størrelse… 40000 klosser per bein f.eks.

Jeg er ganske sikker på at jeg har sett en LDD (e.l.) -tegning av Snorre A en gang i tiden. Mener på den ble postet på Brikkelaugets IRC-kanal for endel år siden.

Aner ikke hvem, eller hvorfor dessverre.

Matija har jo bygget en oljeplattform for en stund siden.
matija.no/page/portfolio

Nei, det der er en “strømplattform” (transformatorstasjon), lite med olje som kommer opp på den. :slight_smile:

Edit: nr to (som jeg så etter at jeg skrev det over her) er derimot en boreplattform. :slight_smile:

Matja har jo bygget plattformer, han er proffesjonell, og han har vært lur nok til å bygge i en litt mindre skala…
Jeg innser gjerne at jeg har et ambisiøst prosjekt :slight_smile:
Men la oss kalle det hva det er, en drøm :slight_smile:

Drømmer kan bli virkelighet :wink: Det er overkommelig over tid å skaffe antall klosser…

Hadde jeg hatt tid og ubegrenset tilgang til klosser så hadde det nok blitt en gedigen space-base i Classic Space temaet:) Muligens også hele Kennedy Spacecenter med alle fasiliteter i minifigskala selvfølgelig :mrgreen:

“Ingenting er umulig, det umulige tar bare lengre tid (og koster mer penger)” :smiley:

Drømmer er fine å ha, da har man noen mål å strekke seg etter. Så kan man jo diskutere om det er bra å ha realistiske mål som kan oppnås enkelt eller noen som man må strekke seg skikkelig hardt for å nå dem. Men det er jo en heeelt annen diskusjon. Her snakker vi vel om tankeeksperiment og hva vi har som store drømmer.

Jeg for min del har alltid hatt lyst til å bygge hele Tromsø by i vanlig minifig skala (1:43). Både øya, husene og alt annet. Har jo startet i det små og har fullført 5-6 av byggene (selv om mange av dem er revet nå pga mangel på plass og deler). Har også planer klart for noen til som kanskje realiseres i nær fremtid. Spesielt har jeg lyst til å bygge noen av de gamle strøkene som Tolbodgaten som vel er den eldste delen av Tromsø by.

Med ett helt år fritt og ubegrenset adgang til LEGO klosser så tror jeg at det kunne ha latt seg gjennomføre også :slight_smile:
Øya er bare 25km lang og 8-9km bred. I minifig skala vil det da bli 580meter langt (?)… vil helt sikkert gå med ett par trailerlass med LEGO brikker… men det er fullt mulig å gjennomføre.

Med tilgang på alle mulige klosser og ubegrenset med klosser. Det etter tid og plass, tror jeg at jeg havner litt i retning av Kjellisbjellis.
Hadde nok blitt et kjempe romskip eller bygget drømme rombasen.

Jeg har hatt et lignende tankeeksperiment, gitt større plass og mere brikker enn jeg har… Ideen er å lage en legojernbanelinje som går langs veggene i en kjellerstue mellom flere “landsbyer”… En hovedstad forsynt av fabrikker forsynt av gruver og bondegårder…

Men så fikk jeg en tanke da jeg så en nettanmeldelse av gruvesettet (Jangobrick hvis jeg husker riktig?) som klagde over at det bare var en “fasade” med skinner… Hva med en autentisk sjaktgruve? Det vil seff bli noen klosser… Og antagelig et år å sette sammen, med sideganger og heissystem…

Gitt fri tilgang til kloklosser og plass ville jeg nok bygget en del scener fra Star Wars. Kanskje en gigantisk Cloud City? Med Luke som sloss mot Vader, Han som blir fryst i carbonitt og UCS (eller lignende) Slave 1 og Falcon. Og selvsagt middags scenen med Vader. Det hadde vært noe!

Men jeg tror ikke jeg ville klart å holde meg til ett prosjekt. Ville nok bygget Hades scenen fra Blade Runner, en UCS Serenity fra Firefly, en UCS fregatt fra 1700-tallet og mer. Mest sci-fi greier :slight_smile:

Jeg vile bygget Union Pacific Big Boy i lego er mitt drømme lock :mrgreen:

Er bare å stikke innom denne YouTube filmen og sjekke ut delelista og byggeanvisningen: youtube.com/watch?v=z9wSs4PVAcg
Dersom du ikke mente at du ville bygget den i 1:1 skala da… det hadde også vært veldig kult! :slight_smile:

Ahh, flott tråd! Jeg ville bygd opp hele Kristiansund (Kirkelandet sentrum), før tyskerne jevnet det med jorda. Og i minifigscala :slight_smile: Helst anno 1907, så jeg får med hotellet mitt :slight_smile:

Jeg har lyst til å bygge rådhuskvartalet i Bergen.
Men hvis jeg hadde hatt ubegrenset med brikker, så ville jeg ha bygget Lille Lungegårdsvannet med omliggende kvartaler.

Kode byggene, Musikkpaviljongen, Telegrafen, Rådhuskvartalet, Rådhuset, Gamle Brannstasjon, Biblioteket.

Alt i minifig kala selvsagt :slight_smile:

Et problem med det prosjektet er at hvis du bygger hele fjellet, så blir det ikke mye som synes utenpå.
Jeg er tilhenger av å bruke et problem til å løse ett annet. I denne sammenghengen vil det si at man ikke bygger fjellet i det hele tatt, muligens litt bakgrunn. Da reduseres brikkebehovet kraftig …