Nytt LEGO-rom, tips og triks

De IKEA Floalt panelene var jo ikke dumme. Har ikke sett de før. En ulempe med IKEA panelene er at de har mindre lys; 2800lm for IKEA Floalt vs 3905lm for de fra Ledonline (begge 60x60 størrelse).
Men fordelene med de fra IKEA er jo for det første at det følger med en trådløs dimmer til de og at man kan justere fargetemperaturen.
De Floalt panelene er kanskje også litt enklere å montere i flatt tak da fester for dette følger med.
Tror jeg må se disse panelene først før jeg kjøper dem.

Litt gammel tråd å blåse liv i, men jeg oppdaget ved en tilfeldighet at Melltorp-bordene fra IKEA som Chilis refererte til tidligere, nå er tilbake i norske IKEA-varehus. Jeg bruker disse som LEGO-bord og har for liten bordplass, så nå blir det ihvertfall en tur til Slependen på meg! Jeg vurderte lenge å ta meg en harrytur til Uddevalla med tilhenger bare for å skaffe meg noen fler, men nå slipper jeg heldigvis.

Først og fremst så må jeg beklage at jeg ikke har lagt ut noe mer bilder om fremskrittet av LEGO-rommet.
Manglet den siste lille tingen som var lys, som jeg faktisk akkurat idag har vært å kjøpt. Må få dem installert først…

De Melltorp bordene er veldig pene ja, men jeg gikk for noen bord fra IKEA (som jeg ikke finner på på nettsiden nå) med runde bein som veldig enkelt kunne demonteres uten bruk av verktøy. Men har ikke brukt noen av dem i LEGO rommet enda. Tanket var at disse bordene kunne jeg sette opp ved behov når jeg holder på med større modeller og demontere bordene igjen når prosjektet er ferdig.

Jeg gjenbrukte det gamle bordet som jeg tidligere hadde laget selv, men byttet ut bordplaten med hobbyplater med melanin belegg. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke gjordet det første gang jeg laget det bordet? Melaninplatene koster bare bittelitt mer og er mye sterkere og mye enklere å bruke på ett selvlaget bord. Jeg kjøpte første gang ubehandlet tre som jeg sparklet og malte, som var en hel masse arbeid med, og ble veldig fort merker i etterpå… Vil sterkt anbefale hobbyplater med Melanin belegg dersom man skal lage bord selv.

Men nå skal jeg stikke å få montert de lysene og ta litt bilder og legge ut :slight_smile:

Ok, tid for noen nye bilder.


Her ser dere rommet så langt. Har montert to stk 120x30cm LED paneler i taket. På dette bildet er alle LED av og kun den originale taklampen på. Det er egentlig mørkere enn det virker som på dette bildet. Fikk ikke til å låse eksponeringen på mobiltelefonen. Må forsøke å ta nye bilder med speilrefleks kameraet en annen dag.


Her er LED lampene slått på. Det vises kanskje ikke så godt på bildet men har også to slike LED-striper rett under fronten på de to hyllene over byggebordet, men bare den nederste er slått på i dette bildet (har ikke koblet strøm til den øverste).

Det ble egentlig SABLA mye lys av de LED panelene i taket. Angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte dem. Kan anbefales på det sterkeste!
Jeg kjøpte dem her: elektroimportoren.no/led-pa … oduct.html
Disse er i utgangspunktet beregnet for å putte i T-profil himlinger, men du kan også kjøpe en ramme i metall som du kan skru i himlingen på vanlige tak (eller på veggen om du vil montere lampen der).
LED panelene kommer med strømforsyning og rundt 3m lang lampettledning. Ingen bryter på kabelen, men jeg bruker en slik trådløs bryter sak som er koblet i støpslet. Har også koblet sammen kablene inne boksen til det ene LED panelet slik at det bare var en kabel som kom ut på enden. Var dessverre ikke noe hull i den rammen for å få ut kabel, men er bare å bøye eller klippe bort ett hjørne på en av de endeplatene så er det fikset. Er iallefall slik jeg gjordet det i mangel på metallsag for å lage ett hakk hvor kabelen kunne komme ut av rammen.

Angående LEGO bordet så igjenbrukte jeg mitt gamle LEGO bord. Erstattet selve bordplaten med nye plater som hadde Melanin belegg, som gir en MYE sterkere overflate enn den malte overflaten jeg hadde tidligere. Disse både ser bedre ut og vil vare lengre. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke gjorde det fra starten av? Hobbyplater med Melanin belegg er bare bittelitt dyrere enn ubehandlede hobbyplater. Maling koster også og resultatet med maling blir ikke like bra.

Tidligere hadde jeg skrudd platene fra toppen og ned i rammen, og måtte da sparkle og male over skruhullene. Igjen så vet jeg ikke helt hvor jeg hadde tankene når jeg gjorde dette. Er mye bedre å bruke noen små vinkler under som du bruker korte skruer på opp i platen fra undersiden. Bare pass på å bruke korte skruer slik at de ikke stikker igjennom toppen av platen. Man skal jo ikke løfte bordet etter bordplaten, så trenger bare å holde bordplaten på plass slik at den ikke kan forskyve seg.

Så langt er jeg fornøyd med rommet. Ble mye mindre enn jeg hadde trodd og er ikke plass til å ha noe utstillingsbord i midten som jeg først hadde tenkt, men de kan monteres opp ved behov når jeg holder på med ett større prosjekt. Må også gå igjennom hyllene og boksene og få ting merket og plassert på fornuftige steder slik at jeg kan nå de viktigste og mest brukte boksene med deler uten for mye trøbbel.

Har nå også brukt noen av boksene i hyllene til å lagre ferdigbygde mindre modeller slik som små biler og tog. Tror jeg skal erstatte dem med tomme bokser og plassere disse boksene med ferdigbygde modeller til ett annet sted. De vil jo ikke være behov for å ha tilgang til hele tiden og kan derfor “gjemmes bort” i ett garderobeskap som er bak i dette rommet. Har også flere bokser med brukerveiledninger, disse vil også bli flyttet til hyllene i dette garderobeskapet.

Som dere også ser så er det to tomme hyller over byggebordet. Planen var at her kommer det til å fylles opp med ferdige modeller som jeg liker godt og som jeg vil ha stilt ut hele tiden. Den øverste hyllen kan justeres, men den nederste kan ikke flyttes lengre ned pga de Raaco reolene.

Noen som har erfaring med disse skuffeseksjonene fra Bauhaus? https://www.bauhaus.no/skuffereol-m-6-skuffer-1.html

De skuffene er bra. Går an å ta fra hverandre som enkeltmoduler og sette sammen igjen i ønsket antall. Ble bra med 9 skuffer i høyden og uten hjula på - passa perfekt under vinduet. Jeg er i gang med flytting av Legoen fra gammelt til nytt legohus/-rom. Tar litt tid da fokuset deles på forskjellige oppgaver.

Har du bilde av hvordan en enkeltmodul ser ut eller et bilde som viser hvordan de settes sammen? Utifra bildet så skjønner jeg ikke helt hvordan systemet fungerer. :laughing:

Veldig bra at man fritt kan tilpasse antallet i høyden, man kan kanskje mikse høye/lave skuffer også da?

Om man kan mikse ulike størrelser vet jeg ikke, men hadde ikke vært så redd for å prøve om måla er de samme i bredden og dybden. Enkeltmodulene har en «bunn» med «stolpe» i hvert hjørne. Neste «bunn» settes/klipses på toppen av de fire «stolpene». For å avslutte siste modul setter/klipser man på et «lokk». Ikke så elegant som de amerikanske modellene som er frittstående moduler eller 3 og 3 i hver enhet, men funker pretty good.

Har tatt noen bilder, men de er for store til å legge ut her sier maskina, og jeg er for lite interessert til å lære meg hvordan jeg redigerer dem. Send meg tlfnr på pm, så kan jeg sende deg dem på sms i stedet.

Gjermund

Jeg så såvidt på disse en gang, men skuffene var litt ‘slappe’.
De har hvis jeg husker rett en kant innerst (stopper) så de må ‘lirkes’ ut om man vil ta dem helt ut.

Ellers er vel den varianten med 10 skuffer et bedre kjøp: bauhaus.no/skuffereol-m-10-skuffer-1.html

Skulle gjerne visst hvor mye vekt de tåler.

Stemmer at de har stoppere på siden ja, men ingen problem å bøye litt på sidene av skuffen for å få den ut. Slappe skuffer er rikitg - hvis du tenker på at de har god plass i stammen? Faller litt ned foran når du trekker dem helt ut og «slarker» litt når du trykker dem inn igjen. Men de «går i lås» helt innerst, er etter forholdene meget stabile (da tenker jeg på hele stammen - og jeg presiserer at mine ikke er påmontert hjul under) og rommer overraskende mye.
Når jeg blir rik, og får råd til noe annet og mer kostbart, da blir det 10x80x60 cm (h/b/d) kjøkkeninnredning fra Ikea, men da snakker vi også en helt annen prisklasse…

Til å være et prisgunstig alternativ synes jeg kvalitet og pris balanserer godt for dette produktet. Du har imidlertid helt rett - 10 skuffsrekka er billigst. Jeg har kjøpt flere av den og redusert til 9 skuffer i høyden.

Var innom Biltema i dag, og gikk forbi boksene. Denne var litt kjekk for de små delene man ikke har altfor mange av:

biltema.no/verktoy/verksted … 2000032276

Har akkurat bestilt 2 x 4 skuffer og 4 x 10 skuffer. Håper det ikke var ett bomkjøp.

Kampanjen på 10 skuffversjonen varer til 10/12, og den skal være flere på vei til Liertoppen om andre lurer.

Forresten: @F0nix, flott rom du har fått deg :smiley: