Nytt LEGO-rom, tips og triks

Hei folkens,

Jeg er nå på flyttefot og skal flytte inn i ny leilighet.
I den nye leiligheten er jeg heldig og får meg ett helt eget LEGO-rom. Leiligheten har 2 soverom og jeg tar det største som er på ca 11,5 kvm til LEGO rom. Leiligheten har også en relativt stor bod, har ikke hatt bod der jeg har bodd de siste 12 årene så det blir jo en fin forbedring bare det.

Men nå er jeg på utkikk etter tips og triks fra de av dere som allerede har fått dere ett eget LEGO rom.

Hva er det jeg bør gjøre for å få utnyttet plassen best mulig?

Jeg har en del bokreoler som jeg tenker å bruke som lagringsplass (justerbare hyller). Men er usikker på hvor god golvplass det er blir i rommet. Rommet er ca 3,6 x 3,2m i størrelse. Døra er trekt opp mot ett hjørne på en av de korteste veggene og på samme vegg er det ett garderobeskap som ikke kan fjernes og det blir derfor benyttet til oppbevaring av LEGO. Har allerede startet med å stable inn esker som ikke er åpnet her.
På en av de lengste veggene er det ett stort vindu. Men er ikke noe problem å eventuelt plassere hyller foran vinduet.

Vil jo ha ett byggebord inntil en av veggene. Kanskje ikke foran vinduet? Eller er det greit med lys inn utenfra? Er jo ikke så mye lys nå i mørketida her i Tromsø uansett :slight_smile:

Har i tillegg til byggebordet også 3 stk 60x120 bord som jeg har kjøpt fra IKEA. Men er usikker på om jeg skal bruke dem og eventuelt hvordan de bør plasseres. Bør jeg sette dem opp mot veggene for å få større gulvplass? Eller plassere dem midt på gulvet og ha bokreoler på veggene for lagring av LEGO deler og utstilling av ferdige modeller?

Belysning bør jeg vel også tenke på? Har en masse slike striper med LED lys som jeg tenkte å ha under hyllekantene. Men trenger også noe som lyser opp selve byggebordet.

He, he - drømmesituasjon du er i nå da! Men lurt å velge riktig, så du blir fornøyd. Så er det vel slik at smaken er som baken - delt. Jeg vet ikke ennå hvordan mitt legorom skal bli når jeg blir stor, men jeg vet at jeg heller skal ha et smalere, lengre bord for layout, heller enn et bredere, kortere et. Jeg vet også at jeg skal ha et system under bordene jeg kan trekke frem som en slags skuff, med lagringsplass for brikkebokser. Så vet jeg at jeg vil ha ganske mange hyller på veggene for å lagre mocs og sett - eller skap med glass for å slippe støvproblematikken. Ikke minst vil jeg heller ha et rått byggebord med god brikketilgang (f.eks sortimentskap) på veggene rundt enn å ha plass til all legoen min utstilt på et bord. De fineste settene skal jo stå utstilt i glassmontere på stua likevel så… En ting som i hvert fall er sikkert, er at det som slipper inn på legorommet mitt, det slipper inn fordi jeg ønsker det, ikke bare fordi jeg har det fra før. Noe av det jeg har fra før skal faktisk bare hives etter hvert. Bord og slikt ja, mener jeg.

Lykke til med valgenes kvaler!

Nesten drømmesituasjon. En skikkelig drømmesituasjon er jo at man har flere tusen kvadratmeter med plass til all LEGO og lage flere store permanente utstillinger… men det er jo bare drøm. I mellomtiden får man nøye seg med virkeligheta :wink:

Byggebord/layoutbord?
Jeg har som sagt bare 3,6x 3,2m rom. Men kanskje jeg burde kutte ut ett eget dedikert byggebord og bare ha hyller på alle vegger man kan ha hyller fra gulv til tak, og så ha ett stort bord i midten som jeg kan ha en layout på og samtidig bygge på? Under bordet er det jo da rimelig godt med plass for å lagre diverse klosser og ting som ikke brukes i esker. Det har jeg allerede gjort her jeg bor nå, med de tre IKEA-bordene. Der hadde jeg stablet masse av de SmartStore eskene med ferdige modeller og en del klosser som ble lite brukt (eller har store mengder av).

Jeg har jo lyst til å ha en liten toglayout også. Men tror ikke det vil bli plass til alt det på dette rommet? Det vil iallefall ikke bli særlig bra med ett langt smalt bord om man skal ha toglayout.

Støvproblematikk?
Her jeg bor nå har jeg jo to katter og de produserer jo en del støv. I den nye leiligheten kan jeg ikke ha katter :frowning: så da blir det ikke like mye støv. Men når man har ett dedikert LEGO rom, blir det så mye støv der da? Alternativt kan jeg jo kjøpe store pleksiglassplater og skru foran alle hyllene hvor jeg har stilt ut modeller. Det vil jo forhindre mye støv?

Utstilling?
Har ikke bestemt meg helt om jeg skal ha noe LEGO i stua. Har jo til nå egentlig ikke hatt en stue, kun ett stort LEGO rom hvor jeg har en kjøkkenkrok og en datamaskin krok, men ingen stue :slight_smile:
På den nye leiligheten hadde jeg i hovedsak tenkt å minimere hyller og slikt i stuen. En datamaskinkrok blir det uansett, med ett større område for å spille VR-dataspill i roomscale.

Kom gjerne med alle tanker og drømmer DERE har på ett dedikert LEGO rom. Både dere som HAR ett dedikert rom, men også dere som bare drømmer om å få ett.
Er morsomt å lese om andres meninger og tanker om dette og kan jo være at jeg kan plukke ut noen ideer fra hva dere tenker og drømmer om dette.

Øyvind, du har en spennende prosess foran deg. Det krever sikkert litt prøving og feiling men til slutt blir det nok bra og optimalt. Dette av egen erfaring.
Jeg er så heldig at jeg har en hel loftsstue på 30 kvm tilgjengelig til Legorom. Bylayouten, eller “lille Legoland”, er på 3 Ikea Melltorp-bord som jeg nå til min store strekk ser ikke lenger er i sortimentet (angst :cry: ), men fant på .com;

ikea.com/us/en/catalog/products/S19011777/

Disse er 75 cm bred og 125 cm lang og er plassert i vid uform. I tillegg har jeg utvidet litt i bakkant mot vegg. Bordflaten er dekket med 48x48 baseplater, fra kant til kant. Togskinner er så lagt og deretter har jeg brukt ca 300 [partimg]58827[/partimg] oppå 5x 2x2 bricks. Avsluttet med nesten 200 [partimg]91405[/partimg] oppå der igjen. Dette gir en stabil konstruksjon samtidig som det er lett å åpne for å komme til togskinnene/subwayen. Oppå 16x16 platene står modulhusene og roadplates, alt er deretter “gjerdet inn”/låst med 1x bricks, rekkverk etc. Dønn solid. Under bordene oppbevarer jeg en del av de største uåpnede settene, stort sett modulhus og Friends Grand hotel.

Jeg har en grei Instagramkonto for Legoen min, her er et utvalg:

Oversiktsbilde/nyttår:
instagram.com/p/BdXuZTnHwtI … =chilis_no

Subway/undergrunn:
instagram.com/p/Bc_-BgxH7UH … =chilis_no

Over og under “jorden”:
instagram.com/p/Bcfw_2-HyQV … =chilis_no

Tilkomst til undergrunnen:
instagram.com/p/Bbo0aFvAbNW … =chilis_no

En del av løsklossedelen:
instagram.com/p/BYYzJQfgoTR … =chilis_no

Detolfskapene og minifigskapet:
instagram.com/p/BVQHeCxgAFf … =chilis_no

Stemningsbilde fra undergrunnen:
instagram.com/p/BWqeqLNAvXX … =chilis_no

Mancave-kroken:
instagram.com/p/BSYo6ZUAX01 … =chilis_no

Foruten selve layouten har jeg 5 Ikea “Trofast stamme” med 6 hvite skuffer i hver
ikea.com/no/no/catalog/products/30091452/

1 lavere “Trofast stamme” med 9 skuffer, oppå her står FerrisWheel og Carousel på utstilling
ikea.com/no/no/catalog/products/80153800/

samt 2 “Trofast veggoppbevaring” også med 6 skuffer i hver. 51 skuffer totalt
ikea.com/no/no/catalog/products/50171122/

Ellers en del hyller med hele togsett på rette skinner, Tower Bridge m.m

2 stk Detolf vitrineskap for “spesielle sett” som haunted house, CamperVan, Beetle, Mini morris etc.
ikea.com/no/no/catalog/produ … itrineskap

Og uåpende Legoesker i kott, bod, kidsas klesskap, fruens klesskap… :laughing:

Her er mine bilder fra mitt rom på det “nye” Legolager der jeg leier et rom på 5,21 x 3,64 meter
som blir 18,96m2 har vurdert om jeg skal sette ned noe av det gamle marklin ho utstyr og vogner
kjøpt før 1995.
Har brukt ivar hyller med galv fra ikea.
Og de kan IKKE nekte å ha katt i leil. hvis du leser gjennom dette på katteprat.no :
katteprat.net/index.php/topic,16655.0.html
ikea.com/no/no/catalog/categ … oom/11705/



:slight_smile:

Chilis: den subway/undergruns banen var en god ide!
Jeg har tenkt på noe lignende selv, men ikke med tog under der. Tanken var å ha forskjellig mekaniske/elektroniske ting som kunne være skjult under bakken og kun stikke opp der det var behov for det. Men med en undergrunnsbane så kan jeg jo likevel mikse med forskjellige mekaniske innretninger samt ha elektronikk og kabler til lys og lignende skjult under “bakken”.

Chilis: har sett de Detolf Vitrineskapene (her er korrekt link: ikea.com/no/no/catalog/produ … ery=detolf ) og jeg hadde faktisk tidligere trodd de var mye dyrere. Men eneste som jeg syns var en ulempe med dem var at man ikke kunne justere høyden mellom hyllene. Mener også å huske at det ikke gikk å putte inn ei 32x32 plate inn der? Eller husker jeg feil? Mener iallefall at jeg forsøkte å putte ett modulhus inn i ett slikt vitrineskap men at det ikke var mulig på grunn av de vertikale metallstengene. Men ut ifra bildene dine så ser det ut som du iallefall har en veiplate på en av hyllene…

Tog freak: Om du skal leie en ny leilighet i en privateid enebolig og de spesifikt har sagt at du ikke kan ha husdyr, så kan de rett å slett bare velge å ikke ha deg som leietaker dersom du insisterer på ha husdyr. De trenger ikke begrunne saken. Det er jo de som eier huset… (dette er ikke ett borettslag). Og i dette tilfellet så er huseier allergisk mot pelsdyr og ungen deres har astma. Det er flere katter i området og de har allerede nok problemer med de om de ikke skal ha en i underetasjen i tillegg. (ref husleieloven §5-2: “…og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren…”)

37x43cm skulle tillate det

Fint rom, TogFreak

37x43cm skulle tillate det

Fint rom, TogFreak og Chilis

Jeg har et byggebord og smart store 15 i hyller fra gulv til tak rundt. Har noen glasskap til utstilling av modeller, men det er egentlig nedprioritert.
Har større bokser under hyller rett på gulvet, som er buffer-påfylling til smart store 15.

Slikt som modulhus og større sett har jeg på 2 lagerrom (ene er kjølerom som er mørk og støvfri)

Jeg har ikke hatt problemer med støv, men så har jeg ingen layout åpent fremme heller.

Lykke til Øyvind! Oppdater oss med bilder da! :smiley:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10154723262361386&id=573271385

Jeg har ett eget legorom på ca 2x3 meter der ene hjørnet har et innbygd klesskap, og døren er foran denne. Vindu er rett ovenfor døren, så jeg får i praksis bare brukt 1/2-2/3 av rommet.

Har en del Raccoskap, og noen andre sortimentskap + smartstorebokser og esker. Disse har jeg hatt oppå et par gamle skrivepulter med skuffer, og ett hjemmesnekret bord jeg fant i kjelleren. Erfaringen min er at sortering er vanskelig.

Jeg har forsøkt å ha det meste innen armlengdes avstand (gammel bartendertankegang). Jeg skal omorganisere slik at jeg får:
-1 helvegg med sortimentskap mellom skap og yttervegg. Mest brukte brikker i bryst-hoftehøyde. Store deler i smartstore over.
-Byggebord langs vegg mellom dør og vindu (Slik at jeg får litt ekstra lys)
-Lagringsplass for brikker til sortering.
-Vurderer også et trancherbord som kan trilles til sortimentskapene, for å lette sorteringsjobben.
Muligens hylle med belysning under, over byggebordet.

Jeg er først og fremst MOD’er, så det ene uåpnede settet mitt, andre esker og ubrukelige ting som fly-tog deler o.l. kan jeg plassere i bod i sokkel/kjeller.
Den største utfordringen er hvor jeg skal plassere alle påbegynte prosjekter som står til modning (etter en stund kan jeg se på dem med friske øyne, og ser da enten hva jeg må endre, integrere i nye prosjekt, eller forkaste.

Hmm… ble plutselig litt mer tydelig hvordan jeg skal gjøre det når jeg må forklare det skriftlig :slight_smile:

Da er tiden kommet for at jeg også må tenke nytt om Legorommet mitt. Jeg låner pr i dag tre rom i et gammelt hus ikke så langt hjemmefra. Det huset er ikke særlig bra, og kommunen har vel mest lyst til å rive det. Garantert at det er en egen museverden på loftet, sanitærforholdene kan vel ikke kalles gode akkurat og veggene er uten isolasjon… Dessuten ser jeg for meg at huset skifter eier i løpet av året - eller altså blir revet.

Jeg har et lite hus på 60 kvadrat i hagen - eller - jeg eier to hus/eiendommer i samme gate/vei, og tenker å bruke det til legohus en gang i fremtiden. Men - due to finansene mine er det pr i dag utleid på ubestemt tid, så det er ikke et alternativ å flytte dit ennå. Da er det kjellerstua igjen - et rom på 4,5 x 3,7 meter som skal brukes til andre aktiviteter av andre enn meg. Kona skjønner at jeg må redusere omfanget på legosamlinga om jeg skal ta det med hjem, så hun synes faktisk det er lurt. Jeg er fortsatt i tenkeboksen…

Fordeler med kjellerstua:

  • varmt hele året
  • ingen ekstra husleie eller ekstra utgifter til strøm
  • nær tilgang, så korte pauser mellom andre aktiviteter kan brukes på lego
  • hobbyen kan dyrkes i umiddelbar nærhet av familien

Ulemper med kjellerstua:

  • liten plass!
  • vet sannelig ikke om det er flere jeg…

Så - hvis jeg nå ender med å flytte hjem, tenker jeg at jeg dropper det meste av oppbevaring av bygde sett og satser på bygging (mocs og mods) og kanskje litt fotografering for å huske det jeg eventuelt bygger. De fleste settene vil altså gå i klosseoppbevaringen og brukes til egne prosjekter. Alle former for salg av sett og klosser vil utgå (noe må altså selges/avhendes før jeg flytter hjem).

Var innom Harald en tur før jul - han har brukt kjøkkeninnredning fra IKEA til klosseoppbevaring - så sinnsykt bra ut! Men litt dyrt om man skal kle hele veggen med skuffer… Bauhaus har også noen skuffegreier som ser bra ut bauhaus.no/skuffereol-m-10-skuffer-1.html noen som har prøvd dem? Prøvde å søke dem opp i forumet, men fant ikke noe annet enn en omtale av dem. Til sist er det alternativet med hyller og Smartstore-bokser. De synes jeg imidlertid ikke er estetisk fine nok til å dekke en vegg i kjellerstua…
Jeg kan bruke en vegg på 3,7 meter, og må ha plass til et byggebord på 60-70 cm bredde i det ene hjørnet - det gir meg 3 meter til rådighet. Jeg kan gå opp til 1,7 meters høyde på veggen. Hva synes dere? Hyller, kjøkkenskuffer eller plastskuffer fra Bauhaus?

Gjermund

Jeg har jo vært på utkikk etter løsning for å få bedre plass til min LEGO samling, ett alternativ var jo å få tak i en større leilighet (som jeg jo nå får), det andre alternativet var å leie ett lokale ett annet sted for kun LEGO samlingen. Som ett studio som jeg ser flere Brikkelaugere har gjort. Men grunnen til at jeg ikke har ønsket ett eksternt lokale er at jeg av og til får noen spontane ideer som jeg har lyst til å teste med LEGO deler. Eller at jeg helt plutselig får lyst til å fortsette med ett eksisterende prosjekt. Jeg synes at å ha ett eksternt lokale vil forhindre dette spontane. Kan jo selvsagt ha noe LEGO hjemme og største mengden på det eksterne lokalet. Men det blir ikke særlig praktisk slik jeg ser det.

En annen idé som jeg lenge har gått å tenkt på er å kjøpe en gammel landhandel som har lagt ned. Disse er som oftest i tilknytning til en leilighet/bolig for eierne. Var iallefall flere slike her i Troms/Tromsø før i tiden, hvor familien som eide og drev butikken bodde i etasjen over. Dert kunne man ha bodd i boenheten og hatt LEGO utstilling/byggerom der som butikklokalet var.
Det var en slik bygning til salgs for ca 2 år siden, men tilstanden på bygget var i så dårlig befatning at det ville gått med mye tid og penger for å få det i god stand selv om prisen for bygget var veldig lav. Og desverre så har mange av de nedlagte butikkene ikke vært til salgs. Ser at mange av dem blir bygd om til leilighet/boenhet der butikken før var og fortsetter å bli i familien som drev/eide butikken.

Men inntil jeg enten vinner i Lotto eller arver masse millioner så blir det å leie en leilighet :slight_smile:
Flere her har allerede nevnt flere ting som jeg tar som gode ideer og skal forsøke å implementere i det LEGO rommet som jeg nå er på vei å innrede. Det går ikke så kjapt å flytte, er mye som skal pakkes og dårlig tid til å utføre pakking og transportere tingene. Men håper å ha flyttet alt i løpet av 14-dager. Så starter prosessen med å innrede LEGO rommet og plassere ting der de skal være.
Morty nevnte blant annet en ting: ha ett bord som kan utvides ved behov. Men jeg har jo lyst til å ha en permanent layout stående. Men etterhvert så tror jeg at rommet jeg har blir for lite til det og at det blir omtrent slik jeg har hatt det til nå, bare at rommet blir KUN for LEGO. Tror ikke jeg ser løsningen helt før jeg begynner å plassere opp hyller og får flyttet inn det selvlagde byggebordet.

Jeg bygger i hovedsak egne modulhus og har et lite rom på 1.2 kvadratmeter slik at sortering og legobygging kan foregå i nærheten av stue og kjøkken. Den ene veggen er fyllt med Cocraft detaljskuffer med inntil 32 flyttbare innsatser i ulik størrelse der jeg har mange små elementer sortert etter farge i hver skuff. Jeg kan benytte flere skuffer til for eksempel Light Bluish Grey dersom jeg har mange ulike elementer i denne fargen. Dette betyr omtrent tusen ulike elementer lett tilgjengelig fra byggebordet. Ved sortering bytter jeg til større innsatser ved behov samt til SmartStore Home systembokser dersom det blir tilstrekkelig antall like deler til at dette er hensiktsmessig. Synes SmartStore 38x14x11 fungerer best med begrenset plass og disse er plassert i hyller over og under byggebordet. Deler som sjelden er i bruk kan oppbevares lengre unna.

Her er rommet mens det enda er helt tomt. Blir sikkert lenge til jeg ser det slik igjen. :slight_smile:
De greiene på veggen var malt der av forrige leietaker. De blir skjult av hyller og ting så jeg trenger ikke male om rommet. Men det må iallefall mere lys inn i rommet. Men jeg skal installere det først når jeg har blitt enig med meg selv hvordan jeg skal innrede det. Foreløpig tanke er å ha byggebordet i hjørnet til venstre i bildet og resten av veggene (også foran vinduene) blir dekket av hyller fra guiv til tak.

2018-01-03_mob01 by Øyvind Steinnes, on Flickr

Har nå fått flyttet det meste av LEGO samlingen til den nye leiligheten og slik ser det ut nå:
2018-01-22 New room by Øyvind Steinnes, on Flickr

Oppdater oss gjerne med flere bilder :smiley:

Ett bilde, ikke helt relatert til LEGO rommet, men synes LEGO modellene gjorde seg bra i disse reolene. Og de LED lyslistene gjorde virkelig “prikken over i-en” her syns jeg :slight_smile:


2018-02-24_mob (1) by Øyvind Steinnes, on Flickr

Starter med LEGO rommet til neste helg.

Slik ser Legorommet mitt ut:

Har en plan om å ha tre rader med Raccohyller (flere mindre skuffer, Evt noen store med skillevegg).
Kapasiteten er allerede sprengt selv om jeg har bygd alle klosser og plates sammen. Har plassert store båter, fly og ett par millioner dekk (mange ihvertfall. That’s what you get when buying used lots). Har 10-12 separate bokser med tiles og minifig deler (har sortert slik at jeg har en av hver, duplicates ligger i poser under benkene. Technics i en av Raccohyllene og smådeler technics i den avlange øverst til venstre.

Jeg vurderer å forlenge byggebordet (til venstre) litt og ha hyller over og evt på sidene. Må også skaffe mer lys.

Malingen er der midlertidig pga et innfall om å male dette selvportrettet jeg tegnet med touchpad i paint:

Men etter at jeg blandet akryl og oljemaling, må jeg vel innse at jeg ikke kan male :blush: :laughing:

Vel, synes ikke du skal være flau over dette: Storm P møter Picasso…
Fint legorom!

Ser ut til at du har et helt flott LEGO rom. Kanskje noe mørke vegger etter min smak, men antar de blir fulle av reoler etterhvert så da vises de ikke likevel :slight_smile:
Og lys ja… akkurat dette punktet er noe jeg ser på akkurat nå. Har grublet litt og funnet ut at jeg jo faktisk begynner å bli gammel (og ikke blir man yngre med årene heller) og trenger mer lys for å se ting godt. Men ellers liker jeg jo å ha en del mindre lys i leiligheta enn det jeg ser folk ellers normalt sett har. Men det er nå bare sånn jeg alltid har vært.

På møterommet på jobben min har vi kledd taket med 60x60 LED paneler. Der blir det VELDIG mye lys, men med dimming på dem så kan man justere lysmengden veldig bra og med mange paneler i taket blir lyset veldig jevnt fordelt i hele rommet. En annen fordel med slike LED paneler er jo at de bygger lite i høyden, avgir lite varme og trekker lite strøm. Vurderer nå å montere 2-3 slike paneler i taket over byggebordet på LEGO rommet. Jeg må måle litt og fundere litt på hvilken størrelse paneler jeg trenger og eventuelt hvor mange jeg må ha. Første tanken var 3 paneler i størrelsen 120x60cm montert i en L som følger byggebordet som også er i samme form.
Panelene jeg vurderer er av denne typen: ledonline.no/led-panel.html
Har ikke bestemt meg om jeg skal kjøpe akkurat fra den butikken eller om jeg finner andre butikker som selger tilsvarende. Kan også kjøpe dem fra Alibaba eller andre kinesiske leverandører som det finnes mange av og som også leverer veldig billig. Ulempen er jo at kvaliteten kan være noe varierende og om man får problemer med lampene så er det ikke like lett og få dem byttet/reparert. Er jo også litt risky å koble til slikt om man kjøper 230v utstyr som kanskje ikke er godkjent for bruk i Norge.

Ikea har noen veldig kjekke lamper: ikea.com/no/no/catalog/products/10302969/
De er trådløst dimbare og finnes i mange størrelser.

Jeg vil sterkt fraråde å kjøpe billiglamper fra Kina på nett. Husk du skal sove trygt i huset.