Nye veimoduler

Jeg tror dette blir min første post i dette forumet hvor jeg faktisk bidrar med noen bilder. På tide. Dette er langt unna de kreasjonene mange her kan vise til, men med litt flaks er det 1 eller 2 som kanskje synes dette er av interesse også. Ellers er det bare å bla videre. Jeg har kikket litt på de nye veimodulene i [set=60304]sett 60304[/set] som LEGO ga ut tidligere i år, og sett dem i lys av modulbygningene mine. Jeg har nemlig lenge synes at det blir for trangt i byrommet med de tradisjonelle veiplatene, og disse modulene løser det problemet på en fin måte. Jeg har sett mange fine eksempler på SNOTing av veielementer som ser finere ut, men de blir fort dyre og tidkrevende å lage. Disse modulene er en veldig fin mellomløsning etter min mening.

For de som ikke har prøvd disse veimodulene ennå, så er de 16x16 og 2 plates høye, og settes typisk sammen med 2x4 tiles. Det betyr at det blir en upraktisk høydeforskjell mellom disse veiene og modulhus bygget på original baseplate. Derfor ble fase 1 å flytte bygningene over til 4 stk 16x16 plates istedet, slik at høyden på fortauet er lik høyden på veibanen. I bildene nedenfor har jeg laget et kryss med forskjellig bredde og utnyttelse av modulene for å vise noen muligheter. Noen steder har jeg utvidet fortauet (modulene fungerer også fint til det!), andre har jeg latt den originale bredden bestå. Dessuten har jeg litt forskjellig antall kjørefelt, både i samme og motsatt retning.
[attachment=1]Kryss3b.jpg[/attachment]

[attachment=2]Kryss2b.jpg[/attachment]

For å skille fortau og veibane har jeg bare bygget opp med grå tiles i 1x6 eller 1x8 (etter annet ut fra hva jeg hadde liggende). Jeg tror min favoritt er den øverste delen på bildene; altså utvidet fortau på begge sider og 4 kjørefelt (2 i hver retning). Det gir ihvertfall den romfølelsen jeg synes modulhusene fortjener. Men her er det mange muligheter. Det burde gå fint å la et trikkespor gå i midten, eller bruke en halv modul til en fysisk midtrabatt, eller hva med en gågate? Et stort torg med gater rundt? Modulene er fine til alt dette. Dessuten går det raskt å montere det opp, med tanke på utstillinger og lignende.
[attachment=3]Kryss1b.jpg[/attachment]

Jeg la også ved et raskt eksempel på en rullebane bygget med disse modulene. Beklager tilstanden på flyet; men noen her i huset insisterer på at LEGO er leketøy og skal lekes med… :wink:
[attachment=0]Rullebane-b.jpg[/attachment]

Takk for at du deler. dette ser jo veldig bra ut. ser at jeg nå trenger å investere i vei legging

Ser flott ut, holder på med det samme selv. :slight_smile: