Nye LEGO Friends

VG Helg hande 5 sider bidrag om nye LEGO Friends.Det sto i gårdagens VG 28.Januar 2012.
LEGO Group har sagt at di kommer med jente LEGO år 2012. Jeg regerer på at LEGO Group
lager nye LEGO Friends til jenter.Forfor kan ikke jenter på 6 år leke med LEGO som ekspel
LEGO CITY,NINJAGO og HERO FACTORY, STAR WARS ?.Jo LEGO Group reiner at dise 4 seriene er
til guter på 6 årsalederen der tar LEGO Group helt feil. jenter på 6 åralderen kan også leke med
LEGO CITY,NINJAGO og HERO FACTOTY,STAR WARS.Jeg synes dete er helt feil at LEGO kaler
det gute LEGO og Jente LEGO.Jenter kan også leke med LEGO guter gjør di kan byge hus og biler
og broer. Karl Fredrik Tangen som er samfunnsgeograf sier i VG HELG 28.JANUAR 2012
Det er bra hvis jentene lærer å bygge, men det burde vært broer og skyskrapere dete sier
Karl Fredrik Tangen til VG HELG.Hvis jeg hande en dater på 6 årsalederen vile jeg ikke kjøpt
nye LEGO Friends til hene. Jeg vile kjøpt LEGO CITY,LEGO NINJAGO eller andre LEGO set til hene.
Jeg synes det skal være likt man skal ikke lage LEGO kun for guter og LEGO kun for jenter.

Jon Erling

Jeg er ikke helt enig :slight_smile:
Jeg har en datter på 6 år og huset vårt fylt til randen av Lego (Hun har en storebror og en far som er lego-gal).
Når hun er med å bygger plukker hun raskt ut hestene, damene og små tilbehør som kopper, krystaller, osv og leker med dette, og hun bygger gjerne noe som kan brukes i forbindelse med de valgte “figurene” (F.eks hesten får stall eller beite, damene får hus, osv).

Gutter og jenter er forskjellige, både i lek og væremåte, og skal vi tro på engelske forskere så er det ett biologisk grunnlag for at gutter leker med biler og jenter med dukker (ref Psykologene ved City University i London). Deretter blir barna utsatt for press fra resten av verden med å bli enda mer “jentete” og “guttete”.

Jeg mener at Lego med denne serien dekker det faktum at jenter og gutter har ulike preferanser, kanskje dette rett og slett kan få flere jenter til å begynne med ordinær Lego også?

Mvh
Vegard

Lansering på Ringo Kanutten Jessheim Senter 20.februar kl 18:00 2012

Min eldste datter på 5 år leker med City, primært fordi det er det far har dilla på. :slight_smile: Hun synes det er gøy å leke med settene, men har mistet litt interessen for selve byggingen nå. Jeg er spent på om denne serien gir henne lyst til å bygge igjen, i så fall har LEGO oppnådd målet slik jeg ser det.

Skal prøve å komme tilbake med en liten rapport om hvordan det gikk.

Produktet “Olivia’s House” i den nye Friends-serien vant i ettermiddag prisen for beste leke i kategorien SchoolKids under ToyFair i Nurnberg.

Twitter-melding fra IntToyFair:
“And the Winner in the Category SchoolKids is: LEGO GmbH’s LEGO Friends Olivia’s House - Congratulations! (jd)”

:smiley: Jeg synes ikke Lego skal få kritikk for at de lager “jente-lego”, gi dem heller kritikk for at de nå i en årrekke har laget “gutte-lego”: Star Wars, Ninjago, HArry Potter, Ailien, Dino, Cars, Pirats of Caribian… Heldigvis har vi hatt City og Creator, men for noen år tilbake tok vi bilde av alle legomenneskene våre på rekke og rad for å sende til Lego, for det var ikke mange jenter å vise fram! Heldigvis har det blitt flere lego-jenter i City og lego-rommet vårt der lego-byen står og utvikles leker gutter og jenter i ulik alder med hverandre. Men lillesøster med Belville får bare en krok for seg selv, for den er tiltalende rosa for jenter på 5 år, men har helt andre dimensjoner enn annen lego. MEN NÅ - ENDELIG kommer jentelegoen i samme størrelse/ dimensjon som resten av legoen, trur eg…

At Lego satser friskt med sin nye serie er i alle fall helt tydelig. Jeg fikk omvisning hos Lego på Toy Fair i Nürnberg i helgen og jeg synes Friends-rekken og ideene bak er imponerende og svært spennende. Veldig mange sett, mye fokus på forskjellige mulige sammensetninger, sterke farger, samt dyr, alt mulig utstyr og interiør er ting jeg tror kommer til å slå ann blant jenter. Også mer fokus på identiteten til hver enkelt figur, med navn og personligheter på figurene tror jeg er et smart trekk.

Personlig har jeg fortsatt tilgode å la meg begeistre så veldig for Friends-serien (kanskje fordi jeg er mann? :laughing: ), men jeg forstår godt hvorfor Lego gjør dette - og synes de mottar ufortjent mye kritikk for å markedsføre egne Lego-serier mot jenter. Som det har blitt nevnt flere ganger allerede, så er det jo ikke noe nytt med leker markedsført mot ulike kjønn- og aldersgrupper.

Ta en ekstra titt neste gang du er i lekebutikken, de fleste lekeprodusenter har egne gutte/jente-leker. For eksempel har Playmobil gjort dette i et par tiår allerede.

Da har jeg tatt Friends-bygningene litt nærmere i øyesyn, ikke etter å ha kjøpt dem men studert noen ferdige bygg i den lokale lekebutikken. Det som slår meg som litt spesielt/nytt er at i motsetning til de vanlige/tidligere LEGO-bygningene så mangler taket på en-etasjes-bygningene; det er bare fasaden. Dette gjør selvfølgelig at det blir lettere å komme til, men for meg som vurderer å innlemme noen pastellhus i byen min fører det til diskvalifisering. Før har det i det minste bare vært bakveggen som har manglet på ‘lekesettene’ (i motsetning til ‘utstillingssettene’ som Creator-serien - ja jeg er klar over at det går an å leke med dem også).

Kanskje jeg får kjøpe noen flere sett og modde dem sammen til ett med fire vegger og tak. Men akkurat nå er lommeboka i Town Hall-beredskap, så det får vente litt. Likevel håper jeg dette er en trend som kun gjelder Friends-serien og ikke de vanlige City-settene…?

Fikk lønn i dag:

Syns dem er flotte alle sammen jeg, så jeg klarte ikke å velge og bare kjøpte ett av hvert som var kommet i butikken til nå :smiley:

Hehe, nice :slight_smile: Hva skal du gjøre med dem? Bevare dem urørt til fremtidige generasjoner eller bygge dem og implementere i en (City)layout? Hvor mye måtte du ut med?

Bevare urørt? E du toilatt mann? :slight_smile: (som vi sier her nord)
Nei, erru gæærn. Klart jeg kjøper dette for meg selv.
De skal bygges alle sammen, så kanskje moddes, og så går de inn i samlinga som deler. Men mange av teknikkene og en del enkelte element vil nok dukke opp i en del by-layouter jeg lager fremover.
Her er prislista på hva disse koster hos Ekstra Leker:
#3061 - 272,-
#3065 - 187,-
#3183 - 139,-
#3187 - 254,-
#3188 - 349,- (på tilbud)
#3315 - 659,-
#3930 - 54,-
#3931 - 54,-
#3932 - 91,-
#3933 - 91,-
#3934 - 91,-
#3935 - 91,-
#3936 - 91,-
#3942 - 187,-

Tror ikke jeg skal begi meg ut på denne LEGO serien.
Da begynner vel Therese å påstå at jeg “har blitt HOMSE”
Ikke at jeg har noe i mot homofile mennesker, men hun trenger ikke et påskudd for å terge meg… Hehe. Dere skjønner sikkert hvor jeg vil…

Lego er Lego :slight_smile:

Gullet er gulost, mann er mann, hund er hund og farge er farge… Hehehe

Som den barnløse og single metal-fyren jeg er så står jeg muligens nå i fare for å havne i en liknende situasjon som han i den gamle Coop Prix reklamen: youtube.com/watch?v=4jSzhmTW2uE

Men det skal på ingen måte stoppe meg i å kjøpe disse settene altså! Dels fordi jeg samler, og dels på grunn av alt det spesielle tilbehøret. Men de kommer nok ikke til å stå utstilt ved siden av Millennium Falcon på neste vorspiel…

Morn Du!

SJølsagt urørt.
Nettopp derfor må man ha minst to av allle LEgoset. Et til å ha urørt i skapet/vitirnen.
Et til å bygge opp slik det skal, flere til å bruke klossene til noko meningsfylt.
(Æ har dessverre ikkje to eller flere av alle (som æ har). Ikkje engang en av alle.)
Æ skjønner ikkje at og koffor dem hisser sæ opp over disse rosa Legoer:
Det fantes minst like rosa=kjønnsdiskriminerende Lego før og det fins masse annet som er verre.
Både leiker og annet.

Æ trur at Lego liker all denne omtalen som gratis reklame.
Økenavnet mitt i Legochat: Rosavioletta.
Hilsen
Micha

Rett før påske fikk datteren min og jeg tak i en promo-plakat for Friends-serien, og her kan man se noen glimt av hva som kanskje kommer videre i serien. I en stor tegning av Heartlake City kan man finne følgende ‘sett’ tegnet inn, i tillegg til de som allerede er ute i salg:

  • Ridesenter
  • Bil med hestehenger
  • Bensinstasjon
  • Speedbåt
  • Emmas hus
  • Mias hus
  • Campingbil og rasteplass
  • Sjøfly

Mulig dette er kjent informasjon, jeg kunne bare ikke huske å ha sett noe om det her inne. Nå vet jeg jo ikke om dette faktisk stemmer, men det virker på meg som logisk.

Ser ut til å stemme bra det der i forhold til info som er kommet ut tidligere.
Se denne listenBrickset.com for eksempel.
Der er det listet opp følgende sett som skal komme senere:

  • 3063 Plane
  • 3184 Camper
  • 3185 Riding Camp
  • 3186 Horse Trailer
  • 3189 Horse Stable
  • 3916 Advent Calendar (denne gleder jeg meg litt til)
  • 3937 Speedboat
  • 3938 Bunny House
  • 3939 Music

Jeg har ikke sett noen offisielle bilder av disse settene enda. Men jeg har også sett den promo-plakaten uten at jeg har studert den så nøye og mange av de du har listet opp over stemmer jo med de som er listet på Brickset at skal komme. Emmas og Mias hus høres også bra ut.

Hei
Det stemmer at det kommer en runde til med Friends i år, og 3185 tror jeg blir julegavehitt :slight_smile:

Her er listen (og veil priser) på norsk, disse lanseres 1. august :
3063 Flyklubben i Heartlake kr 199,5
3184 Bobil 299,50
3185 Rideleir 1099,-
3186 Emmas hestetransport 249,50
3189 Stallen i Heartlake 549,-
3938 Andreas kaningård 99,5
3939 Mias soverom 99,5
Lanseres 1.8.12

Kalenderen kommer i slutten av september og har en pris på kr 199,-

Mvh
Vegard