Nye dyrearter

Min første tanke når jeg så dyrene var at “jøss, noen som har lest Don Rosa igjen” :stuck_out_tongue:

Likner litt på “husdyrene” i kjelleren min:-)

Nytt fra naturen - Heptapus asymmetrica

Denne usjarmerende krabaten ble nylig dradd opp av havet øst for Japan (rett utenfor Fukushima, faktisk). Dens lite tiltalende ytre er gjennomført usymmetrisk og gemyttet er ikke noe å skryte av det heller. Systematiske observasjoner av adferden har avslørt en rekke negative trekk. Den har vist seg oppfarende og skvetten med en hang til selvmedlidenhet. Videre undersøkelser vil forhåpentligvis avklare om dette er en enslig mutant eller et eksemplar av en ubeskrevet art. Den har hittil ikke vist noen tegn på vilje eller evne til formering.

Vi håper inderlig at svaret er enslig, steril mutant!

Heptapus asymmetrica by birgburg, on Flickr

Heptapus asymmetrica by birgburg, on Flickr

Birgitte

Hahaha, nydelig skapning detta der… :slight_smile:

knall tøff, du er SÅ kreativ

steinar

Enda en knall bra skapning fra Birgburg dyre verden. Håper på å se flere av disse fremover.

Heptapus asymmetrica
Denne usjarmerende krabaten ble nylig dradd opp av havet øst for Japan.

Det er en viss fare for at du har gjort det helt store Birgburg :open_mouth:
Du burde ikke ha rota deg ned til Japan med M/F Klossfjord.
Flere av arten har garantert sneket seg ombord der nede.

Det egentlige navnet er, i følge Darwin, Heptapus asymmetrica formerus kolossalis…og altså ingen steril mutant!
Videre leser jeg at arten stort sett livnærer seg på oppdrettsfisk grunnet genetiske strålingsskader fra Fukushima.
Snart kan farvannet rundt Øya være full av arten.
Et velmenende råd: La lakseoppdrettet ditt være tomt for fisk!

Får sørge for å sperre ham inne når han kommer i brunst.

Det dukket plutselig opp et par nye kryp.

Grell dypvannsreke, (Pandalus varicoloris) er en ikke særlig behagelig fargekoordinert skapning. Dette individet har i tillegg islett av pastell, et sikkert tegn på at kjønnskiftet er i gang (ja, reker gjør faktisk det). Om få uker forventes han/hun å være fullstendig Friends-farget.

Garish deepwater prawn (Pandalus varicoloris) by birgburg, on Flickr

Med våren kom den tvers gjennom uærlige hagesneglen (Helix pseudoinnocentis), og han har slett ikke spist av prestekragene…

…honestly, I did not eat your daisies by birgburg, on Flickr

It wasn't me! by birgburg, on Flickr

Kjempesøte som alltid :slight_smile: Får vi se noen av disse i Trondheim neste helg?

Ja da, de kommer hele gjengen!

:mrgreen:

Flirer meg skakk av kreaturene og ikke minst beskrivelsene dine… :laughing:
Tommel opp!

Hehe, fliring :slight_smile: Godt gjort å få til med lego :slight_smile:

Hei igjen!

Et par nye dyrearter er kommet til siden sist.

Vi starter med en nær slektning av steinskvetten, nemlig kjempeskvetten, (Oenanthe trepidus). Spebygd og fryktsom av natur. Forskrekkelsen kan, i likhet med i tegneserier, observeres ved hodeplagg som spretter opp.

Jumpy jackdaw (Corvus trepidus) by birgburg, on Flickr

Den neste er strengt tatt ikke en ny art, men mer et produkt. TOBY-serien er designet for å fungere som det perfekte kjæledyr. Godt lynne, slitesterk, allergivennlig og glutenfri. 500s-modellen er produsert i en gjennomsiktig utførelse med forsterket overside.

TOBY 500s by birgburg, on Flickr

Den gjennomsiktige utførelsen gjør TOBY 500s til en uvurderlig pedagogisk ressurs, og vil også bidra til å senke veterinærutgiftene. Denne modellen er også til en viss grad i stand til å diagnostisere seg selv. Her er den knipset i det den slår fast at magesmertene skyldes tarmslyng.

TOBY 500s by birgburg, on Flickr

Siste dyr ut er den gyldne karpepirayaen, Piranha aurelius. Tropisk ferskvannsart, hyperaggressiv og forfengelig med klare narcissistiske trekk.

Golden carp-piranha (Piranha aurelius) by birgburg, on Flickr

Golden carp-piranha (Piranha aurelius) by birgburg, on Flickr

Den kan både åpne kjeften og slå litt med sporen, men først og fremst er den god på å falle fra hverandre.

Birgitte

Jeg er imponert over kreativiteten og flott bruk av farger samt tilhørende historier for hver art.

Jeg trodde den siste der var en tropisk breiflabb? :slight_smile:
Men må si jeg egentlig likte snuten på det første forsøket du la ut hvor den var lime med litt transgreen knudrete greier i front. Passet veldig til en dypvannsfisk som breiflabben.

Men hva vet vel jeg, er vel mange flere fiskearter enn breiflabben som liker å fiske etter mat med en slik “antenne” / “fiskestang”

Men kul er modellen åkke som!
Og du har alltid slike morsomme beskrivelser på kreasjoner som gir dem en ny dimensjon :slight_smile:

Takk for kommentarer :slight_smile:

Øyvind: Enig i at fisken ser ut som litt av hvert. Kanskje det er en steinflabb?

Jeg begynte med hodet, og hadde en vag ide om en fargesammensetning der den tran-biten passet inn. Problemet var bare at jeg ikke har oversikt over hva jeg har, legorommet er et konstant sodoma og jeg har selvpålagt innkjøpsstans. Resten av fisken måtte bli slik den er nå, og med så mange farger på en gang var det den lille trans-biten som fikk utseendet til se bare rotete ut. I en annen fargekombinasjon kunne den vært en perfekt “nese”.

Digger fisken

Morsomt å lese historiene, bra tarmslyng.

Steinar

Ahh ! Nye fantastiske innslag fra birgburg sin forunderlige dyre verden.

Alltid morsomt å lese om de artige dyrene du har lager.
Fisken var nok den beste. Men Fuglen minte meg om noe jeg så i en tegnefilm en gang. (Var det fest delen i Snøhvit og de syv dverger tro?)