Nybegynner

Hei alle sammen :slight_smile:

Etter å ha bygget endel lego i barndommen for så å sette det bort, til igjen ta dette frem for en stund siden for min sønn (som er snart 4) har jeg klart å bli litt hekta.
Driver og sorterer og bygger opp den legoen jeg hadde på 80/90 tallet, mangler endel brikker men skal kjøpe det jeg mangler senere på nett. Nok om det.

Var på legoland for 2 uker siden sammen med kona og sønnen og både jeg og spesielt sønnen ble ikke noe mindre giret på lego for å si det sånn, han kjøpte seg noe og
jeg kjøpte meg 4000016,4000010 og 10245 :slight_smile:

Har ikke åpnet disse enda, har tenkt litt på tanken om å bare la de ligge uåpnet, kansje starte å samle litt :slight_smile: Hva hadde dere gjort?

Kommer disse til å stige i verdi? eller er det slikt at alle uåpnete lego stiger i verdi med årene?

Er det forresten mange som samler her? eller bygges det for det meste?

Hei og velkommen

Tror du vil finne alle typer her på forumet. Noen samler, andre bygger og noen gjør nok begge deler.
Jeg er nok i siste kategori. Men jeg samler og bygger både fri eller MOCs som det kalles og eksisterende modeller. Bygger opp gamle modeller.
Har ikke helt gått inn for å samle for å ha esker uåpnet.

Edit: For min del er det mest gleden av å bygge modellene enn å ha de lagret i esker uåpnet, selv om noen står i esker fortsatt. Men det er nok av andre grunner.

Hei og hallo!

For å være ærlig har jeg aldri forstått trangen etter å samle på noe som helst “nytt i esken”. Om man bare har noe stående i en eske for at verdien skal øke så føler ikke man har noe igjen for det utenom pengene, og da er det ikke gøy da er det bare en invistering i noe man vil ha pengeutbytte av.

Personlig har jeg mye større glede av legoen når jeg får bygget den, sett modellen og kunne “leke” med den. Det er jo Lego jeg samler på og liker, og ikke esker med bilde av lego på. Jeg har en 10245 stående sammen med julepynten, og den skal jeg og fruen bygge sammen og sette frem til jul :slight_smile:

Men det er så klart personlig, og det er jo litt hver til sitt.

Ser ikke helt gleden av å ha sett stående uberørt i esken sin, jeg synes moroa ligger i å bygge settene og sette de opp til utstilling med påfølgende fikling og justering. Til et par av de større grom-settene tar jeg dog vare på selve eskene (disse pleier ellers å gå i søpla).

Skulle jeg samlet på sett uåpnet i eske, måtte dette sannsynligvis vært ekstra eksemplarer av sett jeg hadde fra før, bare for å se om det økte i verdi og om det var mulig å tjene litt på et fremtidig salg, men jeg er ikke helt der i dag. :slight_smile:

Takk for svar, blir nok jeg åpner 10245 den 1 advent å bygger den da sammen med sønnen og bruker det som pynt, vil nok bli fint det :slight_smile:
Kommer nok til å kjøpe for å bygge og “leke” med og noen for utstilling, der har jeg allerede 21019 og 21013.

Men hvis jeg av og til kjøper noen set bare for investeringen sin skyld, hva i all verden burde man kjøpe da? Exclusives og hard to get set? eller rett å slett noe andre serier-set…?

Settene med størst mulighet for å øke betraktelig i verdi er vel typisk exclusives og da spesielt lisensierte (Star Wars, Superheroes etc). Markedet for utgåtte sett er vel i hovedsak AFOLs og samlere, så man må vurdere hvilke sett som appelerer til disse.

Så lenge settet kan gjenskapes med brikker som er tilgjengelige i salg vil det begrense muligheten for verdistigning, så det lønner seg sannsynligvis å gå for sett som har mange unike elementer.
Problemet med den strategien er at elementene fort kan dukke opp i et nytt sett, og plutselig stupte verdien på settet.

Ellers er det sett som ikke er tilgjengelige i vanlig salg som stiger mest i pris. En Star Wars-polybag fra Nille til 34,90 kan gå for rundt en hundrelapp på Bricklink, mens de fleste vanlige sett koster mindre på BrickLink enn i butikk i Norge, i et hvert fall før porto, mva og fortollingsgebyr kommer på toppen.
Men slike sett er gjerne dårlige investeringer, det handler som regel om å få settet solgt før det kommer flere på markedet. Eller noen oppdager at de kan lage settet med brikker fra Bricklink.

Modulhus og Star Wars-sett har tidligere vist seg å være gode investeringer, men nå er det flere som ønsker å tjene penger på en forventet prisstigning på modulhus enn det er nye kjøpere som skal ha komplett samling av modulhusene, så det er ikke lengre noe å tjene.

LEGO-investering er for tiden i en boble, så generelt lønner det seg kun å investere i LEGO-sett hvis man klarer å hoppe av i tide.

Vi har bare uåpnede sett der vi ikke har rukket å bygge, har doble sett eller fordi vi rett og slett ikke har plass til å ha alt fremme :open_mouth:

Til jul har vi samlet på hele juleserien, og hele familien samles første søndag i advent for å bygge opp julelegobyen vår. Og den rives ned igjen etter jul og pusses i en egen julepynteske. Noen ganger synes jeg lego skaper mer minner og gleder ute av boksen enn inni en boks.

Som du ser er det ikke fasit på ditt spørsmål
Det viktigste er at du gjør det du ønsker. I Brikkelauget er det stor takhøyde for ulike tilnærminger
For min del gjør Lego seg best når den kan bygges med
Dersom du ønsker å spekulere i en verdiøkning på Lego sett i salg, bør du ha et stort budsjett og en stor bod. Alternativet for å tjene penger på Lego er å åpne din nettbutikk på Bricklink.com og kjøpe og selge der. Det finnes deler som i innkjøp i sin tid kostet under krona som nå selges for det 50-dobbelte og mer. Det er noen (også i Norge) som har dette som levebrød, men uåpnede sett tror jeg utgjør en forsvinnende liten del av inntjeningen.
Uansett, velkommen i klubben, og kos deg med Lego :smiley: