nybegynner spørsmål!

Hei!
Etter å ha kjøpt en par store sett på kort tid, lurte jeg på hva dere gjør med eskene. Tar dere vare på dem? I tilfelle senere salg? Eller har dette Ingenting å si uansett når esken er åpnet? :slight_smile: med tanke på verdi etc.
Ingen planer om å selge den kjekke legoen, men man vet aldri!

Var på lokale toys r us og handlet grand emporium idag, så de hadde 10227 b-wing starfigther til salgs, som er “retired” produkt hos lego. Er slike ting lurt å kjøpe ?
Er mer interessert i byggninger/biler/tog/thecnic selv, men feks for å bytte eller selge for å få ting jeg ønsker meg senere.

Dette har vært et av de store dilemmaene mine. Fra ca. 1995 til ca. 2007 tok jeg vare på alle eskene mine, har også noen eldre esker. På det tidspunktet innså jeg at dette tok for mye plass så fra da av gikk nye esker i søpla. Selv om jeg har flatpakket de eskene jeg har beholdt, fyller de ganske elegant litt over et “standard” garderobeskap. Det var dette som var årsaken til at jeg droppet å ta vare på de; plass. Jeg vil mye heller bruke plassen til å lagre klosser, uåpnede sett og byggeveiledninger:p

Hvis jeg snubler over gamle sett, er jeg jo overlykkelig om esken er i god stand. Så egentlig er svaret mitt; har du plass, ta vare på eskene. Har du litt begrenset plass, kast eskene med en gang - for jo lengre du venter, jo værre blir det å kaste de;)

Når det gjelder verdi vil nok enkelte esker øke i verdi om man beholder de i god stand. Ser feks at esken til Cafe Corner går for rundt 500,- http://www.bricklink.com/catalogPG.asp?O=10182-1, men antar dette er en av de som skiller seg ekstra ut.

Jeg sitter med en følelse av at tiden for å få den helt store fortjenesten på å kjøpe utgåtte sett for så å selge de 3-4 år etterpå er over. Jeg tror det er mange flere som gjør akkurat dette nå. Men dette er kun basert på synsing.
Se feks på modulhusene, de første har en høy verdi men jeg tviler på at de som er i salg i dag går for like mye om noen år. Men har du mulghet til å sitte veldig mange år på et sett, er det klart det kan få en ok verdi. Om det slår å sette pengene i andre ting, er vanskelig å si. Men har man lagerplass og penger å bruke på det, hadde det absolutt vært spennende å gjort.

Selv tar jeg for øyeblikket vare på eskene (flatpakket), men det spørs vel om det er noen god løsning på sikt.

Når jeg jeg kjøper brukt så spiller det ikke noen stor rolle om eske er med, men når noen har tatt vare på esken så føler jeg meg litt tryggere på at settet er brukbart behandlet og komplett. Er jo ganske ofte man ser bilder av “komplette” sett på Finn.no som mangler massevis av deler… For veldig gamle sett så hadde det jo vært stas å finne noen med esker, men da snakker vi for min del om sett som er mer enn 30 år gamle…

Akkurat B-Wing tror jeg ikke jeg ville satset på som investeringsobjekt, dette settet ble solgt til halv pris ($100) i USA på Lego’s SW salg 4 mai i fjor hvis jeg ikke husker feil. Forøvrig så er jeg enig med synsingene til Luza.

Takker for svar!
Da blir det kasting av de fleste esker, noen blir gjerne “pynt” i lego hjørnet kona i huse har gitt tillatelse til :wink: bare få noe mer en ett bygg å begynne byen med først ;p

Blir nokk ikke mye kjøping av sett for å lagre nye i eske da. Heller bruke de pengene til å få gang på samlingen :slight_smile:

Er det forresten noen modulhus jeg bør prioritere som nærmer seg EOL? (End of life)
Og det noen regel for hvor lenge et sett ca er i salg før det pensjoneres?

Her har du oversikt over de husene som er gitt ut: http://brickset.com/search/?query=modular%20buildings
Av de som er i salg nå, er det Fire Brigade som er eldst og fort forsvinner først.

Dette med å ta vare på esker eller ikke er noe jeg har lurt på selv. Har endt med å flatpakke eskene til de største settene, mens eskene til mindre sett blir kastet. Usikker på hvorfor jeg tar vare på eskene til de større settene, men jeg ser for meg at de kan være gøy å se tilbake på om 10-15 år. Kommer jeg til å angre om jeg kaster dem, eller skal jeg bare la det stå til? Strengt tatt gir de jo ikke SÅÅÅ mye mening heller, all den tid settene er åpnet og bygget…?

Jeg samlet ikke esker i starten, og angrer på det :frowning:
Har mye esker nå, og har ikke hjerte til å flatpakke dem engang :open_mouth:
Meeen, ja det tar utrolig stor plass :blush:
Som f.eks eske til 8275 osv, er jo morro å ha :smiley:

Nå må denne diskusjonen slutte…det er like før jeg begynner å samle på eskene igjen :open_mouth: :imp:

:wink:

Dette er et enkelt spørsmål :stuck_out_tongue: Kast eskene…de kan det ikke bygges av og tar opp unødvendig mye plass til det det som er viktigere å ha plass til, nemlig det som er inni eskene :wink:

Vet det er mange som synes det er flott å samle på eskene og det er delte meninger om dette, men hører om alt for mange som sparer på det i mange år og tilslutt kaster dem når plassen trengs til andre ting. Men har man en låve eller ubegrenset med lagerplass så kan det vurderes :sunglasses:

Esker er papirsøppel, slå et slag for miljøet, resirkuler dem så de kan bli til nye fine esker :sunglasses:

Til en viss grad enig men det er noe med denne pappen fra Lego… Den eldste esken jeg har er Monorail Transport System [setimgver]6990-1[/setimgver] og det hviler helt klart en form for magi å ta den frem, åpne lokket (ja, la oss få LOKKET tilbake!) og la svunne minner fra barndommen strømme på.

Så, de eskene som åpnes i disser dager kan muligens gi mine/våre barn eller oss selv en tilsvarende magi om 25-30 år? Men som andre har påpekt, det forutsetter at man har plass til å oppbevare dem og at det ikke bør gå ut over andre ting som klossene i seg selv feks.
For min egen del vil jeg ta vare på alle eskene til modulbyggene, simpsonshuset, Haunted House, CamperVan og andre som skiller seg ut i mengden. Men vi må ikke glemme de små settene heller. Fordelen med dem er jo at de tar opp mindre plass :wink:

Angående esker som dessverre kastes. Noen, kanskje jeg, vil kunne ta vare på gamle ekser for å kunne bruke det i en kunstinstallasjon. På kjøpesenter, skoler, offentlige bygg, ect vil det alltid være vegger som kan utsmykkes. Se for dere en vegg på et kjøpesenter med en vegg pepret med forsider av et allsidig utvalg av legoesker de siste 50 år? Ja, det er vel liten sjanse for esker som er eldre enn 30 år, de har for mye verdi, men likevel, jeg tror dette er en glimrende ide.
filomus

Jeg har tatt vare på endel esker fra før årtusenskiftet, spesielt de til store sett, dette er fantasiske esker som er solide. De har blitt brukt til å oppbevare togmodeller for det meste, men har også en med gamle instruksjoner.
De siste årene har de største modulhuseskene samt enkelte sett som jeg vet kan bli samlerobjekter blitt spart på, dvs alt av exclusives, spesielle temaer etc, men dette er bare fordi jeg har et stort loft der jeg er den eneste som rydder…
Dette betyr at noen av eskene mine ser svært velbrukt ut etter noen år og dermed mister samlerverdi.
Jeg har også noen komplette sett inkl boks, disse er mer av samlerverdi selv om de er brukt
Det betyr at de fleste eskene går til resirkulering eller til CO2 utslipp direkte per peisovn (egner seg bra til opptenning…)
Dette høres unektelig litt rotete ut, men speiler nok lego interessen min, litt rotete og med en dårlig plan :mrgreen:
Lykke til med utvelgelsen!
Baard