Ny Railbricks er ute

Nr. 5 kan lastes ned her (HQ-versjon).

Absolutt interessant lesing, for den som interesserer seg for hvordan Power Functions kommer til å påvirke togene.

Syntes dog det var litt synd at Cale brukte ett Swoofty-drivverk (vertikale drivaksler som fungerer som rotasjonspunkt for bogiene) og ikke motoriserte selve lokomotivet, men fant ut etter en kjap prat at det ikke gikk på grunn av lokets konstruksjon. Men det virker, og det virker bra! Og det er det som teller.

Selv foretrekker jeg min egen løsning (vedlagt) som har to, permanent sammenkoblede, skiftetraktorer, hvor den ene inneholder motor og førerhus, og den andre batteriboks og receiver. Alle tre akslene på begge lokene drives av motoren via en mekanisk overføring mellom dem via ett par universalledd. Spørsmålet nå er om loket får kreftene ned i skinnene, ettersom noen beregninger konkluderte med at det har ti ganger så mye krefter som en vanlig 9V-togmotor, men har en topphastighet begrenset til ca 2cm/sek. Utvekslingen er 2.667:1 i tilfelle noen vil undersøke det nærmere.

In other news, 10194 Emerald Night, det påståtte Power Functions toget til LEGO, lakk ut til helgen, og har nå dukket opp, som illustrasjon, på Shop @ Home.

Jeg har mange spørsmål til den smarte konstruksjonen din, Freddie, men jeg kan jo starte med noe (relativt) enkelt: Hvilke hjul er det du bruker? På et vis håper jeg ikke det er [part=55423]Train Wheel RC Train, Spoked with Technic Axle Hole and Rubber Friction Band[/part], for da må man jo kjøpe noen togsett for å lage ett av dine lok…

-Erik

…eller kanskje bestille noen fra Helge, om han kan oppdrive noen fra LEGO. :wink:

I utgangspunktet er det dét, ja, men de har samme størrelse som 17,6mm hjulene til BBB. Eneste problemet er at disse ikke har riller til dekk, noe man trenger om man skal få utnyttet trekkraften. Jeg skal attpåtil nevne at chassiset til slaveloket ikke er tenkt identisk, med spiralgiret flyttet så tett innpå masteren som mulig, for få batteriet lengre ned.

Ikke helt enkelt , altså. (Eller billig, for den saks skyld.)

Har du noe tegninger eller annet underlag som kunne hjelpe meg å prøve å bygge dette selv? Forutsatt at du vil dele med deg så klart… :unamused:

-Erik

Det som du ser ovenfor er det som er. Chassiset i seg selv er veldig enkelt, det er brukt technic 1x1 og 1x2 for å holde gir og hjul på plass, og 1x4 for å holde drivakselen. Resten synes veldig tydelig på bildet. Den mekaniske overføringen til slaveloket er tenkt å benytte seg to av de nye 3L universalleddene, og slavechassis er som nevnt bortimot identisk, med unntak av spiralgiret altså.

Og det skal altså også nevnes at jeg hadde tenkte å bruke det nye 4x10x4 batteriet, som ennå ikke har blitt lansert, og dermed oppnå ett bortimot identisk utseende på slaveloket, minus styrehytta. Men jeg ser altså ikke noen grunn til at man ikke kan ditche kraftuttaket og dermed ha bare ett lok med en tender som den hele tiden trekker etter seg.

Hvis du bygger den så er jeg veldig interessert i å høre hvordan det går! Så kanskje jeg unngår noen problemer. :wink:

Spennende! Så din løsning er altså bare på tegnebrettet? Vel, jeg kommer nok ikke helt i mål med det første jeg heller - i hvert fall ikke på skinner - 12 hjul må skaffes, f.eks. :neutral_face:

Får jeg det til, skal jeg selvsagt gi beskjed. :wink:

Nr. 8 er nå publisert:
Web Version
Print Version

NR. 10 er nå ute :smiley:

Railbricks nr 11 er ute:
railbricks.com/magazine/issue-11/

Railbricks 12 er nå ute :smiley:
railbricks.com/magazine/issue-12/

Railbricks 13 er nå tilgjengelig :smiley:
railbricks.com/magazine/issue-13/