NXT

Denne fortjener en ny lenke.
Se denne, og meld deres interesse. (Jeg har gjort det)
http://mindstorms.lego.com/community/default.aspx
Se også:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112446
Very Happy

Ja, fint med en egen tråd for NXT. Smile
Repeterer de beste linkene med info:
http://botmag.com/articles/lego_mindstorms_robot_news_1.shtml
http://us.gizmodo.com/gadgets/ces/live-from-ces-lego-mindstorms-nxt-146625.php
http://www.wired.com/news/culture/0,69946-0.html
Trist at det bare er 3 motorutganger. Vet ikke om den nye digitale styringen tillater flere motorer på samme utgang. 4-hjuls kjøretøyer med en motor til hvert hjul blir i tilfelle et problem.

Må vel kjøpe meg ett par sånne når de er tilgjengelig.
Og ja, jeg har selvsagt meldt meg på den “bruker testen” Smile

Thomas wrote:
Trist at det bare er 3 motorutganger. Vet ikke om den nye digitale styringen tillater flere motorer på samme utgang. 4-hjuls kjøretøyer med en motor til hvert hjul blir i tilfelle et problem.
Det er egentlig ikke noe problem, løses vel på samme måte som med RCXer ved at de kan kommunisere med hverandre (IR). Den største (så langt) Robot/maskin jeg har bygd/konstruert bruker 11 utganger og 8 innganger, og har derfor 4 RCXer som alle kommuniserer med hverandre. http://www.teknobuss.no/teknologi/ (skal legge ut flere bilder) viser en liten del av maskinen. Problemet med RCXer er at de bruker IR, og det bestemmer plasseringen av RCXene. på http://mindstorms.lego.com/eng/inventions/invention.asp?galleryid=210&id=%7B3B0038BF-D459-3852-520C-362EF9E8D42E%7D&slotN=3, som jeg også her bygd (etter tegningene i boka til Joda) måtte jeg lage en løsning med fotopapir som reflektor for at de to RCXene kunne "snakke sammen". Det beste hadde hvert "blåtann" ikke IR. (flere som har bygd denne? Erfaring med denne?) Med Jin Satos MIBO http://www.teknobuss.no/roboter/Mibo.stm greide vi ikke å finne en løsning hvor RCXene kunne kommunisere, slik at der arbeider RCXene uavhengig av hverandre. Alle disse er programmert i RoboLAB (LabView) Som dere ser ønsker jeg meg NXTer selv med bare 3 utganger (Regner jo med at NXTene kan kommunisere med hverandre) CyperArm IV vil også bli mye bedre med de nye motorene.

Thomas tenkte vel mere på hvordan man kan henge flere motorer på samme utgang. Altså paralellkoble flere motorer.
Men jeg håper inderlig at NXT enhetene kan kommunisere med hverandre på en eller annen måte. Helst trådløst og helst ikke via IR. Men kan ikke se at det står noe om det på LEGO sine sider om Mindstorm NXT.
Men i brukertest påmeldinga så står det noe om programering av programmer som kommuniserer via blåtann, og da kan man jo tolke det dithen at NXT enhetene har blåtann kommunikasjon Very Happy
Om enheten kommuniserer via Blåtann, ser jeg for meg en STORT utvalg av sensorer som kan brukes sammen med Mindstorm NXT. For eksempel en GPS, ett kamera, en mobiltelefon osv Smile
De nye motorene virker til å være kraftige men trege. Som jo er en ulempe i enkelte situasjoner, og håper derfor det vil finnes en eller annen måte denne nye NXT enheten kan kommunisere med den gamle Mindstorm 1.0/1.5/2.0 enheten.

Joda NXTen har: USB 2.0 and Bluetooth®
http://botmag.com/articles/lego_mindstorms_robot_news_2.shtml
Ser ikke ut som om RCXen og NXTen kan kummunisere direkte med hverandre. En løsning kan være signaler fra utgang RCX til inngang NXT. Dette er dog bare aktuelt med større systemer med fler (mange) mikrokontorllere.
Vet dere at mikrokontrolleren i RCXen har kapasitet til å drifte 4 porter hver med 8 I/O? for eksempel 16 innganger og 16 utganger. RCXen untnytter med andre ord bare en liten del av prosessorens kapasitet (Hitachi prosessor).

Litt overkill å måtte bruke 2 NXTer for å lage en liten 4-hjuls rover, så jeg håper det går an å koble flere motorer på samme, men jeg tviler. Ut fra videoen på botmag, så virker ikke motorene så altfor trege, men servo-/steppmotorer er selvfølgelig noe annet enn de gamle. Og en super forbedring i robotsammenheng. Smile
Når det gjelder LEGOs begrensninger i forhold til hvilke muligheter som er tilgjengelig, så finner man svaret på det i Wired-artikkelen. Det handler om å holde seg under en viss pris på produktet. Hvis det er riktig at det sitter en ARM-prosessor i NXTen (Slik enkelte rykter/spekulasjoner påstår.), så ligger det enormt mye mer ressurser i NXTen enn det som utnyttes. Rolling Eyes

Thomas wrote:
så jeg håper det går an å koble flere motorer på samme, men jeg tviler.
Det er nok prisen som må bestales for nye motorer med innebygd rotasjonssensor. Dette er jo egentlig en servomotor hvor NXTen må ha tilbakemelding fra motoren. Dette gjør at det bare går ann med en motor pr. utgang. Håper det fortsatt blir mulighet for ekstern rotasjonssensor, hvis ikke er det nok fortsatt marked for RCXen. Ergo løp og kjøp før RCXen blir borte! Missforstå meg ikke, jeg ser virkelig frem til at NXTen kommer. Fordelen med de nye motorene oppverier alle ulemper. der er jo bare å ha flere NXTer sammen.

Ny info om RCXen:
Lego garanterer å kunne levere RCX paralellt med NXTen til 2010. Very Happy
NXT:
Denne kan programmeres med Robolab 2.5.4 versjonen, men det kommer også en ny versjon. Very Happy

Begynner å dukke opp en del bilder av NXT fra dem som er plukka ut som prøvekaniner. Her er det en som bl.a har åpnet motoren:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=183287

Rapport kommer i morgen Very Happy

Mikroverkstedet (Danmark) har greit å skaffe til veie 3 stk (1 sett + 2 løse til Norden) , og hadde en (lukket) visning i Oslo i dag. Det de presenterte var Educational versjonen. Fikk desverre ikke låne en med meg, men fikk prøvd den ut i ca 1 time (under en forelesning).
En ting: Brukergrensesnittet er meget bra, og NXTen er av en helt annen klasse enn RCXen når det gjelder funsjonalitet og bruk. Den kommer også med oppladbart batteri som option. (ikke oppladbare 1,2v batterier men en batteripakke).
Education versjonen har også mulighet for å bruke dagens motorer og sensorer (på NXTen). Det følger med 3 stk konvertere da NXTen som kjent har andre plugger enn RCXen
Selv om jeg ikke fikk låne NXTen, så fikk jeg i det minste en kopi av programmet (Educational versjonen som er en utvidelse av standard versjonen). Skal sette meg inn i den, og komme med en fyldigewre rapport senere.
Til dere som enda ikke har sett den: Gled dere!

Høres spennende ut. Litt underlig at LEGO i sine pressemeldinger o.l. har sagt at det ikke vil være mulig å koble til dagens motorer og sensorer. De har tydeligvis kommet på bedre tanker. Smile

Kunne ikke vente til september… (eller senere…)
Kjøpte et sett i dag på eBay til NOK 2100,- inkl ekspress porto (3 - 5 dager).
Regner med at jeg har settet her i løpet av en uke! Tror også at denne prisen (selv med et påslag på 25% mva) er lavere en forventet utsalgspris i norske butikker.
Eneste jeg nå mangler er adapter mellom NXT og gamle motorer / sensorer.
Rapport vil komme!

Sjekk denne:
http://mindstorms.lego.com/beta/MINDSTORMS_FOOTBALL_512k.aspx
Laughing

Ok, da var ett sett med Mindstorm NXT ankommet Tromsø. (Vel egentlig var det ankommet mange til Tromsø i dag, var vist en del som kom til Forskningsparken og noen til Universitetet også).
Men jeg har iallefall fått ett sett.
Første inntrykket var at motorene var lettere enn dem ser ut til.
Morsomt at man kan lage enkle programm rett fra enheten uten å ha noe software på en PC for å lage ett lite testprogramm.
Men nå har jeg installert Softwaren på PC’en og skal teste dette også.
Men det krever jo som vanlig en omstøvling på en WinXP pc…
“I’ll be back” … med mere synsing og kansje noen bilder når jeg begynner med mine første MOC på NXT’en Smile

Jan Beyer wrote:
Hi all, Our LEGO Mindstorms team has made 2 funny videos so do you need a small break and a laugh? Then check out the below link. You will see two funny movies recorded with a candid camera. You are welcome to share the link with everybody you want! http://5x5m.com/files/mindstorms/ Merry Christmas and a happy new year. Kind regards, med venlig hilsen, mit freundlichen Grüssen Jan Beyer

Morsomme filmer!
Er det noen som har laget noe nyttig med NXTen ?
Har kjøpt meg en kompass sensor og NXT - RCX adapter. Nå blir det virkelig moro!
(Med disse bør en helst ha RoboLab da…)
Noen som har tips til hvordan få bjelker (mange) fra en kasse opp på et samlebånd en og en med avstand på minimum knotter? (alle typer fra 1x2 il 1x16) - skal gå helautomatisk og ikke for sakte. Må ha avstand mellom bjelkene for å kunne gjenkjenne hvilken type det er.

Tekno wrote:
Er det noen som har laget noe nyttig med NXTen ? Tja... nyttig og nyttig Smile Jeg har klart å snakke med NXT-er via Bluetooth. Et eksempel - et perl-program på en Nokia 770 sier til NXT-en at den skal begynne å rotere og sende tilbake målinger fra ultrasonic-sensoren, samt vinkelen til motoren. Etter en hel runde sender Nokiaen stop-signalet og tegner et radar-bilde (foreløpig kun ASCII-bilde, men dette her var kun en prøve for å se om det ville fungert) Smile Sånn ser det ut:
Kode:
                 **  **              ******                                                                                                     **                                                                                             **                                                                                         **  **                                                                                           **                                                                                           **                                                                                           **                                                                                           **                                                                                           **                                                                                           **                                                                                           **                                                                                                                                                                                       **                                                                                           **                                                                                           **                                                                                                                                                                                       **                                                                                         **                                                                                                                                                                                       **                                                                                                                           ****  **                                                                                                                                               **                                                                                                                       **                              **                        **                             ****                                                                                       ****                                                        **                             **                                                                                         **                                                          **                             **                                                              **                         **  ****[]                                                                                 ****  ****                                                      **                                                                                                                   **                                                                **                                                                                         **                                                                                                                                                                                   **                                                                                                                                                                                     **                                                                                                                                                                                   **                                                                                         **                                                                                                                                                                                   **                                                                                       **                                                                                                                                                                                   **                                                                                       **                                                                                       **                                                                                       **                                                                                       **                                                                                       **                                                                                       **                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Til slutt må jeg bare få si at programvaren som kommer med NXT-en er nesten helt ubrukelig (med mindre man har Pentium7 med 64GB RAM elns)... tar noen minutter bare for å starte opp og etterpå er den så j**** treig når det blir litt flere bokser (10+)... Evil or Very Mad Jeg har til og med klart å krasje den bare ved å fjerne en boks elns. Jeg gleder meg til at noen lager noe skikkelig, noe a la brickOS...