NSB Type 49 Dovregubben

For ca. tre og et halvt år siden begynte jeg så smått og tenke på en modell av Dovregubben. Prosjektet har ikke hatt førsteprioritet til enhver tid, og det er nok hovedårsaken til at det har tatt litt tid. Dette kombinert med at dette ikke var så enkelt for en som ikke hadde prøvd kombinasjonen Lego + Damplokomotiv tidligere.
For litt info om prosessen så se denne tråden: WIP: Dovregubben og Vålåsjø stasjon. Den kommer til å bli oppdatert videre etter hvert som jeg fortsetter med bygging av Vålåsjø stasjon.

Nå er modellen ferdig. I 1:45 skala til originalen (22,275m (lengde) x 3,177m (bredde) x 4,35m (høyde). Det vil si at modellen er 49,5cm x 7cm x 9,66 cm. Sånn omtrentlig.
Modellen består av ca 1.200 deler. Modellen er motorisert og drives av 2 PF L-motorer som sitter inne i kjelen. Det samme gjør en sBrick som brukes i stedet for en vanlig PF-reciever. Batteriboksen sitter i kullvognen.
Ellers er toghjulene malt for å få frem detaljer på disse. Har også benyttet 3d printede veistag fra Trained Bricks som igjen har blitt spraylakkerte.

Det har vært en morsom og lærerik byggeprosess.
Til helgen tar jeg med meg lokomotivet med tilhørende teakvogner (det kommer bilder av disse snart) til Mountain Brick.

Her kommer noen bilder, det ligger flere på Flickr hvis du vil se flere detaljer:

4 Likes

Meeeeget pent, Henrik. Og ekstremt imponerende hvis det er første damploket du har bygd!

Denne gubben var jammen meg “bøsen”… Rett og slett jysla fine…

Takk for det! Når jeg sier jeg ikke har bygget damplok før så stemmer ikke det helt, jeg har vel bygd tre/fire iterasjoner av denne som jeg ikke har så lyst til å vise frem :stuck_out_tongue:
Nå har jeg fått tatt noen bilder av vognene også:

3 Likes

Nydelig, rett og slett nydelig!

Besøkte storebror på Hamar i dag!

1 Like

Og til slutt en liten video:

[youtube=wide]EXkFUSMiwyo[/youtube]

Interessen var stor for å delta på Mountain Brick 2020. 36 deltakere, en fordobling i forhold til arrangementet i 2019, 430 publikummer mot 250 i 2019. Kommer tilbake med flere opplysninger om Mountain Brick 2020.

Bane NOR Brick Train Awards ble vunnet av Henrik Lorentzen med Dovregubben og de fire vogner.

Et samarbeid med Bane NOR som er infrastruktur eier og på den måte vil støtte arrangementet forann det kommen Dovrebane jubileum i 2021. 100 år for banestrekningen Dombås - Støren.

Følgende vant Brick Train Awards
Jernbanebygning, Bård Nome med Oppdal stasjon
Jernbanemiljø, Amund Flaten Svisdal
Togsett, Henrik Lorentzen med Dovregubben og de fire vogner
Lokomotiv, Simen Flaten Svisdal med et Di 7 diesellokomotiv
Togvogn, Mogens Juul Rasmussen, jubileums togvogn med forventningsfulle passasjerer

På Henrik’s video ses fler av de tog og bygninger som vant priser.

kletvoldlego/Mogens

Har egentlig dovregubben 4 cylindere?

Ja, Dovregubben var et firesylindret compoundlok. Mer om om loket i boka «Damplokomotiver i Norge» som kan leses her:
https://www.nb.no/items/8f272ee5cfcef9d284cfc5ac51783d49?page=201

1 Like