NSB Di7 m/vogner

Det har vært et par versjoner av NSB Di7 på forumet de siste ukene. Her er min versjon (alle bildene er klikkbare til fullversjon):

Loket er bygget 7-wide. På denne måten har jeg fått plass til PF-batteriboks og reciever uten å bruke klistremerker. Selve motorommet er 4-wide med liggende tiles utenpå for å dekke batteriboksen og reciever. Toget benytter en vanlig PF-motor som sitter på bakbogien rett under batteriboksen. Det er koblet til PF-lys på samme kanal som PF-motoren. I tillegg sitter det en M-motor i forenden av motorrommet som går ned på bogien foran hvor jeg har plassert en linear actuator. Denne mekanismen sørger for av-/påkobling av vogner. Her kommer noen flere bilder:

Norske godsvogner:
Jeg har også bygget noen godsvogner basert på noen gamle vogner fra NSB. Tenkte at Di7 måtte ha noen vogner å jobbe med. Har bygd litt forskjellige vogner fra rundt 1940-60 tallet.

L4:
Liten godsvogn som ble brukt av NSB til trekull og transport av flis.

G4:
En av de vanligste godsvognene hos NSB i etterkrigstiden.

H3:
Kjølevogn brukt til transport av ferskvare over store avstander.

T3:
Tømmervogn.

Avkoblingshytter:
Jeg har i tillegg bygd et par små hytter som skal stå langs skinnene på et parkeringsanlegg for disse vognene. Disse er dog ikke bygd kun for syns skyld, men hver av de har en M-motor på innsiden som styrer en avkoblingsmekanisme for å skille vogner fra hverandre. Noen ganger kan det være kjekt å dele opp et langt togsett før parkering, og da er det ikke lenger nok med avkoblingsmekanisme på selve lokomotivet. Jeg fant et smart lite design på Eurobricks.com for å koble vogner fra hverandre og fant en enkel måte å motorisere denne avkoblingen på. Ved hjelp av disse skiftehusene kan også andre lokomotiv koble fra seg vogner på parkeringsanlegget. Har også bygd en buffer som kan brukes på parkeringsanlegget.

Til slutt et bilde av hele toget med alle vognene:

Veldig flotte modeller, alt sammen! Pent og omhyggelig bygget!

Jeg har ikke peiling på tog men dette var utrolig bra! Kjenner jo igjen vognene og toget. Så rent og pent liksom! Artige hytter som også har en praktisk funksjon utover det synlige. Godt jobbet!! :slight_smile:

Bra model av både DI7 og fine vogner.
:slight_smile:

Takker for tilbakemeldinger! :smiley:
Jeg skal få filmet avkoblingsmekanismen i helga under PKH og få lagt ut en liten video av den også.

Lekkert og elegant. Og veldig delikat presentert. Jeg er imponert!

Utrolig bra :slight_smile: gleder meg til å se den IRB

Bare lekkert. Utrolig stilig.

Å steike, der ble plutselig min redusert til en dårlig kopi bygd av en 5-åring med ADHD :stuck_out_tongue: Utrolig bra design på din, blir vel sikkert noen ombygginger når jeg nå blir kvitt denne hodepinen :stuck_out_tongue: Eneste jeg kanskje kan utsette på er rekkverket foran og bak på toget, tror ikke jeg kan huske og ha sett det på noe bilde? Og må bare påpeke at mitt skulle være en Di 8, en noe større(og annerledes) variant…

Men ellers, utrolig bra bygget! Ser at jeg har noe og jobbe videre med :stuck_out_tongue:

Tusen takk! :slight_smile:

Når det gjelder rekkverket så har jeg bare brukt Google som referanse og der fant jeg dette bildet:

Om noe så tror jeg rekkverket skal være høyere, men jeg mangler desverre noen robot-arm pr. dags dato til å fikse dette helt rundt.

Veldig bra modell(er)!
…mulig jeg har en slik arm du mangler.

Ser den nå, har faktisk ikke klart og rote fram bilde før av Di7 i “gammeldesign”… Har faktisk dette på lokomotivet mitt, men har ikke nok
deler til og få det til :\ Men ser nå hvor forskjellig Di7 er fra Di8, at jeg faktisk må re-designe en del…

BTW, godsvognene dine… Utrolig at det går an og få til så bra :stuck_out_tongue:

Da får jeg være han dusten som pirker på ting :wink:
Du har glemt pipa…

Jeg la ut noen bilder av min versjon for en liten stund tilbake, jeg tok utgangpunkt i bilder av en modell av en Di7, da disse bildene har bedre kvalitet og flere vinkler.

Din versjon er vesentlig mer “sleek” enn min. Og tilbehøret ser veldig bra ut.
Jeg trøster meg med at min er bygd “old-school” med ekte kjærlighet til min gamle lego.

På dette nettstedet finner dere mange bilder av norske lok og vogner:
http://forsk.njk.no/mdb/

Og her finner dere en del andre bilder av norske tog:
http://www.jernbane.net/phorum/index.php

Oioioi! Pipa! Jeg har også fått høre at jeg mangler baklykter!
Så her blir det gjort siste touch under PKH for nå ligger loket nederst og innerst i en koffert som ble alt for full!

Har sett på de samme bildene som du viser til ketilkor da disse er veldig detaljerte og fine. :slight_smile:

Du mangler vel og den midterste lampen i rødt, men og få DET til kan vel kanskje bli vanskelig med et 5(?) breit lok :stuck_out_tongue:

kan du vise hvordan du har fått til den skråningen med de flate gule 4x1?

Gleder meg til å se den live :smiley:

Sånn, nå er pipa og baklys på plass. Skal komme tilbake med bilder av dette, men under PKH så oppdaget jeg samtidig flere andre ting jeg ønsker å rette på. Jeg vil blant annet prøve å bruke en mini-actuator i stedet for en vanlig actuator for å gjøre boogien mindre. Så vil jeg ha mer vekt rett over motoren slik at den spinner mindre og så vil jeg gjøre loket litt mer stabilt. Det er litt vinglete nå. Så det kommer nok en versjon 2 av lokket om et par måneder.

Her kommer en video av decoupleren:

[youtube]OyHjR5KGNgU[/youtube]

Denne var rett og slett genial! Men hvor har du fått tak i den magneten der? Kunne muligens vært litt enklere og fått til noe med den der :stuck_out_tongue: