Noen spørsmål om LDD

Hei!

Jeg har prøvd meg litt i LDD og bygde barndommens store drøm 5580 bare for å prøve ut programmet.

To ting jeg lurer på i førsteomgang:
-Hvor finner man BOMen, materiallisten?
-Funksjonen for å generer byggeinstruksjon er mildt sagt elendig. Den begynner å bygge i hytt og pine uten tanke for at ting skal henge sammen mens man bygger; Ypperlig for en blekksprutbygger når man må holde 5 klosser i løse luften før man tar klossen som binder ting sammen. Er denne virkelig så håpløs, eller har jeg bare vært litt uheldig?

Ellers slår det meg at når man bygger på pcen får man ikke den samme avkoblingen fra jobb og skjermtitting som man får av å sitte midt blant de fysiske klossene og prøve seg fram…

Materiallisten får du når du velger nettopp byggeveiledning og eksporterer til HTML. På siste siden av denne HTML-fila du får så ligger delelisten.

Når det gjelder instruksjonene den genererer så er jeg enig i at den er håpløs. Jeg har faktisk kontaktet Lego og nevnt en ide for forbedring, nemlig at gruppene man kan bruke under bygging kan brukes som basis når instruksjonene skal genereres. På denne måten ville man kunne bruke gruppene til å lage steg.

Men fikk bare til svar om at dette ikke var en planlagt utvidelse… Synd, for hadde den eksistert så ville jeg brukt programmet mye mer til å lage gaver osv. jeg kunne gitt bort. Men når jeg må sitte å lage instruksjonene manuelt for at folk skal skjønne hvordan de setter det sammen så gidder jeg ikke.