Noen som har tips om gode priser på SW Lego?

Heisann!

Først og fremst, er helt ny til denne siden. Oppdaget den nesten ved en liten tilfeldighet i går kveld da jeg googla litt etter min spesielle (men kanskje helt vanlige) interesse i Star Wars-lego.
Veldig flott og se at det er eldre mennesker enn meg her inne, føler meg nesten hjemme! (Og fint å se at i en alder av 21 år så er jeg ikke så altfor sær når jeg nå tar opp Lego-interessen!).

Har jo utforska den sida kalt bricklink osv på jakt etter litt Star Wars-lego, men tenkte jeg skulle spørre noen her som kanskje har litt mer erfaring enn meg.
Vet dere av noen på bricklink som nesten “spesialiserer” seg på Star Wars-lego og som selger for en god pris? Om om du eventuelt har noen gode erfaringer med denne personen?
Fant også fram til en side som heter eurotoys, noen som har noen erfaringer med denne? Virker som den er sykt billig i forhold til s@h (som dere så fint kaller det, regner med at det menes lego.com si egen sjappe!) og spesielt billig om man kjøper mye om gangen så man slipper så mange ekstra utgifter med tanke på shipping osv. (Virker slik for meg iallfall! Blir å bruke januar-lønna på litt Lego!)
Er interessert i å få i gang en liten samling igjen, og har funnet fram det meste som er av min Star Wars-lego fra loftet (mangler noen saker, har ikke peiling på hvor de har blitt av)
og det var gledelig gjensyn og se at legoen faktisk var i sånn en god stand etter mange år i mørket!

Så, hei mitt navn er Martin, og jeg er en Star Wars-lego addict! :slight_smile:

Og takker på forhånd for alle svar!

Jeg var ikke så mye eldre enn deg da jeg ble hekta på SW Lego da det kom i 1999 :slight_smile:

I dag hentet jeg 10129 på Posten. Etter en del års pause startet jeg å samle igjen for et par år siden. I dag er samlingen så og si komplett.

De fleste settene har jeg kjøpt på Bricklink. Jeg har benyttet flere butikker i Europa, Nord-Amerika og Australia. Nesten alle yter god service. Det er som på alle salgsteder og auksjonsteder, les kundenes tilbakemeldinger. Har de få tilbakemeldinger som selger eller mange negative, vær litt varsom, men ellers så er det etter min erfaring ett godt og trygt sted å handle. Jeg har ikke en bestemt butikk jeg vil trekke frem, men det er lett å sammenlikne pris fra butikk til butikk. Du sparer selvsagt en del på å kjøpe flere sett av samme ved at frakt blir billigere.

I tillegg har jeg brukt eBay, QXL og FINN. Fordelen med å kjøpe i Norge er billigere frakt og at du ikke risikerer behandlingsgebyr og mva i tollen. Det er ikke toll på leker. Jeg har ikke ført statistikk, men opplever at ca 1/3 av forsendelsene får gebyr og mva.

http://www.brickset.com/ bruker jeg til å holde oversikt, og de linker både til Bricklink og eBay hvis du vil undersøke priser.

Har bestilt en gang fra Eurotoys, fikk både gebyr og mva-krav, og opplevde det ikke som spesielt billig. S&H er ikke billig, men mva er inkludert i prisen.

Hei, mitt navn er Kristen, og jeg er en Star Wars-lego addict! :slight_smile:

Hm, synd å høre om eurotoys! Er vel kanskje derfor det ser så billig ut, hvis det ikke er inklusivt MVA!
Bricklink er nok der jeg kommer til å utforske langt og lenge framover, men aberet slik jeg ser det er at ting er åpna fra før av osv.
QXL kan bli interessant, samme med ebay!

Skal ta meg tid, og regne ut prisene på de forskjellige plassene før jeg gjør noen handel tenker jeg!

EDIT: Synes ikke QXL er så billig akkurat!

Mye av det som selges på Bricklink er uåpnet. Har kjøpt sett som er 10 år gamle som ser nye ut. Jeg anbefaler deg å gjøre deg kjent med nettsiden. Den er utrolig god og omfattende.

Ja, skal bruke de neste dagene på det! :slight_smile:

Mange av selgerne der er villige til å skrive en mer “realistisk” verdi på tolldeklarasjonen dersom man spør pent.

Bestemte meg for å gi Eurotoys en sjanse. Så får vi se om det frister til gjentakelse senere! La oss si at det ble svidd av noen kroner på Star Wars Lego der denne gangen!

Har gjort “krav” på et rom i kjelleren nå, så har flytta all legoen ned dit for å lage meg min lille “lego-hule”. Får vel legge opp bilder av det senere!

Må vel betale mva og tollgebyr fra Eurotoys (over 200,-)?

…i tillegg mener jeg å huske at Eurotoys ikke vil trekke fra dansk MVA sånn umiddelbart, det var noe krøll med det.

Ja, det kan godt hende.

Men utifra slik jeg forsto det på sidene deres var MVA allerede medregnet. Om det viser seg og stemme er vel en annen sak, og da er det en person (jeg) som blir ganske så forbanna.
Som sagt, gir de en sjanse, så får vi se hvordan det går. Forholder meg til det som står på sidene deres. At MVA er medregnet når land som f.eks Norge er satt som destinasjon.
Ellers får jeg bare klage.

Eurotoys tar seg ikke av norsk moms, men de skal trekke fra dansk moms automatisk når du setter Norge som mottagerland.

Okey, men da er jeg vel f***ed!
Blir dyrere enn forventet isåfall!

Er slik Eigrim sier. Dansk moms som trekkes fra er forresten også 25%.

Det er neppe noe røverkjøp, men jeg tror ikke det blir så galt heller. Bortsett fra et fortollingsgebyr, så burde prisen ende opp omtrent på samme nivå som fra LEGO S@H.

Bestilte han ting på tilbud skal det faktisk ikke mye til før det lønner seg i forhold til S@H, selv inkludert gebyret. Eurotoys ligger jo litt under S@H på normalpriser også.

OK, du har nok et poeng der :slight_smile:

Stemmer det torerik, det aller meste jeg bestilte var på tilbud, blant annet en Clone Turbo Tank til 675 kroner, nedsatt fra 1,080 kroner. Må vel være et lite kupp i forhold til S@H? :stuck_out_tongue:
Samt at jeg kjøpte noen ting som ikke lenger er til salg på S@H! (Nedsatt i pris selvsagt!)

Må bare få legge til at det blir nok bricklink neste gang :wink:

Da har tinga fra Eurotoys ankommet. Med en ekstra regning på 850 kroner! Skal nok legge sammen alt nå, og se om det faktisk var noe bespart på det i hele tatt. Er nok uansett siste gang jeg handler derifra. Sendte blant annet mail med spørsmål, som aldri ble besvart. Lite igjen av lønninga nå, og fortsatt en god stund til neste lønning, samt noen regninger som må betales! :stuck_out_tongue:

Ja, du ble vel nødt til å betale både 25% MVA og dermed også tollgebyr?
Samt at Eurotoys hadde nokså stive fraktpriser. Dog ikke så rart når man tenker på vekten av et par legosett, det koster litt å frakte det.

Tidlig forrige uke hadde de Creator-ferga til rett over 300 DKK. Egentlig en meget god pris, men når jeg la på frakt og MVA+tollgebyr ble det raskt tydelig at det ikke helt var så lønnsomt allikevel.