Noen som har erfaring med automatisk styring av tog etc?

Noen som har erfaring med automatisk styring av tog etc?

Driver å vurdere om jeg skal gå for noe som heller “hyllevare” eller “lage noe selv” eller noe i midt mellom :slight_smile:

4dbrix.com/
youtube.com/watch?v=PayNkOge4A0
youtube.com/watch?v=y4T_EzDyKNI
instructables.com/id/Arduino-and-LEGO-Train/
internetoflego.com/train-cro … -and-leds/
mydevices.com/cayenne/landing/j … h-cayenne/

Dersom du skal ha ett system med BARE LEGO deler så må du bruke en LEGO Mindstorms enhet og en IR sender på den som da sender signaler til PF mottakeren på togene.

Jeg har testet det og det fungerer jo utmerket. Men det har noen begrensninger;
Jeg forsøkte mange metoder for å kunne identifisere hvilket tog som passerte ett punkt (eller flere steder) på banen, men klarte ikke å finne noe som var stabilt nok eller klarte å identifisere toget kjapt nok. Tanken var å sjekke om det var for eksempel ett passasjertog og så rute det inn til stasjonen hvor det stoppet i noen sekunder og kjørte videre, mens godstog ble rutet utenom stasjonen.

Så kom jeg over GamesOnTrack (GOT) systemet som er laget i Danmark. Det er ikke noe som LEGO har laget, men de har moduler som er kompatible med LEGO og kan styre LEGO PF tog.
Les mer om det her: viewtopic.php?f=14&t=3695

Kort sagt er det ett modulært system som kan bygges ut til å ha innendørs posisjoneringssystem (lignende som GPS) som pinpointer hvor hvert tog er på skinnene til enhver tid. Ut ifra dette kan du så lage automasjoner som styrer togene dit du vil ved å styre hastighet på toget, styre penser og signallys. Får også en lydmodul som gjør at du kan lage lyd i toget, eller ha en lydmodul i togstasjonen. Dette systemet gir en masse muligheter.
Eneste problemet jeg har hatt så langt er når det kommer til store layouter så er det vanskelig å få dekning nok med posisjonerings systemet da systemet bruker ultralyd for å få triangulere posisjonene. Selve styringa av hastighet på togene og andre funksjoner gjøres via vanlig RF signaler. Du trenger ikke posisjoneringssystemet for å styre togene, men jeg syns det var litt av morroa med det hele.

Om du går til www.GamesOnTrack.dk så kan du laste ned softwaren og teste ut styringen virituelt på din PC uten å ha selve styringsenhetene.

Android veien er helt sikkert mulig, men jeg ville ha ett system som jeg slapp å bruke avansert programmering eller tid/kunnskap for å koble opp.

Takk for bra svar :slight_smile:

Jeg driver også å fikler med dette. Er mest vinklet mot å lage selv basert på esp8266 i hvert lok og feedback sensorer rundt omkring. Og rc serrvo for sporskifter, har bare pf skinner.