Neste generasjon Lego Mindstorm vist på CES messe

Det er en ny utgave av Lego Mindstorms på vei. Ikke noe om når den skal landseres men litt info om hva den skal inneholde av hardware.
http://www.it-avisen.no/909045/mobil-stotte-rett-ut-av-boksen

Denne artikkelen er vel bedre da Itavisen ikke er så veldig gode på å få frem fakta:
engadget.com/2013/01/07/lego … bile-apps/

Den linken gav litt mer info ja, i tillegg bilder av modeler laget i det nye settet.
It-avisen brukte v2.0 bilde av Mindstorms settet.

Mrfuture

Mer info og bilder:
robotsquare.com/2013/01/07/lego- … eneration/
robotsquare.com/2013/01/07/lego- … ew-robots/

Release i Norge er i juni.
Så får vi se om LEGO klarer det.

denne havner nok i samlinga ja:)

Da var det bra at gutta ikke fikk 2.0 til jul, har hatt den liggende en liten stund. Må nok bytte inn den.

education.lego.com/downloads/?q= … 00E4EDF%7D

Blir nok til å kjøpe den også for min del også.

Gledelig nyhet med endelig en ny NXT version som er mer fokusert på trådløs teknologi!
Men var jo en liten nedtur å se at motorene er like klumpete eller kanskje tilogmed mer klumpete enn forrige versjon.

Må vel ha meg ett par av disse uansett :slight_smile:

Mer om EV3 her:
thenxtstep.blogspot.no/
technicbricks.com/2013/01/le … on-of.html

Og her er litt tekniske fakta om den:
thenxtstep.blogspot.no/2013/01/m … s-ev3.html

Nytt fra V1/V2 er at den nå har 4 motor utganger og det er en ny liten motor som ser ut som en litt firkanta PF-M motor med innebygget encoder. De nye store motorene er jo fremdeles veldig store og klumpete slik som i den forrige versjonen. I settet er det to store og en liten NXT motor.

Står også at V3 er bakoverkompatibel så alt tilbehør du allerede har til den gamle NXT’en (utenom batteriet) antar jeg kan brukes på den nye. Det er også ett oppladbart batteri til denne men det har en annen form en den gamle så de er ikke kompatible, men bruker samme 10v lader, så det er jo en fordel.

Forutenom ny cpu (ARM9), så har den fått en SD minnekort slot slik at man kan utvide minnekapasiteten. Veldig bra!
Eneste jeg ikke klarte å finne ut av hvilken klokkehastighet den ARM9 prosessoren går med. Men det kommer vel etterhvert.

En annen ting som jeg så var at det stod “USB 2.0 interface allows for WiFi connectivity” som jeg håper betyr at man kan styre roboten over WiFi? Det blir i så fall kjempekult! :smiley:

Jeg gleder meg iallefall enda mer nå etter å ha lest mer om denne.

Er snakk om en USB-dongle for wifi.

Jepp, USB-dongle for Wi-Fi. Litt skuffende, hadde håpa det ble innebygget, men dongle er bedre enn ingenting.

Ellers ser det ut til at det kommer en eller annen ferdig mekanisme for å koble inntil fire EV3er sammen. Da får man 16 innganger og 16 utganger. :slight_smile:

Ser det i pressemeldingene står at settet kommer høsten 2013, så forhandlerkatalogens lansering i juni er kanskje litt optimistisk. Tidligere har jo Mindstorms blitt lansert i USA noen måneder før Norge, så vi får se.

Kanskje vi får se det i drift i LEGOWorld :wink:

Hadde jo helt klart vært bedre med innebygget wifi, men vil heller måtte bruke dongle til wifi enn at den hadde hatt innebygget wifi og ikke usb-port, usb-port åpner jo for mange flere muligheter. :smiley: Mon tro hvor vanskelig det blir å få opp sshd på den… :wink:

Da er det jo litt rart at det blir skrevet at den er klar for Android og IOS ut av esken. Hvordan vil den snakke med mobil tlf hvis det ikke er en form for trådløs kobling standard i EV3.

Kan hende appen emulerer styre signalene.

Bruker nok bluetooth for kommunikasjon med Android og iOS.

På denne siden kan man laste ned PDF’er som gir litt mer teknisk info om de forskjellige komponentene.
http://education.lego.com/downloads/?q={0AF23397-70E8-4576-9548-253F400E4EDF}

Blant annet kan man se der at den har en ARM 9 prosessor som kjører på 300MHz.
Den leser av inngangene 1000 ganger i sekundet. Kan være greit for kjappere reaksjoner på robotene.
Er også en deleliste på Education settene :slight_smile:

Info fra LEGO Norge: “Mindstorms kommer med augustnyhetene i slutten av juli. Prisen blir kr 3.499,-.”

Jeg la merke til en del i “Education EV3 Expansion Set”, del 6036424, røde gummiknotter til bruk på technic-beltene for å få bedre grep. (Man ser dem i bruk på et av bildene)

Dette er en del jeg og mange av mine venner har ventet lenge på! Vi vurderte til og med å lage slike deler selv :mrgreen:

EDIT:
Ser ut til at hovedsettet inneholder et kulehjul (kaster ball), bestående av en kule og del 92911.

Er det mulig for oss privatpersoner å få tak i Education sett?