Mystisk forsendelse fra DHL

Jeg fikk nettopp en SMS fra DHL om at det er en pakke på vei til meg. Når jeg går inn på sporingen ser jeg at den er sendt fra Belgia. Hm, jeg bestilte en DVD fra CDON i går, men Belgia? Etter en telefon til DHL får jeg vite at pakken er fra LEGO… men jeg har da ikke bestilt noe derfra nå? Eller har jeg begynt å bestille i søvne?

Så inntil jeg får pakken og finner ut hva dette er for noe, lurte jeg på om det er flere her som har opplevd dette. Det kunne jo vært noe promo-greier som de sendte ut til flere…

Så lenge du ikke må betale for pakken eller at den inneholder en bombe eller lignende er det jo bare å ta imot alt og takke pent :slight_smile:
Om du mottar noe som en gave og du ikke liker den kan du jo bare selge den og kjøpe deg noe mer nyttig LEGO.

Blir spennende å høre hva det er, for det er litt rart det blir sendt fra Belgia.

Noe lignende skjedde med meg i høst. Fikk melding om en pakke fra Lego., uten å ha bestilt noe akkurat da.

Viste seg å være ett Lego Friends-sett ment for noen i Dijon…
Ringte Lego sin kundeservice og sa ifra. De sendte denne personen ett nytt sett og lot meg beholde det andre :wink:

Overaskelser er alltids fint :slight_smile: Ikke glem å fortelle oss hva det er, dette er spennende :smiley:

Virker som om dette er falsk alarm, for sendingen står fortsatt med status “Forsendelsesinformasjon mottatt”. Jeg tolker det som at DHL har fått melding om at en pakke skal sendes, men har ikke plukket den opp ennå. Siden dette er 4 dager siden regner jeg med at det er noe datakluss.

Snakker om frakt og DHL… Bestilte som sikkert en del andre #10242 Mini Cooper på lanseringsdato 18. juli. Først 22.07 ble den sendt og fikk som vanlig en bekreftelse fra Lego med link til trackingnr på DHLs sine sider.

Fra tidligere erfaringer har forsendelsen kommet på døren av DHL dagen etter den ble sendt fra Lego (=2 virkedager etter bestilling)

Nå ble som sagt varene sendt først tirsdag 22.07 (hvorfor ikke mandag 21.07?) og de er fortsatt ikke kommet. Ringte DHL som kunne fortelle at den er det posten som frakter og jeg måtte derfor sjekke posten.no. Der står det bare at MELDING er mottatt om at de vil motta en forsendelse fra Lego… Så det blir spennende å se hvor lang tid Posten bruker det DHL normalt klarer på 1 døgn.

“Ingen sending er mottatt foreløpig, kun melding
22.07.2014 13:44
Posten/Bring har fått melding fra LEGO SHOP AT HOME om at det kommer en sending. Sendingen er en del av et vareparti som først kan spores ved ankomst mottakerland.”

Ubrukelige Posten

Jeg tror det er PNL (eid av Posten) som leverer.
På min forrige bestilling fra Lego så var det heller ingen sporing (kun “Ingen sending er mottatt foreløpig, kun melding”).
Plutselig er de bare der på døra. Og det tok 5 virkedager fra sendedag. En uke der altså… Og sporingen er fortsatt ikke oppdatert.

Takk for respons. Høres plausibelt ut. Får ikke håpe denne endringen er på fast basis. Vanligvis går det ikke mer enn 2 virkedager fra bestilling til levering på døren. Nå må jeg hente i post i butikk i tillegg.

Får håpe det bare er midlertidig nå i sommer.

Men jeg vet at hvis ikke DHL får levert deg pakken så går den videre til posten slik at den kan hentes på postkontoret /Post i butikk.

Men her er DHL ganske inkonsekvent. For det meste når jeg har bestilt vil DHL på liv og død levere denne på dagen. Da har jeg mottatt den på jobben som er på andre siden av byen.
Var ikke moro å frakte Super Star Destroyer hele veien hjem blant annet. Men av og til kommer de å leverer på ettermiddagen selv om de skriver på sidene at de leverer KUN på dagen mellom 10 og 16 tror jeg det var.

Med litt flaks er det en sommernødløsning?
Lite folk på jobb osv… ?

Å sende ting ekspress med DHL er jo normalt ganske dyrt, så at vi har fått det som gratis frakt har jo egentlig vært superluksus. Om de nå går tilbake til å bruke posten igjen slik de gjorde før de innførte gratis frakt hele året på ordre over 500 NOK så er egentlig ikke det noe stort sjokk. Og så lenge det er gratis, så er det jo ikke noe å klage på. Man kan fortsatt betale for å få ekspress :wink:

Når jeg har handlet hos Lego har jeg altid brukt vanlig sending men får det ganske raskt. Snakk om 1 dag eller 2. Hvor rask er da express ? Samme dag :smiley:

Ja for all del, gratis er bra. Men du vet følelsen, å (for)vente et eller flere Legosett på døren innen 48 timer (fordi du er vant til det) for så å vente over en uke fordi Posten er Posten.

Sjekket trackingnr i dag;
Sendingen er innlevert til terminal og videresendt
25.07.2014 09:51, 0024 OSLO

3 dager fra melding ble mottatt 22.05.14 til den kom til Oslo er ikke veldig imponerende. Så kommer den til Bergen i morgen før den videresendes til post-i-butikk så da kan jeg hente på mandag.

1,5 uker etter varene bestilt. Da betaler jeg heller for frakten så det går raskere.

Min ble “innlevert til terminal” i Oslo nøyaktig samme tid.
Er nå allerede i Drammen, men skal vel være heldig om jeg har den i morgen siden det er lørdag og den må innom Kongsberg først.

Jeg går ut i fra at Lego har lett etter gode løsninger på toll-tull, og kommet til at det går an å sende pakker til Norge med en tradisjonell speditør, som så leverer pakkene til Posten i Norge.

At de gjør om på tidligere praksis med rask DHL-levering synes jeg ikke er så rart. Med den korte leveringstiden de har hatt så har det nødt til å koste veldig mye for Lego.
Når frakten er gratis (på større bestillinger) så synes jeg det er helt OK, ønsker man ekspress er det jo mulig å betale for det.

Som jeg skrev høyere opp så er det jo slik med DHL og Posten i dag at hvis ikke DHL får levert pakken så har de avtale at den blir levert Posten for henting.
Dette fikk jeg i fra Lego en gang jeg klaget på at DHL altid leverte på dagtid. Selv om de vist av og til leverer etter 16.

Jeg har samme opplevelse. Men klagde til Lego, med tanke på at jeg alltid har fått settene jeg har bestilt siste halve året dagen etter bestilling. Det de sier er at de hadde problemer med fortolling på standardlevering til Norge, men at dette nå er fikset. Slik at vi nå i fremtiden vil måtte påregne opptil 10 virkedager på forsendelser fra Lego. Og ja, vi har tidligere fått express gratis.