Must have sett som er på vei ut?

Som ny lego-entusiast har jeg lyst til å kjøpe meg mitt første “voksensett”. Jeg er student så jeg kan dessverre ikke kjøpe alt jeg vil ha med en gang, så jeg vil derfor først kjøpe eldre sett som jeg vet jeg kommer til å ville ha, og er på vei ut. Det ville vært synd om ble tatt av markedet før jeg fikk råd til dem.

Som Star Wars-fan så må jeg jo en eller annen gang ha tak i [set=10188]Death Star[/set]. Ser at denne har vært ute en stund nå, og jeg vil ikke betale [set]10179[/set]- priser for den. I tillegg så vil jeg veldig gjerne ha det som fremdeles er å få tak i av Modular Buildings-settene, og ser at brannstasjonen er den eldste som fremdeles er i produksjon. Disse ser dog litt mer morsomme ut å bygge, så jeg regner med at fra skattepengene blir det enten death star eller to de to eldste Modular Buildings-settene.

Så, det jeg lurer på er om det er noen faste tider å svigninger i året av når sett blir tatt av markedet? Når forventes det at disse to forsvinner? Er det noen andre sett som er på vei ut som jeg ikke har fått med meg og kommer til å angre at jeg gikk glipp av?

Jeg trodde 10197 - Fire Brigade allerede var ute av produksjon. Det har kommet hele tre modulhus som er nyere enn Fire Brigade, så om den ikke er helt ute, kan det umulig være lenge til.

En alternativ metode for å få tak i eldre modulhus, og forsåvidt andre utgåtte sett, er del-for-del metoden som det er skrevet en del om her:
Cafe Corner via Pick A Brick?

Et annet sett som har vært veldig godt likt, og som er på vei ut er togsettet 10194 - Emerald Night. Jeg vil tro dette kommer til å øke ganske mye i pris fremover.

De har fortsatt Fire Brigade hos Lego i alle fall, og de hadde en flust av det igjen hos Brio på Glasmagasinet når jeg var innom der i går. Om det du sier stemmer burde jeg kanskje skaffe den så fort som mulig. Hva med Death Star?

Pick a brick blir nok et alternativ etterhvert på de settene som jeg ikke får tak i mens de er i salg, men jeg foretrekker jo å få tak i de uåpnet i eske til en fornuftig pris.

Hei
Jeg har fått bekreftet fra vår leverandør at både 10188 Death Star og 10197 Fire Brigade skal sluttselges i år, hvor raskt markedet tømmes kommer ann på hvor mange forhandlere som ønsker å sikre seg settene for en tid fremover :slight_smile:

Mvh
Vegard

Pirates of the Caribbean, Alien Conquest og castle sett er på vei ut i år. Fire Brigade finnes forsatt i butikker (ikke alle).

Jeg har Grand Emporium 10211 for salg

finn.no/finn/minfinn/myitems … e=34088709

Men både Fire Brigade, Grand Emporium, Petshop og det siste, Town hall er tilgjengelig på lego.no

Hvis du først skal ha et “voksensett” kan du jo like godt bare hoppe i det! Jeg har en Taj Mahal til salgs i denne posten - den koster 5500 kroner, men du finner den ikke billigere noe annet sted. Og da får du tidenes største Lego-sett, med 5922 klosser…

Ellers må jeg si at Fire Brigade er det modulbygget jeg personlig liker minst så langt (og jeg har alle unntatt Town Hall), uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Men for din del er vel egentlig spørsmålet allerede besvart i og med at Death Star er på vei ut. Jeg er ikke Star Wars-fan, men vil du ha den er vel dette da tidspunktet å kjøpe den på.

Takk for alle svar! Viste frem Death Star til fruen i sted, og hun fikk litt skrekken av tanken på å ha den i stua på en leilighet på totalt 45 kvadrat… men Modular Houses likte hun og hadde ikke noe imot å ha fremme i en hylle eller noe. Vi får se om jeg får overtalt.

Skrekk? Det er jo bare å vise henne et bilde av 10179, ferdig bygd :wink: Plutselig blir alt annet så mikroskopisk.

Jeg har desverre for liten plass jeg og, de fleste store thecnic lego modelene står på rommet til gutta og de to batman bilene har de også på rommet. har to modular building i stua i et ikea monter, men de må jeg bytte på, de andre ligger på loftet, regner med å få en hylle der de kan stå ettervært alle de 5 jeg har, ellers ligger de tre siste på loftet i plast kasser…kjedelig :cry: Kona klager på at Tower bridgen står på vårt soverom…blir nok loftet på den også etterhvert…
ps. har noen hørt noen rykter om the haunted house?