Must have sett som er på vei ut?

Som ny lego-entusiast har jeg lyst til å kjøpe meg mitt første “voksensett”. Jeg er student så jeg kan dessverre ikke kjøpe alt jeg vil ha med en gang, så jeg vil derfor først kjøpe eldre sett som jeg vet jeg kommer til å ville ha, og er på vei ut. Det ville vært synd om ble tatt av markedet før jeg fikk råd til dem.

Som Star Wars-fan så må jeg jo en eller annen gang ha tak i [set=10188]Death Star[/set]. Ser at denne har vært ute en stund nå, og jeg vil ikke betale [set]10179[/set]- priser for den. I tillegg så vil jeg veldig gjerne ha det som fremdeles er å få tak i av Modular Buildings-settene, og ser at brannstasjonen er den eldste som fremdeles er i produksjon. Disse ser dog litt mer morsomme ut å bygge, så jeg regner med at fra skattepengene blir det enten death star eller to de to eldste Modular Buildings-settene.

Så, det jeg lurer på er om det er noen faste tider å svigninger i året av når sett blir tatt av markedet? Når forventes det at disse to forsvinner? Er det noen andre sett som er på vei ut som jeg ikke har fått med meg og kommer til å angre at jeg gikk glipp av?

Jeg trodde 10197 - Fire Brigade allerede var ute av produksjon. Det har kommet hele tre modulhus som er nyere enn Fire Brigade, så om den ikke er helt ute, kan det umulig være lenge til.

En alternativ metode for å få tak i eldre modulhus, og forsåvidt andre utgåtte sett, er del-for-del metoden som det er skrevet en del om her:
Cafe Corner via Pick A Brick?

Et annet sett som har vært veldig godt likt, og som er på vei ut er togsettet 10194 - Emerald Night. Jeg vil tro dette kommer til å øke ganske mye i pris fremover.

De har fortsatt Fire Brigade hos Lego i alle fall, og de hadde en flust av det igjen hos Brio på Glasmagasinet når jeg var innom der i går. Om det du sier stemmer burde jeg kanskje skaffe den så fort som mulig. Hva med Death Star?